Resultat 1 till 7 av 7

SEO och expandable/collapsible content

  1. #1
    obaliobalas avatar
    obaliobala obaliobala är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Hej!

    Jag är helt ny på SEO och tycker att det är jätteintressant då jag håller på att bygga en jämförelsesida där man jämför en produkt. För användarens skull tänkte jag ha allt innehåll på en sida med själva jämförelsen av produkten längst upp och textinnehåll längre ned på sidan.

    För att få in folk på sidan anar jag att det kan vara bra att ha lite mer information om produkten och diverse så jag tänkte ha en expandable/collapsible meny likt denna lite längre ned på sidan: https://assets.justinmind.com/suppor...le-content.gif

    Jag funderar på om jag kan använda mig av anchor tags till denna så att folk hittar till sidan? Te.x att de söker på lista över svenska produkter, funkar det då att man kommer in på www.produkten.se/.html#listaöversvenskaprodukter och 'hoppar ner' till den texten?

    Jag vet inte om det är lika bra för SEO eller om man skulle ha en separat sida för varje text.

    Det vore som sagt snyggt om jag kunde ha allt på en sida men å andra sidan känns det inte så kul om folk inte hittar till hemsidan överhuvudtaget

    Såg även en tråd som en medlem länkade:
    https://www.sandrawasserman.se/darfo...aliga-for-seo/

    Vad tror ni?

    Tack på förhand

  2. #2
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Expandable content fungerar numera* (Gjorde faktiskt ett test på detta tidigare i år och hade ingen påverkan på ranking).

    * Allt inom rimliga gränser, man ska inte tro att det fungerar felfritt för allt

    Med det sagt. För jämförelsetjänster så rekommenderar jag såklart att du har en kortare beskrivning över produkten på den stora "jämförelsesidan" och sedan bryter du ut varje företag/produkt var för sig.

    Ett exempel kan vara:

    "Bästa sparkontot"

    Som samlar alla alternativ som finns. Målet här är att driva trafik för t.ex. Sparkonto, sparränta, bästa sparkonto osv.

    Eftersom du har en begränsad titellängd så vore det smartaste vara att inte försöka ranka på individuella företag utan för just de ovanstående sökorden.

    Från detta så kan du köra domän.se/sparkonto/volvofinans/ för varje företag och ranka på dessa var för sig. Se t.ex. hur sparräntan.se har gjort det (Tagit detta som exempel men påvisar det jag menar):




    Notera Top Keyword så ser du var fokuset hamnar:


  3. #3
    obaliobalas avatar
    obaliobala obaliobala är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Ah vad intressant! Så expandable contents är inget du direkt rekommenderar att ha på en sida då man ändå vill bryta ut produkten/företagen och ha mer content än vad som räcker till på endast en sida?

    Om jag har tolkat dig rätt är det smartare att ha separata landningssidor på nyckelord som te.x i ditt fall som sparkonto eller sparränta för att sedan ha landningssidor för företagen kopplat till de föregående nyckelorden?

    Kul att se det här med Top Keyword. Jag förstår inte vad alla parametrar betyder i tabellen men vad jag förstår är att trafik drivs till sidan genom både nyckelord, företagens namn samt en blandning mellan de bägge?

  4. #4
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Hej!

    Du kan absolut ha expandable content (små stycken) men det är väldigt svårt att ranka för så många olika typer av sökord jämfört med enskilda undersidor för varje.

    Jag hade byggt upp det med en huvudsida för "Sparkonto/Sparränta" där jag lyfter och visar alla konton som finns (och vilken som är bäst) med en förklarande text om sparräntor osv.

    Efter det hade jag skapat separata undersidor för alla konton.

    Dvs:

    Sparkonto - Huvudämne
    - Volvofinans - Separat artikel om just deras sparkonto
    - Forex - Separat artikel om just deras sparkonto
    - Nordea - Separat artikel om just deras sparkonto
    - Akelius - Separat artikel om just deras sparkonto

    Osv. :-) Om du kollar på t.ex. Sparräntan och deras undersida för volvofinans så ser du att de rankar för 68 sökord och driver cirka 4400 besökare i månaden:


  5. #5
    obaliobalas avatar
    obaliobala obaliobala är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Tack så mycket för din hjälp. Det underlättar markant med planeringen av byggandet av hemsidan.

    Det jag funderar på nu är hur man ska bygga undersidorna. Med SEO i åtanke, ska man ha med specifika jämförelser för vissa nyckelord på en undersida?

    Tex som på Sparräntan att företagen jämförs direkt på undersidan eller ska man mest ha text där för att sedan länka till 'framsidan' där te.x ifyllda attribut gör att man får fram den specifika listan?

  6. #6
    Axel Hanssons avatar
    Axel Hansson Axel Hansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2017
    Ort
    Hela världen
    Inlägg
    39
    Citat Ursprungligen postat av obaliobala Visa inlägg
    Tack så mycket för din hjälp. Det underlättar markant med planeringen av byggandet av hemsidan.

    Det jag funderar på nu är hur man ska bygga undersidorna. Med SEO i åtanke, ska man ha med specifika jämförelser för vissa nyckelord på en undersida?

    Tex som på Sparräntan att företagen jämförs direkt på undersidan eller ska man mest ha text där för att sedan länka till 'framsidan' där te.x ifyllda attribut gör att man får fram den specifika listan?
    Hej!

    Det beror ju helt på hur stor din hemsida ska vara. Jag driver min egna finanssida där vi jämför flera olika saker där startsidan är mer som en samlingssida för alla artiklar, guider, jämförelser osv. Ska du dock bara köra på t.ex. Sparräntor så kan det ju vara att föredra att köra det direkt mot startsidan (då hemsidan enbart kommer jämföra sparräntor).
    Senast redigerat av Axel Hansson den 2019-10-22 klockan 08:59.

  7. #7
    obaliobalas avatar
    obaliobala obaliobala är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2019
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Axel Hansson Visa inlägg
    Hej!

    Det beror ju helt på hur stor din hemsida ska vara. Jag driver min egna finanssida där vi jämför flera olika saker där startsidan är mer som en samlingssida för alla artiklar, guider, jämförelser osv. Ska du dock bara köra på t.ex. Sparräntor så kan det ju vara att föredra att köra det direkt mot startsidan (då hemsidan enbart kommer jämföra sparräntor).
    Okej jag förstår. Tack så mycket för ditt svar. Tänkte nog ha undersidor som du säger men driva traffiken till 'framsidan/jämförelsesidan' så att det mest är texter på undersidorna

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Content & SEO, DE, DK, JP & NO
    Av barthan i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-03-14, 13:04
  2. Vad gör ni av expired content?
    Av HejSeo i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-09-09, 14:40
  3. Content Guide
    Av Johannes.Trotzig i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-04, 17:45
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  5. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31