Resultat 1 till 19 av 19

Titeltagg - ska de vara avgränsare?

  1. #1
    Simplifys avatar
    Simplify Simplify är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    ska det va avgränsare i titel-taggen eller inte mellan ens olika nyckelord(sfraser)?
    Om ja, ska avgränsaren va '|' eller ',' eller '-' eller annat (vad?) eller spelar det ingen roll?

    Tack på förhand

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Generellt så tas avgränsare som ",", "-" och andra tecken bort vid själva sökningen, så därför spelar det ingen större roll vad du använder. Alltså, om du söker på "Hej," så blir sökningen på "Hej", så därav bör en separator inte ha något inverkan.

    Skapa titel texter som drar blicken till sig, står ut från mängden, så ska det nog gå bra.
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-02-02 klockan 16:32.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Skapa titlar som sammanfattar innehållet och samtidigt innehåller de viktigaste orden så ska det nog bli bra.
    "står ut från mängden" tycker jag är ett dåligt förslag eftersom titlarna då kan se väldigt fula och oseriösa ut.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja David det beror på hur du utformar titeln, "stå ut" behöver nödvändigtvis inte innebära ful och oseriös. Tvärtom kan en titeln som står ut vara den i serpen som har det mest relevanta och intressanta innehållet i förhållande till de andra sidorna.
    Följer man sedan upp det med en bra descriptiontext så kan de ge en hel del besökare.
    Det hänger på hur man formulerar sig samt hur konkurrerande sidor ser ut. Men även på vad besökarna faktiskt är ute efter.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-02-02 klockan 16:17.

  5. #5
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Kloka ord från Urban_G, som vanligt.

    En berättande titel är betydligt "snyggare" och attraherar fler klick än en som bara upprepar en massa ord. Men om man vill uppnå "branding" via SERP'en så brukar jag använda "| Företagsnamn" i slutet av titeln.

    Detta fungerar även bra om man vill avgränsa sig till regionala besökare, då brukar jag lägga in ortnamn eller liknande på samma sätt.

    Tänk även på att man utnyttjar descriptiontexten bättre om man inte upprepar företagsnamn eller liknande som redan förekommer i titeln.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ex. på sådant som kan fungera bra för faktainformation enligt erfarenhet:
    1) Guide.
    2) För nybörjare.
    3) Från början till slut.
    4) XX förklarar om YY. Där XX är någon känd person, myndighet...
    5) Varningar & risker. Ex. XX orsakar beroende.

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    När jag utformar title så brukar jag titta på statiskten från mina adwords kampanjer. Texten från de annonser som ger bäst omvandling använder jag. Viss modifikation samt hänsyn till lite andra parametrar får man ju ta men annars är det ett ganska bra sätt. Självklart ska ma försöka anpassa titlen till nyckelord m.m. också.
    Ett litet tips bara.

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Instämmer med de tre* föregående inläggen.
    Sedan går det att sticka ut med lite mer okonventionella metoder.
    Om alla konkurrerande sidor har långa texter i titeln, sticker en sida ut som bara består av ett enda ord, dvs nyckelordet. Tvärtom går också. Fast det sätter en hel del krav på descriptiontexten.

    Tack Bernt och detsamma.

    *Edit: Nisse klämde in sig med ett inlägg.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-02-02 klockan 18:09.

  9. #9
    Simplifys avatar
    Simplify Simplify är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    WOW! tack f lysande respons, lite fler frågor:

    1) någon skrev: "brukar jag använda "| Företagsnamn" i slutet av titeln"

    - min gamla sql-db låter mig alltså ej använda just avgränsartecknet | Har ngt annat tecken samma effekt vad gäller google?

    2) låt säga att vi har tre sökrod(sfraser)* och vill konstruera en title på index.html sidan som maximerar onpage-seon gällande google o co - hur ser den optimala titeln ut? (vi struntar här helt i vad människorna som läser tycker - vi e i exemplet bara ute efter att hamna top5 på alla 3 sökordsfraserna)

    *sökordsfraser:
    1) xxx xxxx xx
    2) yy yyy yyyy
    3)zzzz zz zzz

    Förslag:

    förslag 1
    <title>xxx xxxx xx yy yyy yyyy zzzz zz zzz</title>


    förslag 2
    <title>xxx xxxx xx | yy yyy yyyy | zzzz zz zzz</title>


    förslag 3
    <title>xxx xxxx xx| yy yyy yyyy| zzzz zz zzz</title>


    förslag 4
    <title>xxx xxxx xx|yy yyy yyyy|zzzz zz zzz</title>


    förslag 5
    <title>xxx xxxx xx yy yyy yyyy | zzzz zz zzz</title>


    förslag 6
    <title>xxx xxxx xx yy yyy yyyy|zzzz zz zzz</title>


    förslag 7
    <title>xxx xxxx xx | yy yyy yyyy zzzz zz zzz</title>

    förslag 8
    <title>xxx xxxx xx|yy yyy yyyy zzzz zz zzz</title>


    förslag 9 som alla ovan fast byt tecknet | mot ngn annan avgränsare typ , eller - eller * eller annat?

