Resultat 1 till 10 av 10

Åker upp och ner

  1. #1
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Upptäckte idag att jag var nr 12 på mitt sökord, vilket är väldigt positivt då sidan är rykande färsk.

    Dock varade inte glädjen så länge. När jag kollade några timmar senare var jag inte med alls - bland 420 sajter.

    Jag provade o söka på andra sökord för att se om jag var kvar i indexet öht, och jag fanns med en bit ner.

    Hur kommer sig detta? Är det vanligt i början? Behöver jag vara orolig?

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Hittar faktiskt ingen heltäckande förklaring av Google sandbox här på forumet, men den här tråden är nog det närmsta man kommer. En ganska bra förklaring finns på Wikipedia.

    Kort kan man säga att sanboxeffekten gör så att en ny sajt rankar dåligt på sina viktigaste sökord de första 6 - 8 månaderna i Google, medan den tillåts ranka ganska bra på sina mindre viktiga begrepp. Sandboxen är alltså ett antispamfilter och gäller, hittills, bara i Google.

    Med 420 resultats konkurrens (om det verkligen är det du menar) bör dock inte sandboxen vara problemet enl. min erfarenhet. Då behöver du nog bara skaffa mer inlänkar. Att du låg bra igår men ligger dåligt idag kan bero på många saker. Kanske har du lagt till dig i webbkataloger som visat dig på sin förstasida under "nya länkar" eller liknande under en kortare tag, eller så har du kanske kommenterat bloggar, där du också är på förstasidan under bara en begränsad tid.

    Botemedel: Skaffa mer inlänkar. ;-)

  3. #3
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Hittar faktiskt ingen heltäckande förklaring av Google sandbox här på forumet, men den här tråden är nog det närmsta man kommer. En ganska bra förklaring finns på Wikipedia.

    Kort kan man säga att sanboxeffekten gör så att en ny sajt rankar dåligt på sina viktigaste sökord de första 6 - 8 månaderna i Google, medan den tillåts ranka ganska bra på sina mindre viktiga begrepp. Sandboxen är alltså ett antispamfilter och gäller, hittills, bara i Google.

    Med 420 resultats konkurrens (om det verkligen är det du menar) bör dock inte sandboxen vara problemet enl. min erfarenhet. Då behöver du nog bara skaffa mer inlänkar. Att du låg bra igår men ligger dåligt idag kan bero på många saker. Kanske har du lagt till dig i webbkataloger som visat dig på sin förstasida under "nya länkar" eller liknande under en kortare tag, eller så har du kanske kommenterat bloggar, där du också är på förstasidan under bara en begränsad tid.

    Botemedel: Skaffa mer inlänkar. ;-)
    Tack.

    Ja, jag har förstått detta. Är på stor länkbytesoffensiv för stunden.

    Dock tycker jag detta verkar vara ett extremt fall.

    Kan även passa på att nämna att när jag sökte på mitt domännamn igår låg jag på plats nr 3, vilket idag hade försämrats till plats 67!!!

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Låter faktiskt som sandboxen ändå. Stort icke-grattis.

  5. #5
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Jag upplever exakt samma sak, går från top 1 - 3 till 100 på några dagar och det är inte Sandboxen, båda sajterna har jag haft toprankade i 2-3 år.

  6. #6
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Då får du nog berätta vilken sajt det gäller för att nån ska ha en chans att begripa vad som händer. Låter onekligen straffilter på dig. I dakires fall känns det dock som en typisk sandboxeffekt, förutom att det bara var 500 i konkurrens. Jag trodde sandboxfiltret skonade riktigt lågkonkurrerande sökord.

  7. #7
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag skulle tro att det är olika datacenters som svarar på dina frågor.

    Google rullar just nu ut en ganska stor uppdatering.

    Har upplevt samma sak både på sökfraser och på PR.

    Det stutsar grymt mycket sen 4 veckor tillbaka.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  8. #8
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Använd t.ex http://seo.hycken.com/pagerank för att kolla hur det ser ut. Precis som MattiasN skriver är det väldigt skakigt, framförallt för nya sajter. Jag upplever samma sak på de flesta av mina sajter som är startade de senaste 2-3-4 månaderna. De äldre ligger mer stabilt.

  9. #9
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Kan passa på att meddela att jag nu ligger 10a på min sökfras, samt 2a när man söker på domänen (utan toppdomän). Dröjer väl inte länge innan jag försvinner bort igen

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Tacka Google för sandboxen. Den håller många spam-hemsidor i schack.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)