Resultat 1 till 10 av 10

Bättre än JPEG?

  1. #1
    Swedenborgs avatar
    Swedenborg Swedenborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    8
    Hej!
    Har förstått att man får onödigt stora bilder med JPEG - att man bör använda sig av JPEG 2000, JPEG XR och WebP?

    Vilken av dessa är bästa alternativet av dessa - och fungerar de alltid i alla webbläsare? Det är ju ett ganska stort jobb att spara om alla bilder i nytt format, så vill inte göra fel...

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Använder du wordpress?
    Jag kör alltid mina bilder ett varv genom tinyjpg dot com, och sedan använder jag wordpresspluginnet Ewww, fungerar utmärkt för att skala ner bilderna.

  3. #3
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Du kan ju alltid optimera din JPG bild med https://tinyjpg.com

    Har du WordPress kan jag rekommendera https://shortpixel.com eller https://imagify.io ställ in pluginen att generera WebP bilder samt att din webbplats visar dem, finns inställningar i pluginen.

    Båda pluginen kan konvertera/optimera dina bilder för dig även storleksmässigt "automagiskt", har du en content-/sidbredd där bilden visas på 1024 pixel så är det onödigt att bilden är bredare än så, då den bara blir tyngre att ladda ner för besökaren. Finns inställningar i båda pluginen.

    .

  4. #4
    Swedenborgs avatar
    Swedenborg Swedenborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    8
    Inte wordpress utan shop4sale från Kodmyran. Jag får kolla på tinyjpg och se.

  5. #5
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Swedenborg Visa inlägg
    Inte wordpress utan shop4sale från Kodmyran. Jag får kolla på tinyjpg och se.
    Ok, har inte dem inbyggd bild optimering då? Borde vara så, hör med dem först hur deras system hanterar bilder och skalbarhet.

    .

  6. #6
    Swedenborgs avatar
    Swedenborg Swedenborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Ok, har inte dem inbyggd bild optimering då? Borde vara så, hör med dem först hur deras system hanterar bilder och skalbarhet.

    .
    Jag kollade några av våra sidor med PageSpeed insights och fick då bl a nedslag på att jag skulle använda modernare filformat. Eftersom PageSpeed insights påpekar ofta för lång laddningstid för bilder gissar jag att det är ett problem och inget som Kodmyrans system har klarat att bildoptimera tillräckligt för. Men ska höra med dem som du säger.

    Men det stod även:
    Minska svarstiderna från servern (tid till första byte) 0,92 s
    Ta bort resurser som blockerar renderingen 0,78 s
    Ta bort oanvänd CSS 0,75 s

  7. #7
    Swedenborgs avatar
    Swedenborg Swedenborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    8
    Verkar vara lite för tidigt att byta bort JPEG-bilderna till något snabbare än så länge - jag komprimerar mina jpeg-bilder och nöjer mig så!

    https://blogg.dagensmedia.se/seo-blo...ildoptimering/

  8. #8
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Swedenborg Visa inlägg
    Verkar vara lite för tidigt att byta bort JPEG-bilderna till något snabbare än så länge - jag komprimerar mina jpeg-bilder och nöjer mig så!

    https://blogg.dagensmedia.se/seo-blo...ildoptimering/
    Vad som inte framgår i artikeln för till exempel stödet för WebP där Safari och IE inte stöds är att för till exempel WordPress plugins med stöd för WebP i dessa fall faller tillbaka och visar JPG filen istället samtidigt som alla andra webbläsare drar nytta av WebP formatet automatiskt, så alltid när man laddar upp en JPG fil så optimeras den och samtidigt optimeras en WebP kopia ner på servern som utnyttjas av webbläsarna med stöd.

    Kanske vore lämpligt att skriva med det i artikeln, författaren av denna artikel har ingen som helst kunskap om webbteknik och bör avstå från att skriva artiklar som denna, då missförstånd från "svensson" som läser artikeln kanske tror att artikeln är skriven av en tekniskt kunnig person, och därmed inte föstår vad den missar i optimering av sina egna bilder genom att lita på artikeln som bas för sin nyvunna kunskap efter att läst artikeln.

    Gör om, gör rätt i artikeln.

    .
    Senast redigerat av Startify den 2019-08-30 klockan 12:45.

  9. #9
    Swedenborgs avatar
    Swedenborg Swedenborg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2019
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Startify Visa inlägg
    Vad som inte framgår i artikeln för till exempel stödet för WebP där Safari och IE inte stöds är att för till exempel WordPress plugins med stöd för WebP i dessa fall faller tillbaka och visar JPG filen istället samtidigt som alla andra webbläsare drar nytta av WebP formatet automatiskt, så alltid när man laddar upp en JPG fil så optimeras den och samtidigt optimeras en WebP kopia ner på servern som utnyttjas av webbläsarna med stöd.

    .
    Då förstår jag hur det verkligen ligger till! Men eftersom jag inte använder WordPress så kan jag alltså ändå ännu inte dra nytta av WebP eftersom jag inte har tillgång till det här plug-inet. Tack för hjälpen - lite klokare har jag blivit.

  10. #10
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av Swedenborg Visa inlägg
    Då förstår jag hur det verkligen ligger till! Men eftersom jag inte använder WordPress så kan jag alltså ändå ännu inte dra nytta av WebP eftersom jag inte har tillgång till det här plug-inet. Tack för hjälpen - lite klokare har jag blivit.
    Kan tänka mig att många som läser den artikeln använder WordPress som mitt exempel var och att mitt svar i tråden var mer information för andra här som läser artikeln med, mitt svar var kanske inte så mycket riktat till just din situation utan mer upplysningsvis .. Som vi ser i artikeln så är inte allt som skrivs på Internet hela sanningen då artiklar ofta skrivs av skribenter som inte gjort sin research på ett fullständigt sätt samtidigt som dem vill framstå som "proffs" vilket dem sällan är ..

    Så kontentan är alltid, lita inte på någon, gör en riktig research själv, som du nu gjort till en stor del genom att fråga runt .. eller anlita ett proffs .. =)

    .
    Senast redigerat av Startify den 2019-08-30 klockan 14:05.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bättre SSL = Bättre ranking?
    Av SysXpl i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2017-09-11, 20:08
  2. Bildoptimering för bättre SEO
    Av joen.berg i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-07-26, 13:47
  3. Bättre sen än aldrig
    Av Obbe i forum Introduktion
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 22:46
  4. Bättre sent än aldrig
    Av Linnea Hubble i forum Introduktion
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-08-15, 01:40
  5. Bättre URL för bilder
    Av hans99 i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-19, 12:34