Resultat 1 till 4 av 4

Passive voice i Yoast

  1. #1
    Vipers avatar
    Viper Viper är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    2
    Hej! Det här blir mitt första inlägg här på forumet

    När jag skrivit ett inlägg som fått grönt i Yoast för meningslängd, övergångsord, underrubriker, styckeslängd antal ord etc etc blir resultatet för läsbarhet ofta ganska dåligt. Yoast ger detta orange färg och tycker att jag använt mig av en för "Passive Voice".

    Okej, jag ändrar och får sen ner "Passive Voice" till 10% vilket gjorde texten grön ur SEO-avseende. Fast den blev definitivt inte bättre ur läsarsynpunkt.

    Nu till frågan, hur stor betydelse har Passive voice/active voice när det gäller ranking på Google?
    Måste den vara perfekt (alltså runt 10%) eller hur viktigt är det? Orange är lätt att få men grönt blir ofta knepigt.
    Någon som har lust att berätta lite om hur man ska förhålla sig till detta? Stort tack i så fall. Och ha nu en bra helg


    "You're using enough active voice. That's great!" Ja, men det blev ju inte något mästerverk till text direkt

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    I och med att du kan föra ett resonemang kring kvaliteten på texten har du sedan länge gått om Yoast i förmåga att värdera en text.
    Strunta i vad det står där. Skriv en intressant text istället. Det där verktyget kan vara användbart för att enkelt se att man missat ett sökord i titeln eller för att hålla koll på att titeln inte bryts när man sitter och försöker få till en vettig mening. I övrigt är det ganska meningslöst.

  3. #3
    Vipers avatar
    Viper Viper är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    feb 2019
    Inlägg
    2
    Stort tack Aaron, jag känner precis som du. Det är ju inga problem att skriva en bra text som får grönt i Yoast, men när det gäller just Passive Voice så känns Yoast rätt osmidig.

    Inte minst när man skriver tex case eller lite torrare texter till kund. Kunder som helst slipper att se orangea plumpar i SEO-panelen. Men, förhoppningsvis så sänker det inte rankingen på texten om man nöjer sig med orange färg på just Passive Voice. Hoppas jag

  4. #4
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Viper Visa inlägg
    Stort tack Aaron, jag känner precis som du. Det är ju inga problem att skriva en bra text som får grönt i Yoast, men när det gäller just Passive Voice så känns Yoast rätt osmidig.

    Inte minst när man skriver tex case eller lite torrare texter till kund. Kunder som helst slipper att se orangea plumpar i SEO-panelen. Men, förhoppningsvis så sänker det inte rankingen på texten om man nöjer sig med orange färg på just Passive Voice. Hoppas jag
    Nu har jag gett upp Yoast för SEOPress som jag betalar för och tyckte var bättre, men passive voice verkar vara en nyare funktion som jag kan minnas inte fanns där då. Rent spontant är nackdelen kring att att använda Yoast nitiskt kring alla punkter i alla inlägg att Google kan märka av att det är skrivet för SEO (ett mönster för att ranka, inte naturligt) och det är inte bra.

    Att skriva bra texter handlar inte bara om att få gröna pluppar, och jag har märkt att bra språkbruk och långa naturliga/unika inlägg med mycket levande media som tabeller, punktlistor, delade videos får i stort sett vilken webbplats som helst att ranka bra. Skriver man dessutom på regelbunden basis (flera inlägg i veckan) på kanske 500+ ord i samband med övriga optimeringar som t.ex. länkbygge kan du nå många tunga placeringar.

    Skriv på egen hand (dvs. om du inte har skribenter) och skriv med egna ord (även om du läst på) så är det ganska oväsentligt huruvida du formulerar dig så länge du har ett korrekt språkbruk. Sedan poängteras det, att det förekommer feltolkningar kring passive voice, så detta är onekligen ett problem som förekommer i åtminstone viss utsträckning.

    https://kb.yoast.com/kb/passive-voice/

    Jag skulle lägga vikt på konkreta och tydliga formuleringar, mer än att följa någon vissa mall eller struktur.

    Däremot, kan jag tycka att Yoast och liknande är bra för nybörjare och kan funka som en input/checklista som man inte måste följa till punkt och pricka. Jag har inte provat SEOPressor så jag vet inte, men vad jag hört är att det är en betalplugin, som ska vara bättre ur "content"-perspektiv då större fokus ligger på bättre feedback och semantisk SEO.
    Senast redigerat av SysXpl den 2019-02-24 klockan 22:42.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Wordpress All-in-One SEO till Yoast
    Av StaffanBlomgren i forum SEO-verktyg
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-03-14, 15:58
  2. Nya Yoast en katastrof?
    Av presidentofgalaxy i forum Nyheter
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-12-19, 13:16
  3. Hjälp med wordpress hemsida med SEO yoast
    Av deep007 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-24, 14:22
  4. SEO-plugin av Yoast och multispråksajt
    Av Peter.B i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 15:51
  5. Yoast SEO plugin, canonical på kategorisidor
    Av Kimpo i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 11:37