Resultat 1 till 5 av 5

Dynamiska metataggar

  1. #1
    moriaxs avatar
    moriax moriax är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    7
    Jag har en personlig sida där jag med scriptet cutenews publicerar lite egna artiklar om allt mellan himmel och jord. Scriptet är inkluderat på en huvudsida där fyra artiklar visas åt gången. Navigering finns i scriptet till nästa fyra osv.

    Nu vill jag ju att folk ska hitta till sidan beroende på vilken artikel som är relevant, men vet inte hur man optimerar för detta?

    Huvudsidan har ju sin uppsätning av keywords vilka är högst generella. Typ mitt namn och ort. Men artiklarna är ju mer specifika, t ex visar jag hur man bygger en tv-bänk i en artikel. Då vill jag ju få ut andra keywords relevanta till den artikeln. Det är så jag komer på tanken att metataggarna bör kanske vara dynamiska på något sätt.

    Är kanske lite suddigt, då jag är usel på att förklara, men jag tänkte att någon kanske har lite fundringar och tankar kring hur man på bästa sätt optimerar sidor med dynamiskt och blandat innehåll?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bästa är väl om du har bara en artikel per sida med artikelns titel i titeltaggen och som rubrik.

    Man kan ha dynamiska meta keywords taggar genom PHP/ASP men meta keywords taggar räknas knappt längre så det är inte lönt.

    Jobba hellre med titeltaggar och rubriker (H1, H2) och inlänkar.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Meta description kanske inte räknas så högt, men jag tycker att de ändå är oerhört viktiga eftersom de ofta används för att presentera sidan i listningarna hos t.ex. Google. Som jag ser det är det en av de viktigaste copy-texterna för en sajt.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Japp! Meta description är viktig, den visas ofta i Googles resultatvisningar och är en viktig copy-text.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Hej moriax,

    shows.inc.php heter filen som kan redigera och titeln läses in från en fil till $news_arr av skriptet. I $news_arr kan du sedan komma åt varje unik titel genom att hämta $news_arr[$id], där id läses som ett HTTP get argument:

    minsida.se/visa_unik.php?subaction=showfull&id=11417

    Om du vill ha varje titel unik skriver du till följande efter rad 322 i shows.inc.php:

    echo "<title>$news_arr[$id]</title>";

    Om du vill ha en meta description eller keywords-tagg baserad på innehållet i titeln så får du själv klura ut en lämplig regex. Det finns många bra exempel i PHP's handbok. Lycka till!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Nyfiken på SEO, på dynamiska sidor
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 23:26