Resultat 1 till 14 av 14

IDN eller inte IDN domän .se?

  1. #1
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Rent SEO mässigt, är det överhuvudtaget skillnad på "domän.se" gentemot "doman.se"?

    För mail osv, är det juh smidigare med "doman.se", men enklare att säga/skriva "domän.se" för gemene man.

    Vad tycker ni, jag funderar för egen del att köra på "domän.se" samt ha mailen till "doman.se", hur gör ni andra?

    .
    Senast redigerat av Startify den 2019-04-26 klockan 14:18.

  2. #2
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Tillägas skall att frågan rör ett projekt jag funderar på samt att i vanliga fall brukar jag köra på "doman.se" utan ä och forwarda "domän.se" till "doman.se" ..

    Så frågan är rent generellt om det finns någon fördel ur SEO synpunkt med "domän.se" nu 2019.

    .

  3. #3
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Häftigt med ett SEO forum med massor av så kallade "SEO PROFFS" där ingen har en åsikt om frågan överhuvud taget ..

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja, du en anledning kan kanske vara att ingen har tid eller törs riskera att ge fel råd och bli påhoppad för det.

    Men av tidigare diskussioner om detta med IDN här och på andra ställen genom årens lopp så:
    - Verkar inte vara någon skillnad ur SEO-synpunkt med en IDN om vi nu pratar om den Svenska marknaden, de skall ranka lika bra.
    - Sedan det här med e-posten gör ju att man i alla fall kan behöva köpa den utan IDN eller göra på en helt annan domäns epost vilket inte är optimalt.
    - Men så har vi det där med vilken marknad man riktar in sig på för det kan finnas en marknad utanför Sverige, där svenskar kanske sitter med tangentbord utan Å-Ä-Ö. Så skall de söka på domänen eller skriva in den, blir det lite krångligare.
    - Själv har jag har bara några få IDN en skickas vidare till doman.se. De andra är mer eller mindre betydelselösa bara skoj att ha.

  5. #5
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Ok, tack för ditt svar Urban, då vet jag lite bättre hur SEO proffs har tankar runt omkring denna frågan .. =)

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan väl lägga till att jag och fler med mig i branschen har kunder som använder IDN med bra resultat men de är tänkta att plocka upp ett begränsat antal begrepp/nycklord för att sedan försöka få de besökarna in till huvudsidan. Mer att betrakta som rena kampanjsidor.

  7. #7
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Kan väl lägga till att jag och fler med mig i branschen har kunder som använder IDN med bra resultat men de är tänkta att plocka upp ett begränsat antal begrepp/nycklord för att sedan försöka få de besökarna in till huvudsidan. Mer att betrakta som rena kampanjsidor.
    Lite det jag nästan gör med IDN, därför behöver jag egentligen ingen email, så det problemet existerar inte för mig .. Men det är alltid bra att höra vad andra tycker om IDN .. Tack än en gång Urban .. =)

  8. #8
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Lite det jag nästan gör med IDN, därför behöver jag egentligen ingen email, så det problemet existerar inte för mig .. Men det är alltid bra att höra vad andra tycker om IDN .. Tack än en gång Urban .. =)
    Jag är inget SEO proffs ännu men hoppas på att kunna bli affiliate proffs en dag. Jag tjänar pengar på det, men kan inte leva på det riktigt ännu. Men jag är på väg och jag gör framsteg hela tiden. Jag har mångaårig erfarenhet av SEO då jag hållt på förr, men inte varit så aktiv alltid. Så även om jag inte är ett "proffs" så kanske jag kan komma med en legitim input. Jag har haft ett hundratal domäner och jag upplever personligen bra resultat med IDN domäner. Ja, många gånger bättre resultat också. Skillnaden är väl kanske inte jättestor, det är mycket viktigare med content och länkar, men lite skillnad gör det faktiskt. Framförallt kan det vara bra om det är en väldigt konkurrensutsatt nyckelord, då man kanske har fördel av att titta på så många faktorer som möjligt.