    Tack på förhand

    Peter
    <title>xxx xxxx xx yy yyy yyyy zzzz zz zzz</title>

  10. #10
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    1. |-tecknet har ingen effekt. Du kan använda vilket tecken som hlst som avgränsare (så länge det tillåts av din db). T ex /, \ eller - mm.

    2. Tycker inte att dessa skulle påverka din rank på något särskilt sätt beroende på viklet sätt du väljer att skriva din titel på, oavsett vilken du väljer så fungerar det bra. Har gjort en del tester på detta som inte givit någranegativa eller positiva effekter. Det viktiga är bara att din huvudord finns med någonstans i titeln.

  11. #11
    Simplifys avatar
    Simplify Simplify är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Tack f svar. Denna fråga kanske hör hemma under keywords, men jag vet ej hur flytta:
    Nisse skrev:
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    När jag utformar title så brukar jag titta på statiskten från mina adwords kampanjer. Texten från de annonser som ger bäst omvandling använder jag. Viss modifikation samt hänsyn till lite andra parametrar får man ju ta men annars är det ett ganska bra sätt. Självklart ska ma försöka anpassa titlen till nyckelord m.m. också.
    Ett litet tips bara.
    Tack, jag kör själv både adwords o yahoo search kampanjer, men hajar inte hur välja bäst KW(phrases). Sidan jag optimerar har PR4. Värsta konkurrenten har PR5. I awords, ska jag välja de 3-5 keyword(phrases) som har flest visningar? eller flest klick (vilket väl har nackdelen att # klick beror på hur mkt jag pröjsar för just det KW/därmed om KW visas på första sidan eller ej osv)?

    Eller är min fråga felställd? Vad borde jag fråga om hur jag väljer KW?

    Tack på förhand
    Peter

  12. #12
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Kan nog inte ge ett enkelt svar. Om du vill välja "rätt keyword" så får du göra en undersökning. det är bland annat detta som seo-företag tar bra betalt för. Det finns inget speciellt tillvägagångssätt. Säljer du t.ex. strumpor så kan du använda overtures verktyg för att se vad användarna söker på i samband med att de söker efter strumpor, t.ex. "svarta strumpor". Då kan det kanske vara en bra idé att börja med att optimera för just svarta strumpor först eftersom det säkert är lättare än bara strumpor.
    Du får kolla konkurrensen på de olika sökorden du tror ger dig kunder och försöka göra en avvägning. I overtures verktyg ser du också på ett ungefär hur många som söker på de olika nyckelorden/nyckelfraserna.
    Hur du ska komma fram till vilka sökord som ger betalande kunder istället för enbart besökare så kan du köra en adwordskampanj med tracking.
    Ganska mycket att ta hänsyn till. Finns säkert andra här som har andra tips. Men ett ganska bra tips är att börja med en lite neklare fras där ditt nyckelord ingår och arbeta sedan vidare därifrån.

  13. #13
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Instämmer med de andra grabbarna.

    1. Viktigaste key-ordet/frasen först om möjligt.
    2. Inte upprepa ordet/frasen
    3. Gör titlen intressant.

    Min site är på engelska och jag anvander ofta orden Information about, everything about, all information about. Och liknade lockande fraser.
    Det fungerar..

    // Lennert

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Wordpress använder "<<".
    Blogger använder ":".

  15. #15
    Da Bears avatar
    Da Bear Da Bear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    72
    Onödig info från mig...
    Jag kör med "::" som avgränsare. Tycker själv att det ser lite prydligare ut.

  16. #16
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    354
    Urban: När jag skrev mitt svar tänkte jag mer på att visuellt "stå ut" än att textmässigt "stå ut". Lite klumpigt formulerat ser jag nu :/

  17. #17
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Urban: När jag skrev mitt svar tänkte jag mer på att visuellt "stå ut" än att textmässigt "stå ut". Lite klumpigt formulerat ser jag nu :/
    Kan likaväl vara jag som tolkade dig fel också
    Med andra ord avsändaren och mottagaren missförstod varandra.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hur är det med siffror som avgränsare i subdomäner?
    Blogspot är ju bra som stödjer "-" men t.ex. Wordpress tillåter ju inte det. Använde en siffra där i en blogg.

  19. #19
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Summering:
    Som alltid - att skriva för sökmotorn och besökaren är en konstart som är svår att behärska. Man vill komma högt i serpen, men väl där vill man ha inte bara ett klick utan rätt klick för att konvertera besökaren. Här är ett litet verktyg så att ni kan få en hint om hur er sida kan se ut i Google:
    gritechnologies . com/tools/spider.go

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Titeltagg och CTR i SERPsen
    Av Jim Westergren i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-04, 07:30
  2. Kul att vara ombord!
    Av Niclas Strindell i forum Introduktion
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 09:26