Resultat 1 till 6 av 6

Satsa allt på startsidan vid länkbyten?

  1. #1
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Har en webbplats med lokal inriktning.

    Har en huvudsida www.domän.se med statiskt innehåll.

    Har 200 undersidor med dynamiskt innehåll.
    stad.domän.se

    Jag har hittills jobbat mycket med att lyfta fram huvudsidan - det är den jag har inlänkar till vid olika länkbyten.

    Nu ska jag ha lite länkbyten med lokala sidor. Vilket är bäst?

    a) länkbytet blir till stad.domän.se, de sökningar på städer gynnas.

    b) länkbytet blir till huvudsidan, jag satsar allt på denna.

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Det beror väl på vad som affärsmässigt lönar sig bäst för dig? Att länka direkt till de lokala sidorna kan ju vara bra för att skapa synlighet på lokala begrepp. Om du däremot i dina länkbyten försöker byta till dig ord som inte är lokalt förankrade, så använd hellre huvuddomänen tycker jag.

    Tekniskt så är alla länkar till huvuddomänen nämligen att föredra. Om du ska använda subdomäner, så se till att de länkas in direkt under huvuddomänens startsida med länkar som robotarna kan följa. Annars riskerar du att subdomänerna inte alls får nytta av huvuddomänens trust och länkvärde, dvs subdomänerna betraktas som orelaterade. Detta gäller speciellt om de använder egna IP-nummer, men även annars.

    Man ser det här väldigt tydligt på vissa webbhotell och bloggar (ex: blogg.se, passagen.se mfl.) som inte länkar in sina användares subdomäner tillräckligt. Då blir användarnas subdomäner inte alls indexerade ibland.

  3. #3
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Det är just det jag funderar på - Vad som affärsmässigt lönar sig för mig.

    Subdomänerna har samma ip-adress. Är dock osäker på att länkarna från förstasidan kan följas av en robot. De ligger dolda från början och visas mha javascript+css när användaren klickar på en karta.

    Jag tror jag satsar på att köra lokala länkar vid länkbyten, det blir dessutom mer relaterade länkar för mina partners.

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av dakire
    Subdomänerna har samma ip-adress. Är dock osäker på att länkarna från förstasidan kan följas av en robot. De ligger dolda från början och visas mha javascript+css när användaren klickar på en karta..
    Google har viss JavaScript-funktionalitet, och följer också länkar i dolda divar. Jag skulle dock rekommendera att du lägger länkarna i <noscript> också, som Google definitivt följer.

    Men bäst är naturligtvis att ha vanliga, synliga länkar. Allt trixande med dolda länkar innebär ju en risk om någon av sökmotorerna viktar om.

    Citat Ursprungligen postat av dakire
    Det är just det jag funderar på - Vad som affärsmässigt lönar sig för mig.
    Vad gäller affärsmässigheten så har jag erfarenhet av att sökningar på ortsnamn kan ge mycket stora volymer.

    Hade en webbplats som samlade bostadsannonser (länkar) från Hemnet, Kronofogden och privatannonsportaler förut, och den fick väldigt mycket trafik från sökningar på saker som "Grevegatan" eller "Örkelljunga" (3000-4000 om dagen ungefär).

    Var dock tvungen att stänga ned eftersom Hemnet hotade att stämma mig och grejer. Hehe
    Senast redigerat av Nord den 2007-02-05 klockan 05:51.

  5. #5
    dakires avatar
    dakire dakire är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Mellansverige
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Google har viss JavaScript-funktionalitet, och följer också länkar i dolda divar. Jag skulle dock rekommendera att du lägger länkarna i <noscript> också, som Google definitivt följer.

    Men bäst är naturligtvis att ha vanliga, synliga länkar...
    Japp, jag kommer göra en <noscript>, tack för tipset.

    Tänkte även fixa en google sitemap. Det är vettigt vad jag har förstått?

  6. #6
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jo det är nog vettigt men ger i princip inget länkvärde vad jag märkt (gjorde senaste seriösa testet när det var helt nytt, så jag är inte en säker källa här). Jag betraktar XML-sitemapen ungefär som en modern version av robots.txt :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 19:48