Resultat 1 till 5 av 5

Affiliatenätverk eller direkt affiliate?

  1. #1
    JoAn90s avatar
    JoAn90 JoAn90 är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    aug 2019
    Inlägg
    1
    Jag har funderat lite på det här med olika affiliatenätverk. Som ni säkert vet finns det gott om olika affiliatenätverk, såsom AdRelevance eller Adtraction, som försörjer sig på att vara mellanhand mellan affiliatorer och företagen. Borde det dock inte alltid bli billigare att jobba direkt med företag som har en helt egen affiliate-lösning, såsom TecknaEl? Det känns som att detta minskar kostnader genom att kapa en mellanhand som ska ha egna marginaler. Är det så att företag i regel tycker det är tidsödande eller utmanande att skapa ett eget affiliatenätverk, eller finns det någon annan nackdel som jag inte ser? De lägre kostnaderna för företag, högre ersättning för affiliator osv känns spontant som en win-win jämfört med kommersiella affiliatenätverk. Tacksam för svar.

  2. #2
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Jag har fick tipset av en svensk relativt välkänd SEO profil att börja med affiliate, att kapa mellanhänder i ett tidigt stadium kan leda till att man bränner broarnas hos affiliate nätverken. Huruvida det är sant vet jag inte, men min personliga erfarenhet är att har du inget betydande att komma med så är det väldigt svårt att bygga broar med många av dessa företag. Personligen håller jag mig till affiliate nätverken då det är enkelt och går att tjäna mycket pengar om man inte har stora resurser redan från start. Sedan ska man veta att t.ex. Adtraction kan gå med på (också såvitt jag har hört) omförhandla provisionen om man omsätter väldigt många leads.

  3. #3
    Svantes avatar
    Svante Svante är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2016
    Inlägg
    1
    Citat Ursprungligen postat av JoAn90 Visa inlägg
    Jag har funderat lite på det här med olika affiliatenätverk. Som ni säkert vet finns det gott om olika affiliatenätverk, såsom AdRelevance eller Adtraction, som försörjer sig på att vara mellanhand mellan affiliatorer och företagen. Borde det dock inte alltid bli billigare att jobba direkt med företag som har en helt egen affiliate-lösning, såsom TecknaEl? Det känns som att detta minskar kostnader genom att kapa en mellanhand som ska ha egna marginaler. Är det så att företag i regel tycker det är tidsödande eller utmanande att skapa ett eget affiliatenätverk, eller finns det någon annan nackdel som jag inte ser? De lägre kostnaderna för företag, högre ersättning för affiliator osv känns spontant som en win-win jämfört med kommersiella affiliatenätverk. Tacksam för svar.
    Det finns för- och nackdelar med detta. Vi kan börja från företagens sida varför ett affiliate nätverk är mer fördelsaktigt:

    1. Ett företag betalar fakturor mot ett endaste företag (säg Adrecord).
    2. Företag behöver inte marknadsföra sitt affiliate program på samma sätt.
    3. Lägre personalkostnader att sköta om support / affiliatelösningen.

    Varför skall en affiliate tycka affiliatenätverk är mer fördelsaktigt:

    1. När man är ansluten till ett dussintal affiliate-program så är det skönt att all kontakt sker genom ett företag. Bokföring är inte kul!
    2. Är man ny med affiliatemarknadsföring så är det väldigt svårt att fixa egna avtal med större företag.
    3. Är man fortfarande privatperson så hanterar affiliatenätverken skatt och utbetalning åt en.
    4. Det kan vara svårt som enskild aktör att förhandla om provision mot ett företag. Ett affiliatenätverk kan använda alla som konverterar för ett program för att ha mer inflytande i diskussionen.
    5. När man börjar aktivt konvertera så kan man i vissa nätverk få en KAM som förhandlar provisionen individuellt åt dig också vilket kan vara väldigt tidsödande och svårt som en individ.
    6. Rapportering av hur det går för programmen sker på ett standardiserat sätt över alla programmen.


    Skulle säga för att majoriteten av företag och individer så är affiliate nätverken otroligt värdefulla och det är svårt att rättfärdiga att gå och försöka skaffa egna avtal mellan varandra för att slippa mellanhanden. Självklart för de absolut största aktörerna så finns det oftast egna avtal mellan varandra.

  4. #4
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Det här är en intressant fråga. Jag har kört med affiliate nätverk från start och är särskilt nöjd med AdRecord och Adtraction för deras fina upplägg och support. Jag har också börjat testa lite mer med direkta affiliate samarbeten men tycker inte att det är lika smidigt. Dessutom blir det faktiskt en hel del pyssel om du jobbar inom olika områden och hela tiden måste växla mellan olika sajter för att se statistik och ta reda på när utbetalningar ska ske och så vidare...

  5. #5
    Lindaliciouss avatar
    Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    8
    Det beror på om inte affiliatenätverket har stort nog bas (affiliates) är det bättre att köra eget in-house.
    Hemsida 99 - Färdig Hemsida För 99 Kr Månad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köpa utländska affiliate eller adsense sidor
    Av Enigma i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-14, 15:05
  2. Subdomän eller flera domäner för Affiliate-sida?
    Av xtreme i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-06-27, 08:48
  3. Hur hittar man ett bra affiliatenätverk?
    Av Gator i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-29, 15:57
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 10:22
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 22:26