Resultat 1 till 10 av 10

Öppna länk i nytt fönster sämre eller?

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan vara så att det redan finns en del texter om det här har inte sökt så noga på nätet.
    Tänker på att öppna länkar med target _blank/motsvarande och den eventuella effekt det kan ha.
    Nu är det lite beroende på W3Cs olika varianter på kodningsalternativ när den inte skall öppnas så. Men vi bortser från den nu.

    Att sätta externa länkar som exempelvis länkbyten med öppning i nytt fönster känns lite som att effekten skulle kunna bli mindre än en öppning i samma fönster.
    Har inte testat om det är så, då det kan bli rätt svårt att göra.

    Men tänker i de här banorna. Länkar inom en webbplats länkas normalt med öppning i samma fönster, Googles Adsense likaså*, en del större kataloger, etc.
    En anledning till att ha länköppning i nytt fönster är att besökaren då finns kvar på ursprungswebbplatsen och även om han stänger det nya fönstret fortfarande finns kvar.
    Så på ett sätt kan man säga att öppning i nytt fönster är en form av markering att "du skall inte lämna min webbplats så lätt om du inte gillar den sidan du kommer till".
    Jag ser det lite vagt som att länköppning i ett nytt fönster markerar att länken inte är så viktig. Och har den känslan av att Google eventuellt kan notera det också.

    Nåja, rätt eller fel. Det var bra en liten fundering som kanske någon annan kan komma vidare med.





    *Finns undantag där men då pratar mycket stora sidvisningsvolymer.

  2. #2
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Jag tror inte att Google bryr sig om länken öppnas i ett nytt fönster eller inte. Det sägs väl att bakåt-knappen är den knapp som används mest i webbläsaren och just därför kan det vara bra att undvika target="_blank".

    Det kan ju också göra mindre vana surfare förvirrade när inte bakåt-knappen "fungerar" längre och de kanske inte hittar tillbaka till din sida. Jag tycker att det är bäst att låta besökarna själva välja om de vill öppna ett nytt fönster eller inte.

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Tror heller inte google bryr sig.

  4. #4
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Jag håller helt med Urban att öppning i nytt fönster oftast är en öppning som man inte vill tro hundraprocentigt på.

    Går det att hitta ett sätt att mäta om det skulle vara skillnad i sökmotorn?

    Jag tycker inte ens det verkar gå att utläsa ur sökmotorerna om länkarna har nofollow, länkar redovisas ändå, men där vet vi att det är skillnad...

  5. #5
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind

    Går det att hitta ett sätt att mäta om det skulle vara skillnad i sökmotorn?
    1. Gör två nya sidor med likvärdigt innehåll.
    2. Länka till den ena av sidorna med enbart _blank
    3. Länka till den andre av sidorna utan _blank
    4. Vänta till nästa Pagerankuppdatering

    För säkerhets skull bör man nog länka från samma sidor + att relevansen sidorna emellan bör vara lika.

    För bästa resultat bör flera göra detta.

    Sen kan man ju testa _parent etc på samma sätt.
    Ska tänka över detta lite till...

  6. #6
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Matermind;
    Vill nog inte hålla med om att en länk som öppnas i nytt fönster GENERELLT sett är en länk webbplatsägarna "inte tror på 100%". Kan bero på vilken html-bok man läst, ens kunskaper, tradition, att man inte vill bli av med läsare m.m.. Tror inte att man kan några slutsatser av länkmålets kvalité baserat på om länken öppnas i ett nytt fönster eller ej. Vidare tror jag av den anledningen inte heller att google värderar de olika.


    Men man vet ju aldrig
    Senast redigerat av Nisse den 2007-02-03 klockan 13:21.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nja, jag har inte påstått är det är så Nisse, utan det var en fundering. Har heller inte dragit några slutsatser utan var ute efter lite synpunkter.
    Anledningarna och orsakerna till att man vill öppna en länk i ett nytt fönster känner jag väl till. Men det var som sagt lite funderingar omkring en eventuell värdering i sökmotorerna jag vill ta upp.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-02-03 klockan 04:32.

  8. #8
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Mitt inlägg var ett svar på masterminds inlägg inte ditt . Blev lite oklart.

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror det irriterar många att en länk öppnas i nytt fönster. Det irriterar i alla fall mig.

  10. #10
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Själv blir jag lika förvirrad varje gång sidan öppnas i samma fönster och tillbakaknappen måste användas.
    Precis som när jag läser en bok som refererar till en annan bok, så föredrar jag ha dessa böcker öppna vid sidan om varandra och inte behöva lämna den första helt.
    Dock gillar jag det nya systemet med Firefox där man i grundinställningen kan välja om man vill att länkar ska öppnas i en ny flik.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Länk sitemap.php, ok eller ej?
    Av Anders Granström i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-14, 19:14