Resultat 1 till 7 av 7

Optimera för nytt sökord på landningssida

  1. #1
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Hej

    Har en landningssida som är skriven utifrån ett sökord men har sedan försökt ändra till ett annat. Jag har ändrat genom att byta ut h1, h2, page title. Texten är densamma men omfattar både det tidigare sökordet och det nya i ungefär samma utsträckning.

    Dock har google rankingen inte ändrats sedan bytet (ca 1 mån sedan) vi rankar fortfarande 10 på gammalt sökord och 16 på nytt sökord.

    Hur gör jag bäst min förändring? Tacksam för er input!

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    * Har du inlänkar till sajten på både sökord 1 och sökord 2?
    * Är sökorden "lika svåra"?

  3. #3
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Kackalorum Visa inlägg
    * Har du inlänkar till sajten på både sökord 1 och sökord 2?
    * Är sökorden "lika svåra"?
    Hej!

    Inga externa inlänkningar för något av sökorden. Det sökord som jag nu försöker optimera för är "svårare" än det som sidan redan är optimerad för.

  4. #4
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Om jag förstår det rätt så har du i dessa 3 element (title, h1, h2) alltså ändrat om för att bättre matcha det nya sökordet men i övrigt är resten ganska oförändrat?

    * Hur pass nära "relaterade" är sökorden? Är det två ord för samma sak eller är det ett helt annat sökord?

    * Vad för sajter visar Google för de båda orden hos dina konkurrenter? Är det samma sidor som rankar på båda eller skiljer det sig helt? Är de produktsidor, artiklar etc.? Anledningen att jag frågar detta har att göra med "search intent", Google kan ha märkt att folk som söker på de båda orden förväntar sig olika typer av resultat.

    * När crawlade Google senast sidan?
    Senast redigerat av aleand den 2019-02-12 klockan 12:32. Anledning: formattering

  5. #5
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av aleand Visa inlägg
    Om jag förstår det rätt så har du i dessa 3 element (title, h1, h2) alltså ändrat om för att bättre matcha det nya sökordet men i övrigt är resten ganska oförändrat?

    * Hur pass nära "relaterade" är sökorden? Är det två ord för samma sak eller är det ett helt annat sökord?

    * Vad för sajter visar Google för de båda orden hos dina konkurrenter? Är det samma sidor som rankar på båda eller skiljer det sig helt? Är de produktsidor, artiklar etc.? Anledningen att jag frågar detta har att göra med "search intent", Google kan ha märkt att folk som söker på de båda orden förväntar sig olika typer av resultat.

    * När crawlade Google senast sidan?
    1. den ena frasen är "jämförelse XYZ" den andra "XYZ pris", jag vill nu optimera för den senare frasen
    2. leverantören av XYZ rankar för båda fraser även en återförsäljare, deras enda landningssida rankar för bägge fraser, utöver dessa så rankar inte samma konkurrenter för bägge sökord
    3. Den 1 feb, dvs efter det att sidan optimerades om

    Tack Tobias

  6. #6
    Lovitss avatar
    Lovits Lovits är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av Labit Visa inlägg
    Hej!

    Inga externa inlänkningar för något av sökorden. Det sökord som jag nu försöker optimera för är "svårare" än det som sidan redan är optimerad för.
    Har du några interna inlänkningar? Nästan lika viktigt. Om så, prova ändra dem

  7. #7
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Lovits Visa inlägg
    Har du några interna inlänkningar? Nästan lika viktigt. Om så, prova ändra dem
    Hej

    Det finns ett flertal och de är ändrade.

    Svår nöt detta, jag tror inte vi kommer vidare men stor tack för er hjälp!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2017-03-02, 20:57
  2. Landningssida
    Av Js80 i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-12-17, 23:47
  3. 301 landningssida?
    Av fieldgrove i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 09:59
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-30, 15:05
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-05-27, 16:30