Resultat 1 till 6 av 6

Domännamnets betydelse

  1. #1
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    En del kanske tar domännamnets betydelse lite väl allvarligt.. Hittade följande domän när jag sökte efter lite klockor, är nog en av de längsta adresser jag sett.

    Företaget i fråga har även en betydligt kortare domän med spegelsite men det var den här domänen som kom överst i google när jag sökte. Har inte grävt något djupare i det och kollat inlänkar och sånt men det är tveksamt om så många väljer att länka till den lägre adressen, ändå hamnar den överst. Kommentarer?

    www. nemesis-watch-wholesale-wide-leather-band-man-wrist-watches.com

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Ett exempel räcker inte som bevis... det är mycket annat som spelar roll när det gäller seo också.

    Domännamnet har en central roll i hur god potential man har att ranka på ett visst sökord och fraser av detta. Detta betyder dock inte att man automatiskt kommer att ranka etta.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tja visar nog domännamnets betydelse. De har enligt webuildpages.com/neat-o/ 148 inlänkar. De flesta av inlänkarna har en länktext som varierar mellan 3 till 7 ord. Samma ord som finns i domännamnet och då med stor sannolikt är de ord som sidan är optimerad för.
    Om det sedan är länktexten eller domännamnet som har den största betydelsen vill jag låta vara osagt.
    Men hur många tecken som google tar hänsyn till i en länktext eller domännamn är jag lite osäker på. Fast det går ju att ta rätt på om någon känner för det.

    Edit: Som exempel i title tar Google hänsyn till åtminstone de 200-300 första teckena som står där.

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Om det sedan är länktexten eller domännamnet som har den största betydelsen vill jag låta vara osagt.
    Ankartexten skulle jag föreslå, dock så hänger ju dessa två ihop väldigt stark därför är domännamnet väldigt viktigt.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Blir nog inte många type-ins på en sån domän

  6. #6
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Nej det tror inte jag heller.

    Postade inte det som ett bevis utan bara som ett exempel.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-26, 13:14
  2. Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 18:59
  3. Har storleken på CSS-filen betydelse?
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 17:55
  4. Har okända taggar betydelse?
    Av Axe i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 17:28
  5. Har serverns plats någon betydelse?
    Av j0han i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-03-18, 02:15