Resultat 1 till 5 av 5

Hur gör man 301 redirect?

  1. #1
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Ok. Så jag har köpt en gammal sida med bra länkprofil. Hoppas jag och sedan så har jag köpt en hel ny domän. Dessa två sidor är registrerade hos godaddy. Och bara en av dem är hostade och är live. Medan den andra sidan som har den stora länkprofil enemy bara sitter där.

    Det jag gjorde var följande jag gjorde en 301 redirect via dns genom godaddy. Behöver jag va både sidor uppe innan jag gör 301 redirect rättare sagt måste den sida som man utfört 301 redirect vara uppe och kbte bara sitta där.

    Ursäktar mig redan nu för stavfel. Jag skriver via mobilen och har problem med inmatningen.

  2. #2
    aleands avatar
    aleand aleand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Tjena Seokillen!

    Först och främst:
    Är den gamla sidan indexerad?

    Du kan kolla detta genom att göra en så kallade site search. Sök efter följande på Google: Site:dittdomännamn

    Ligger det inga sidor här så är sidan inte indexerad.

    För att Google ska ge maximalt med länkkraft så bör dessa sidor vara indexerade, annars applicerar lite filter för utgångna domäner de har.

    Om jag skulle vara du så skulle jag oavsett vad lägga upp en enkel wordpress sida med ett gäng av de återskapade urlerna och samma content där. Lägg in den i search console och se om du får några varningsmeddelanden. Det är också en bra idé att lägga upp en sitemap här samtidigt på adresserna du vill att Google ska ge länkkraft för senare.

    Låt sidan indexeras till fullo och se hur den börjar ranka. Genom att göra detta ser du om sidan har någon kraft att överföra. Rankar den inte alls så har Google troligtvis gett den någon form av straff.


    Är de båda sidorna inom samma område eller nära relaterade? Detta är viktigt för att Google faktiskt ska ge dig en positiv boost för ompekningen. Är de orelaterade så kan det t.om ha en negativ effekt.

    När du väl gör ompekningen skulle jag inte göra en dns ompekning av hela domänen om jag var du. Jag skulle mappa en ompekning i htaccess. startsida->startsida, kontakt->kontakt, om->om och försöka återskapa eller hitta relevanta undersidor hos dig där du kan peka om de andra urlerna. Principen är att det ska se ut i princip precis som de med den gamla webbsidan helt bytt adress och flyttat över till din nya domän.





    Principen är att det ska se ut som att du tagit
    Personlig Hemsida: http://alexanderandersen.se/

  3. #3
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Hej

    Sidan är indexerad i Google och är väldigt gammal typ 1998. Den har 6 miljoner länkar och jag tror att den har side wide links.
    Jag tror att google gillar inte sådana länkar men den har inte straffats sedan 1998 detta pga av den är indexerad.

    Hursomhelst så har jag ej hostat den eller va ja ska kalla det utan den bara ligger där och jag om peka den med 301 via manager dns genom godaddy alltså www.gammaldomän.com till https://www.minnyadomän.com

    När jag klickar mig vidare genom länkar i den gamla domänen länkprofil så tar jag mig till min nya sida. Men jag kan fortfarande inte se att några backlinks dykt uppi min nya sida. Jag vet att det tar en tid för att man ska se länkarna i tex ahrefs eller majesticseo.com men med tanken på att det är 6 miljoner länkar så borde se åtminstone några.

    Dessutom så har jag aldrig o pekat en domän. Och jag visste inte att man kan omega sida för sida. Tex gamla domänen sida Om katter pekas om till nya sidans sida om katter. Men om man har pekat om hela domän namnet för domännamnet så borde väl alla länkar hoppa över till den nya sidan? Eller åtminstone en stor majoritet av dem.

    Slutligen så har den gamla domänen ingen spamscore på moz det stor bara tom streck men vissa av de länkar i länkprofil en har en spamscore på drygt 30 och 50 %. Men de vanliga länkar från vanliga sidor. Rättare sagt det är företagssidor som listat varandra som samarbetsparrners ja tror att det är side wide links. Domännamnet tillhör en dansk företag som tillverkar delar till öl producerande hehe. Och eftersom den fortfarande är indexerad I Google så antar jag att den inte är straffad?

    Men om den skulle bli det kan ja ta bort 301 ompekningen och rädda min sida, i så fall hur lång tid tar det.

    Tacksam för svar och sorry för stavfel skriver från en mobil telefon ich dess inmatning spökar

  4. #4
    ventis avatar
    venti venti är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    2
    Ett tips, var säker på vad du gör...Hade tidigare en sajt om kosttillskott tillsammans med en vän som vi träffade väldigt bra på, låg bland annat på 3-4:e plats med ordet "kosttillskott"...När vi senare skulle byta från .com till .se och det vart fel ... Adjöss.hamnade på sida 5. Jag själv har inte koll på dessa saker då jag endast skriver content och fixar länkbyten, men det kan som sagt bli fel. *face palm*
    Lycka till!

  5. #5
    Seokillens avatar
    Seokillen Seokillen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    75
    Hur hittar jag de gamla sidor från den gamla domänen?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 301 redirect
    Av SEO-caesar i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 08:14
  2. 301 redirect
    Av goodvibes i forum URL-omskrivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-02, 23:19
  3. Redirect och SEO
    Av theodor i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 12:06
  4. redirect hur?
    Av barje47 i forum Domänen
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 20:01
  5. redirect
    Av psyman i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 13:13