Resultat 1 till 8 av 8

Oförklarligt sökresultat

  1. #1
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Vi har stött på ett sökresultat som vi verkligen inte kan förklara och skulle tacksamt ta emot spekulationer från er andra. Om man söker på Bråth och sätter "Senaste 7 dagarna" (vi använder det som en enkel form av omvärldsbevakning) så dyker en artikel från 2015 upp på förstaplats.

    Det är inte ovanligt att Google missat något, till exempel att en artikel indexerats sent, men i det här fallet dyker artikeln upp med jämna mellanrum. Det är alltså inte första gången det sett ut så här utan jag har sett det åtminstone ett trettiotal gånger de senaste tre åren, alltid samma artikel som Google fått för sig är ny.

    Jag kan själv inte hitta något i koden eller på annan plats som skulle kunna ge den här effekten, det är alltid samma artikel och aldrig någon annan.

    Någon som har en teori?
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  2. #2
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Hej Magnus!

    Vilken artikel är det i fråga? Hittar nämligen inte den när jag söker. Kan ju finnas otaliga anledningar:
    - Sitemap som strular ex. via lastmod
    - Google hämtar upp ett färskt datum från artikeln
    - Google hämtar upp ett färskt datum från t.ex. en widget

    Vad står det i SERP:en: 2015 eller "3 days ago"?

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Nej, det är inget så enkelt, sitemapen ser inte annorlunda ut än en vanlig och anger 2017, i artikeln finns 2017 och 2015 (uppdaterad med en kommentar och skriven). Finns inget dynamiskt innehåll på sidan så ingen plats att plocka upp ett aktuellt datum. Du hittar artikeln om du gör en sökning på Bråth eller Brath och sätter senaste 7 dagarna.

    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  4. #4
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Hej Magnus... Long time no see. Kan detta beröra algoritmuppdatering?

    https://www.accuranker.com/grump

    Google har under senaste tiden varit väldigt hoppigt i sökresultaten. Jag byggde en sida kring snabblån i Juli förra året. Jag har klättrat en del och legat högt på sida 2 en längre tid. Men sedan Google börjat hålla på har jag hoppat något sanslöst mellan allt från botten av sida 1 till mitten av sida 3 bara inom loppet av några dagar. Visst, det kan vara andra saker också. Men något kanske är på gång? Medic update var ju ett tag sedan nu.

    https://moz.com/google-algorithm-change

    EDIT: https://searchengineland.com/seos-no...results-310328

    EDIT 2: Läste lite för hastigt igen. Ser att problemet inte var nytt.

    Kan det vara så att Google har hamnat i någon slags indexerings loop? Har ni provat att genomsöka URL på nytt? Eller byta ut hela sitemapen?

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Nej, det är inget så enkelt, sitemapen ser inte annorlunda ut än en vanlig och anger 2017, i artikeln finns 2017 och 2015 (uppdaterad med en kommentar och skriven). Finns inget dynamiskt innehåll på sidan så ingen plats att plocka upp ett aktuellt datum. Du hittar artikeln om du gör en sökning på Bråth eller Brath och sätter senaste 7 dagarna.

    Senast redigerat av SysXpl den 2019-01-26 klockan 08:09.

  5. #5
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av SysXpl Visa inlägg


    Kan det vara så att Google har hamnat i någon slags indexerings loop? Har ni provat att genomsöka URL på nytt? Eller byta ut hela sitemapen?
    Vi har inte provat genomsöka med GSC eller bytt ut sitemap. Jag är om sanningen ska fram inte så intresserad av att åtgärda detta som att förstå det. Vill därför inte agera innan vi kommit djupare i kunskapen här.

    Sitemap ser inte annorlunda ut för någon annan sida på sajten så känns orimligt att vi skulle hitta något svar där. Jag är däremot övertygad om att det hör ihop med cachen på något vis för datumet som registreras är samma som när sidan cacheas om.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  6. #6
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Visa inlägg
    Vi har inte provat genomsöka med GSC eller bytt ut sitemap. Jag är om sanningen ska fram inte så intresserad av att åtgärda detta som att förstå det. Vill därför inte agera innan vi kommit djupare i kunskapen här.

    Sitemap ser inte annorlunda ut för någon annan sida på sajten så känns orimligt att vi skulle hitta något svar där. Jag är däremot övertygad om att det hör ihop med cachen på något vis för datumet som registreras är samma som när sidan cacheas om.
    Ja, det var just det jag relaterade till också. Kör ni med Wordpress? W3TC?

  7. #7
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av SysXpl Visa inlägg
    Ja, det var just det jag relaterade till också. Kör ni med Wordpress? W3TC?
    Nej WP Super Cache kör vi.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  8. #8
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Hej!

    Nu säger den 19:e januari för min del. Ser att det finns flera inlägg med felaktiga datum (ibland närmare till det riktiga och ibland käpprätt åt helvete: https://www.google.com/search?q=site...=lnt&tbs=qdr:y) Som du säger är det inget som indikerar datumet varken i sitemap eller källkoden.

    Den bör egentligen hämta in från <lastmod> i Sitemap (där datumet stämmer) men så verkar inte vara fallet.

    Även om det enkelt går att lösa så kvarstår mysteriet varifrån Google får dessa datum.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Liknande ämnen

  1. Se lokala sökresultat
    Av Magnus i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-04-18, 05:23
  2. Google sökresultat
    Av Hansen i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-15, 15:31
  3. Ska man indexera sökresultat?
    Av chrille i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-09-10, 19:30
  4. Olika sökresultat
    Av Daniel_K i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 12:51