Resultat 1 till 5 av 5

Lighthouse värden, Vi VS konkurrent

  1. #1
    Dempas avatar
    Dempa Dempa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    5
    Hej gänget,

    Jag sitter och kollar på en av våra konkurrenters landningssida och jag körde ett Lighthouse test på sidan och upptäckte att att värdena var väldigt dåliga, jag gjorde ännu ett test på vår sida och vi fick betydligt bättre värden.

    Min fråga är hur kan vår konkurrent ranka bättre än oss när vi har betydligt bättre värden, när deras sida är sjukt seg medans vår är snabb och responsiv, hur tänker Google här?

    Vi har uppdaterat landningssidan med text & bild, kollat över Titel samt meta. Det är värt att nämna att konkurrenten inte har någon text alls, konstig Titel & Meta, seg site speed, osv, rent dålig på ren svenska.

    Jag har även skickat in i GSC att vår landningssida är uppdaterad och behöver omindixeras.

    Ska jag bara ge det tid och vänta tills Google får fingret ur? Eller finns det andra faktorer som spelar in?

    Enormt tacksam för svar då det är lite irriterande att vår konkurrent kan ranka på första plats (utan optimering) medans vi optimerar och inte ser någon skillnad.

    Hoppas på svar, trevlig helg!

  2. #2
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Laddningstid är bara en liten del i rankning, länkar, ålder och innehåll är en större del.

    Sen sista G uppdateringen verkar länkar vara en hel massa i rankningen.

    .

  3. #3
    Dempas avatar
    Dempa Dempa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    5
    Hej Startify,

    Tack för info!

    Är det "normalt" att köpa länkar till varumärkeslandningssidor? I dagens läge så kör vi bara länkar till våra stora artikelgrupper.

    Vad jag ser på vår konkurrent så verkar det som att det inte finns några länkar till just den landningssidan, så jag antar att det är åldern som är den stora faktorn här.

    Jag får försöka skicka in lite mer relevant content på sidan och sitta lugnt i båten .

    Tack åter igen för svar!

  4. #4
    Startifys avatar
    Startify Startify är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2017
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    98
    Att bygga länkar till dem sidor man vill ranka, anses väl normalt, tänk även på interna länkar till sidan, då sidans auktoritetsvärde kanske kan förbättras med.

    Ålder har en stor påverkan, liksom styrkan i domänen som sådan, märker det själv på sidor där jag har bra fyllig information är utrankade av starkare domäner med ålder och lite information. Bara jaga vidare .. =)

    Nu är jag inget "proffs" på SEO då jag inte har det som yrke, men varit med inom webb sen låååångt tilbaka.

    Är det något "proffs" som kanske har andra tankar om detta, så får ni gärna flika in med era svar i tråden, då det vore kul att höra andras tankar med, trots allt är detta ett SEO forum, även om diskussionerna på senare tid har varit få och med begränsat deltagande.

    .

  5. #5
    Dempas avatar
    Dempa Dempa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    5
    Hej igen,

    Vi har en del interna länkar som pekar mot den landningssidan då just det varumärket har en del "linjer" i deras varumärke som dom väljer att branda om, så det är ju ett perfekt sätt att få till några interna länkar, både google och läsarna uppskattar det ju så det är bara Win Win.

    Har dock varit väldigt ödmjuk med dom interna länkarna, vill inte "övergöra" det, men möjligtvis att man kan skruva upp nån nivå

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Konkurrent bryter mot reglerna - Vad göra?
    Av Olof86 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-02-19, 00:47
  2. Dubbla titlar och Meta-värden på e-butik?
    Av Micke i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 12:45
  3. Länk från konkurrent
    Av kent i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-09, 11:31
  4. Sänkar en konkurrent
    Av baggelin i forum Domänen
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 00:33
  5. Var i hela värden??
    Av Tina Isola i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 08:45