Resultat 1 till 6 av 6

Hur pushar man från 8-10 till topp 3 idag?

  1. #1
    Labits avatar
    Labit Labit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2017
    Inlägg
    7
    Hej!

    För några månader sedan la vi upp en bombmatta med landningssidor som är optimerade för sökord som relaterar till en molnlösning. Idag rankar denna bombmatta i genomsnitt runt 8-10 och vi behöver göra en push mot topp 3.

    Data för genomsnittl landningssida i denna bombmatta
    - ca 6-800 ord
    - bra rating enligt SEO verktyg, med H1, pagetitle, bilder med sökfras, alt-image, sökordsdensitet, osv
    - bra webbteknik med responsivitet, SSL cert, helt ok laddningstider,
    - enligt Analytics, 5-7 unika sidvisningar, 2 min genomsnittlig tid på sidan, under 10% utgång
    - sidorna ligger 3 nivåer ner i webbstrukturen dvs https://www.namn.se/1/2/3
    - den viktigaste sidan är optimerad för "köpa molnlösning X", i ett försök att bumpa denna sida så har vi skapat 4 landningsidor under denna, som är optimerade för olika sökfras som relaterar till "molnlösning X"
    - 2-3 interna inlänkningar till sidorna men inga externa inlänkningar
    - det är ingen mördande konkurrens på bombmattans sökord och mellan 10-70 googlesökningar / mån

    Vad bör jag satsa på för att nå topp 3 enligt googles nuvarande algoritm? Videocontent, mer text, externa inlänkningar??

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är svårt att säga exakt vad som behöver göras utan att titta på den faktiska sajten, men det finns två troliga lösningar:
    1. Bygg länkar till sidorna
    2. Skriv bättre texter

    Jag skulle börja testa på ett par likvärdiga sidor för varje åtgärd och se vad som händer.

  3. #3
    Mikael Jensens avatar
    Mikael Jensen Mikael Jensen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2019
    Ort
    Horred
    Inlägg
    22
    Jag skulle försöka jobba med att öka målsidans CTR (eller sökordets CTR på målsidan). När sökvolymerna är så låga bör det inte vara allt för svårt.
    Jag ska beskriva hur vi gjorde med en webshop för ett varumärke som såldes på sajten:
    När vi gjort allt vi kunde on-page gick vi vidare med att stärka upp med länkar till den specifika varumärkessidan.
    Varumärket hade månatliga sökningar på 33 000 vid denna tid.
    Våra åtgärder gjorde att vi hade kommit upp på förstasidan, plats åtta/nio.
    Vi tog kontakt med små instagramkonton som anordnade tävlingar där instruktionerna var att göra en sökning på google på varumärket, scrolla till varumärkessidan på den specifika webshopen och där läsa av texten under rubriken innan de klickade in på sidan och fortsatte enligt instruktion. Eftersom vi engagerade små konton blev tillströmningen av personer som besökte sidan stadigt lite högre men inte anmärkningsvärt högre. Så fortsatta vi med regelbunda tävlingar tills vi nådde plats 5. Där tog det stopp med den metoden.
    Vi återgick till att stärka upp med externa länkar tills vi nådde plats 3.

    Om detta går att göra på ett sökord som har sökvolym 33 000 bör det gå för ett sökord som har lägre volym. Det går naturligtvis att komma på andra metoder än just den vi använde.
    Ni som kan detta bättre får gärna lägga till eller korrigera.

  4. #4
    Lovitss avatar
    Lovits Lovits är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2018
    Inlägg
    23
    Du nämner att du inte byggt så många interna länkar och inte har några externa länkar. Jag hade börjat där. Med länk-in, länk-ut tänket i åtanke så låter det som att dina landningssidor är relativt svaga, och anledningen till att de rankar är pga din domäns styrka överlag. Börja med att bädda in några interna länkar till önskade landningssidor från andra sidor på din sida. Ge det sedan några veckor så lär du se en direkt effekt.

    Kolla därefter vad din konkurrens gör som du inte gör. Är deras domäner starkare? Bygg då externa länkar. Har de mer innehåll? Emulera dem och bygg bättre innehåll. Som andra sagt så kan man inte veta vad du behöver göra exakt utan att känna till sidan. Jag hade dock börjat här

  5. #5
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Externa relevanta länkar känns ju som en no-brainer, eftersom du säger du inte har npgra sådana. Lätt att testa och se om det ger resultat på några sidor

  6. #6
    gschools avatar
    gschool gschool är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    1
    Om jag vore du hade jag fyllt på med content och gjort den riktigt värdefull.

    Med 50 sökn i mån kan det inte vara svårt att knipa 1 - 2 eller t.om en featured snippet.

    Det jag gjort tidigare för sökord som har runt 50 000 sökningar / mån (där vi pushat från plats 14 > topp 3 på 6 mån) är följande:

    1) gör en sökning på de fraser du vill dyka upp på

    2) kolla vad det är för sidor i resultaten. Recensioner? Säljsidor? Produktsidor? Har de strukturerad data? Recensionsstjärnor? Är rubrikerna riktigt bra? Länkar de ut till andra sajter?
    Kolla även vilken information som finns på sidorna.

    Det är viktigt att du matchar sökningens avsikt. Försök inte ranka en landningssida som säljer på ett nyckelord där folk vill ha ett svar på en fråga - då kommer du aldrig komma upp i topp 3.

    3) skapa en sida som är 10x bättre. Om genomsnittsresultatet har 600 ord, behöver du 6000 ord som ger det absolut jäkla bästa svaret på frasen.

    Google vill ha EN sida som besvarar frågan till fullo, hellre än 4-5 sidor av låg kvalitet. Dels får du mer authority och dels så har du chans att bevisa för Google att ditt svar är bäst.

    4) skriv om URL, rubriken och metabeskrivningen.

    a) Se till att ha den kortaste URLEN.
    "https://hemsida.se/sida"

    b) Vad avgör om du själv klickar på ett resultat?
    Förmodligen rubriken.

    Gör titeln till sidan lite mer spännande, eller nämn en faktor som konkurrensen är svag på.

    "Molnlösningen med 99% upptid"
    "Vilken molnlösning är bäst? [Recension]"
    "Äntligen! Här är molnlösningen som aldrig krånglar"

    c) metabeskrivningen är riktigt viktig eftersom den summerar rubriken och innehållet.
    Skriv en metabeskrivning på max 120 ord och besvara bara nästan sökningen i beskrivningen.

    "Omröstningen för den bästa molnlösningen är nu slut! Vinnaren är en lösning som inte bara har 99% upptid, utan krånglar aldrig. Här.är vinnaren"

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. .app släpps idag
    Av vampiresquid i forum Nyheter
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-05-08, 09:56
  2. Ny PR idag!
    Av SEOJonas i forum PageRank
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-05-30, 20:29
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-02-02, 21:29
  4. Idag fyller jag år!
    Av Erik Bergman i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-02-17, 10:27
  5. tv8 idag kl 22
    Av LaoWang i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 10:08