Resultat 1 till 4 av 4

SEO Kurs som leder till jobb?

  1. #1
    SeoWannaBes avatar
    SeoWannaBe SeoWannaBe är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    2
    Hej!

    Undrar om någon vet om det finns SEO kurs (betald eller icke betald) som leder till jobb? Eller enbart någon SEO kurs som kan vara en bra investering.

    Har kollat runt lite och enbart sett en kurs på kurser.se som har ett kurspaket som innehåller SEO, google ads och google analytics/search console. Man får ett certifikat efter kursen, men kursen kostar dock 15000.

    Finns även massa andra kurser på nätet från t.ex moz, semrush, seobook osv (hittade en lista med massa olika seo kurser) men lite osäker på vilken man ska köra på.

    Kommer nog ha en budget på runt 15000 för kurser. Om det ens är möjligt, gärna något som kan hjälpa mig få en fot in i SEO branschen och skaffa ett jobb.

    Tack så himla mycket i förväg till er som vill dela med er eran åsikt!

  2. #2
    linkjuices avatar
    linkjuice linkjuice är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    28
    I min mening kommer någon som är riktigt duktig på SEO inte använda kompetensen till att lära ut andra och ta betalt i form av kursavgifter. Folk som är riktigt duktiga på SEO har i regel affiliatesidor/webshopar eller liknande. Därigenom får de bäst betalt för sin kunskap.

    Nu är jag osäker på hur det faktiskt ligger till med anställningsmöjligheter ifrån dessa kurser, men skulle gissa på att de flesta seriösa arbetsgivare inte anställer utifrån kortare SEO-kurser, utan snarare utifrån universitetsstudier (men nu killgissar jag).

    Om jag var du skulle jag istället för att "slösa" pengar på en sådan kurs lägga minst 100 timmar på att läsa och anteckna från de guider, videos och texter som finns gratis på internet. T.ex. har Brian Dean på backlinko en bra text här: https://backlinko.com/learn-seo-fast. Försök dock att ta Neil Patel med en nypa salt.

    Sen hör det förstås till att SEO även kräver praktiskt erfarenhet, detta görs enklast om du har pengar så att du kan testa starta upp sidor, bygga trafik, byta/köpa länkar etc. Här kan du använda dina 15000 kronor för att tillämpa de knepen du lärt dig gratis! För 15000 kronor kan du starta en sida, skriva/beställa massor med content och sedan köpa länkar och få riktig erfarenhet/göra egna tester.

    Om du verkligen lägger ner den tiden som krävs och lär dig, och sedan hör av dig till en SEO-byrå/företag som jobbar med SEO och visar att du har kunskap skulle jag anta att du är intressant som anställd.

  3. #3
    SysXpls avatar
    SysXpl SysXpl är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    153
    Jag håller med linkjuice delvis. Men du kan till exempel gå kurser i internetmarknadsföring och Content Writing på Berghs. Detta kanske förbättrar dina on-page kunskaper. Förvisso räcker då kanske inte 15 tkr. Jag håller med linkjuice kring att man bör istället försöka lära sig på egen hand. Det finns inga direkta genvägar, jag själv har hållt på i år och klarar idag att avancera på konkurrensutsatta nyckelord med låg budget. Jag tjänar pengar i stort sett varje månad men ändå inga stora pengar (ännu) och jag är absolut inte bland de bästa i SEO/affe branschen.

    Ska du bli vass på SEO gör du det inte genom att gå någon kvällskurs på några veckor. Om jag vore dig skulle försöka läsa på noga på t.ex. Moz, seo-forum.se och rådfråga hjälpsamma människor. Sedan skulle jag vara tänka igenom vilken nisch som man vill operera inom och vilken sajt jag skulle vilja satsa på. Sedan när jag verkligen var lite påläst skulle jag göra genomtänkta och långsiktiga investeringar på t.ex. webbhotell, tema, plugins och ev. länkkraft.

    Sedan skulle jag jobba väldigt långsiktigt (år) med sajten. Räkna inte med att din sajt blir lönsam efter att du investerat "bara" 15 papp. Framförallt jobb brukar man få investera i. Jag har en sajt nu där jag får provision varje dag efter 2 veckor. Så du kan ha tur! Men det är inte det vanliga. Mest valuta för pengarna får du med en smart och genomtänkt strategi.

  4. #4
    SeoWannaBes avatar
    SeoWannaBe SeoWannaBe är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2020
    Inlägg
    2
    Tack så himla mycket för era inlägg och advice linkjuice och SysXpl!

    Har bestämt mig för att inte köpa den kursen. Kommer istället lägga ner 100 timmar, som en liten challenge, och studera de SEO kunskaperna som finns tillgängligt på nätet. Jag har en egen wordpress hemsida som jag kommer testa och lära mig, samtidigt som jag studerar SEO.

    Efter dem 100 timmarna, beroende på hur jag känner jag ligger till med SEO, så är tanken att också lära mig lite marknadsföring och framförallt content writing/copywriting för att kunna skriva bättre posts/bloggar.

    Än en gång, tack så mycket för era advice!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Link Building leder och tjänster
    Av Christoffer i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-07-28, 10:06
  2. Är du SEO-konsult? Då har jag ev. lite jobb till dig
    Av mrpetry i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-25, 16:13
  3. Flyttar hem till Sverige igen! jobb?
    Av baggelin i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 20:26
  4. Behöver kurs i SEO
    Av Auktionen i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 15:49