Resultat 1 till 7 av 7

Kan informationssidor skada rankingen för viktigare sidor:hemsida samt kategorisidor?

  1. #1
    Boppes avatar
    Boppe Boppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    10
    Hej.
    Jag har ett problem som jag hoppas att någon kan tipsa mig om vad som är lämplig åtgärd.

    Jag har en webshop.
    Jag har två huvudkategorier. Låt oss kalla dem för soffor och sängar:
    kategori-soffa
    kategori-säng

    Där finns också 3 underkategorier till den ena huvudkategorin:
    kategori-soffa-small
    kategori-soffa-medium
    kategori-soffa-large

    Dessutom finns det också 12 st informationssidor. 6 sidor gällande soffor och 6 gällande sängar.
    De är ungefär så här:
    soffa-information-allmänt
    soffa-information-var ställa soffan
    soffa-information-hur ligga i soffan
    soffa-information-hur sofforna tillverkas
    soffa-information-skötsel av soffor
    soffa-information-guide för att välja rätt soffa

    Samt motsvarande 6 informationssidor för sängar.
    Informationen som ges i dessa 12 informationssidor är användbar för kunderna. Att skippa informationen är inget alternativ.

    Jag startade webshopen 2002 och har haft liknande informationssidor hela tiden. Dock har jag på senare år börjat misstänka att dessa informationssidor kan vara skadliga för min ranking.


    Fråga 1: Kan det vara så att alla dessa informationssidor kan ha en negativ påverkan på rankingen för hemsidan samt kategorisidorna? Kan det vara så att dessa informationssidor konkurrerar mot hemsidan/kategorisidorna på de viktiga sökorden (informationssidorna innehåller självklart de viktigaste sökorden (soffa, säng etc...)?

    En effekt av informationssidorna är att många besökare landar på en informationssida som första sidan de besöker. En del fortsätter sedan till kategorisidorna och fullföljer köp, men många andra hamnar på en informationssida, läser till sig information de behöver och lämnar siten.

    Fråga 2: Skulle det vara bättre ur SEO synpunkt om jag samlade all information från de 6 informationssidorna om soffor på en enda sida (samt göra sak med de 6 informationssidorna om sängar)? Då blir det givetvis en väldig massa information samlad på en och samma sida, men kanske det är bättre?

    Jag är mycket nyfiken på att höra vad ni med mer kunskap än mig om SEO har att säga.
    Tack på förhand!

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    152
    Normalt använder man ju informationssidor för att fånga upp long-tail sökord och sedan slussa personerna vidare i köpprocessen. Har du en bra internlänkning från infosidorna till moneysidorna (både ur SEO-ändamål och ur "hjälpa besökaren hitta rätt-ändamål"? Är det tydligt för köparen hur den går vidare?

  3. #3
    Boppes avatar
    Boppe Boppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    10
    Ja, informationssidorna har allihopa bra internlänkning till "moneysidorna" och det är tydligt hur köparen kan gå vidare.

    Vad tror du om de två frågorna jag ställde i föregående post?

  4. #4
    Boppes avatar
    Boppe Boppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    10
    Jag har läst ett otal artiklar för att se om jag blir klokare.

    Kanske är det så att mina informationssidor orsakar nyckelord kannibalisering? Då kanske en lösning vore att sammanfoga dessa sidor?

    En nackdel att sammanfoga sidorna är att jag förlorar en del informationssidor med bra rankning.

    Vad tror ni lärda, några råd?

  5. #5
    Boppes avatar
    Boppe Boppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    10
    Testar med att sammanfoga alla 6 informationssidorna på en och samma sida. Blir en väldig massa information, men med ankar-länkar blir det bättre ordning.

    Fortfarande osäker på om det är ett smart drag att sammanfoga informationssidorna?

    Någon som känner för att dela med sig av sina synpunkter?

  6. #6
    Boppes avatar
    Boppe Boppe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    10
    Inte för att ämnet verkar ha varit intressant för forumet, men kanske någon annan råkar ut för samma problem, det hade en klar positiv effekt att sammanfoga informationssidorna.

  7. #7
    Micke Erikssons avatar
    Micke Eriksson Micke Eriksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Boppe Visa inlägg
    Inte för att ämnet verkar ha varit intressant för forumet, men kanske någon annan råkar ut för samma problem, det hade en klar positiv effekt att sammanfoga informationssidorna.
    Tack för intressant information.

    //Micke

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-06-17, 16:15
  2. Säljer hemsida med inkomst och potential samt allt innehåll
    Av lalamums i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 20:02
  3. Köpes: Bloggar/informationssidor inom kläder och ekonomi
    Av Peter N i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-10, 10:13
  4. Yoast SEO plugin, canonical på kategorisidor
    Av Kimpo i forum SEO-verktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 11:37
  5. informationssidor
    Av LaoWang i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 12:16