    EDIT: Det bör påpekas att domäner utan å, ä och ö kan betraktas som mer värdefulla i många sammanhang. I af förr var de mer eftertraktade än IDN domäner. Det kan ha att göra med att "vanligt folk" (inte tekniskt lagda personer) inte är bekanta med IDN domäner av historiska skäl, och att ingen Punycode krävs. Däremot skulle jag (som sagt) betrakta IDN domäner som något mer SEO vänliga.
    Senast redigerat av SysXpl den 2019-05-04 klockan 23:55.

  9. #9
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Tack SysXpl fö ditt inlägg .. =)

  10. #10
    Skrivnisses avatar
    Skrivnisse Skrivnisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    17
    Av egen erfarenhet så har jag inte sett någon som helst skillnad vad gäller ranking. Jag tror faktiskt att det saknar betydelse helt och hållet.

    Däremot tycker jag att det känns smidigare med doman.se. När du använder domän.se så blir den egentliga registreringsadressen typ: xn--dom-u2an.se. Jag minns inte riktigt hur det ser ut. Det kan bli lite störigt i vissa tredjepartsprogram där du vill registrera din domän.

    Det har noll påverkan på SEO, enligt min erfarenhet. Att det skulle påverka priset om du vill sälja sidan tror jag inte ett ögonblick på.

  11. #11
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Ibland kan de kanske vara så att man måste köpa en domän med åäö i för att den med utan kanske är upptagen, men tack Skrivnisse för ditt inlägg i debatten .. =)

  12. #12
    Skrivnisses avatar
    Skrivnisse Skrivnisse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    17
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Ibland kan de kanske vara så att man måste köpa en domän med åäö i för att den med utan kanske är upptagen, men tack Skrivnisse för ditt inlägg i debatten .. =)
    Absolut.

    Jag trodde du undrade vad som påverkar SEO mest om du har att välja på domän.se och doman.se. Om ena är tagen så finns det ju inte så många andra alternativ. ;-)

  13. #13
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Skrivnisse Visa inlägg
    Absolut.

    Jag trodde du undrade vad som påverkar SEO mest om du har att välja på domän.se och doman.se. Om ena är tagen så finns det ju inte så många andra alternativ. ;-)
    Självklart var det min huvudfråga, att man ibland måste kanske ta en med ÅÄÖ, var bara ett tillägg i debatten .. Sorry, ska inte göra mer avstick .. =)

  14. #14
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Självklart var det min huvudfråga, att man ibland måste kanske ta en med ÅÄÖ, var bara ett tillägg i debatten .. Sorry, ska inte göra mer avstick .. =)
    Bara för att förtydliga så det jag skrev tidigare så är det min högst personliga uppfattning. Jag upplever att det ger lite mer tyngd än utan å, ä eller ö. Å andra sidan kan det ju faktiskt ligga en psykoligisk aspekt i detta, då jag skulle kunna inbilla mig att det gör en liten skillnad för att jag tycker att det ser lite bättre ut med (det hypotetiska exemplet) örlogsfartyg.se än orlogsfartyg.se. Alltså att det ser mer ordentligt ut, och att man intalar sig att det skulle vara bättre. När man jobbar med väldigt många faktorer samtidigt, är det inte alltid helt lätt att avväga varenda liten grej som verkligen gjorde skillnad eller inte gjorde skillnad. Ibland är det helheten som gör att man faktiskt märker av att man lyfter i Google Search. Det är först när jag får bakslag som jag går tillbaka och analyserar vad som kan ha blivit fel. Så, jag vill inte ge några garantier, men om det gör det så är det rimligtvis en liten/marginell skillnad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Färsking undrar domän.se eller doman.se?
    Av mikaelcrea i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-23, 13:23
  2. www eller inte www?
    Av Nicko i forum Optimering
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2011-07-24, 16:18
  3. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 14:55
  5. Bindestreck eller inte?
    Av Pablo i forum Domänen
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-09-12, 08:38