Resultat 1 till 2 av 2

Hur mycket påverkar DA faktisk rank?

  1. #1
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Hej hej,
    En del av mitt jobb som webbskribent är att skriva backlink artiklar och ibland så ber kunder mig om hjälp med att hitta sajter med hög domain authority (DA).
    Jag har läst någonstans att Google har omkring 150 olika saker som påverkar en sidas rank.
    Vad säger ni om DA bland dessa? Är DA så viktigt?

    MVH,
    Rebecca

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Det finns tre-fyra (eller fler) olika mätföretag som "försöker gissa" hur starka en sida är i länkkraft och liknande. Google håller ju sina algoritmer hemliga, men de här företagen försöker avgöra detta så gott de kan.

    Moz, som du refererar till, har sitt DA och PA-mått. Fördelen kan väl vara att man kan hitta verktyg på nätet som kollar upp detta gratis åt en. Nackdelen med Moz är att måttet suger (och är lätt att manipulera). Nu har det förvisso för två veckor sedan gjorts en uppdatering som verkar vara lite vettigare.

    Ahrefs, som jag själv använder som mitt huvudverktyg har sin UR/DR-mått och här är det definitivt entydigt att högre siffror ger bättre länkar. Det märker jag direkt i mitt (hobby)arbete. Jag har inte hittat något gratistools på nätet för ahrefs

    Majestic är ett tredje företag. De ger två gratissökningar på sin TF/CF-mått per dag, resten får man betala för. TF-måttet här är ganska bra att avgöra en sajts länkstyrka, men det känns (utan att ha tort på fötterna) som att detta mått premiera engelskspråkiga sajter (och ger marignella språk som svenska sämre värden). Det kan vara en känsla jag har bara, dock

    Domainstats.com är en sajt utvecklad av en svensk som har sitt domainscore. Denna siffra är relativt tillförlitlig över hur stark länkkraft en sajt ger - dock så uppdateras dessa siffror så sällan, men det ger en fingervisning i alla fall.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google rank ner
    Av fastdrop i forum Google
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-02-23, 01:21
  2. Rank Tracking?
    Av Donny Byström i forum Sökordsanalys
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-08-06, 21:47
  3. Byte av webbhotell, påverkar rank?
    Av Vigo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 06:05
  4. Page rank 6
    Av klein i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 13:00
  5. Påverkar registrering till adsense min rank?
    Av trig338 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-02-17, 19:49