Resultat 1 till 7 av 7

Att bestämma val av domän

  1. #1
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Hej,
    Har en fundering gällande vilken domän jag ska bygga en site på.

    Vårt företagsnamn (som är nytt) heter en sak, sedan har vi köpt en domän på det ord som det söks mest på inom ämnet att ha siten på men det är på svenska och har ett ö.

    Vi har fått veta att det är bättre att skippa ö.et och ta o istället (även om det på Google söks med ö) för att det annars inte funkar internationellt. Nu är det så att vårt företag riktar sig till svenskar, spelar det då någon roll att vi har ett ö med? Vi tänker att det ur SEO är bättre att köra det ord som det söks mest på.

    Hur skulle ni tänka? Finns det någon annan anledning till varför vi ska köra på internationell stavning utan något ö?

    Tacksam för råd!

  2. #2
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Kör på "o" men köp även "ö" och forwarda det till "o" domänen .. Det är standard sättet för domäner och webbplatser. Och så kommer emailen funka så mycket bättre med på en icke IDN domän .. =)

  3. #3
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Tack för ditt svar Startify! Det var vad vi misstänkte

  4. #4
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Jag antar att ni även har företagsnamnsdomänen? Använd denna bland annat som en satelltsajt för att bygga upp lite länkstyrka på lämpligt sätt

  5. #5
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Ok så du tycker inte att vi ska ha sajten på företagsdomänen? För själva namnet har inte å, ä och ö utan det är sökordet som är stort inom ämnet som vi också äger domänen på, både med "ö" och med "o". Vi tänker att vi använder företagsnamnet som sajt men de andra (sökordet) som satelliter (eller hur man nu skriver).

    Eller tänker vi fel?

  6. #6
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Citat Ursprungligen postat av TamyMiranda Visa inlägg
    Ok så du tycker inte att vi ska ha sajten på företagsdomänen? För själva namnet har inte å, ä och ö utan det är sökordet som är stort inom ämnet som vi också äger domänen på, både med "ö" och med "o". Vi tänker att vi använder företagsnamnet som sajt men de andra (sökordet) som satelliter (eller hur man nu skriver).

    Eller tänker vi fel?
    Nej, ni tänker säkert rätt, jag bara trodde/uppfattade att ni ville ha sökordsdomänen som "huvuddomän".

  7. #7
    TamyMirandas avatar
    TamyMiranda TamyMiranda är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    40
    Ja förlåt jag har nog varit otydlig
    Tack för svar!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flytta innehåll från domän till domän
    Av Gemma i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2018-06-01, 16:18
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-10, 03:24
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51