Resultat 1 till 16 av 16

Tips: Dynamiska 'målsidor'

  1. #1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Alla kanske inte vet om detta trick men det är oerhört kraftigt att använda. Som de flesta vet när man annonserar på Adwords ökar man i rankning om ens 'målsida' (läs: landing page) är relevant utan att behöva öka budkostnader.

    Hur gör man då målsidan relevant? Man använder de nyckelord som avser sökningen. Men det är svårt att få in alla nyckelord på en målsida om man råkar ha t ex. 100 st eller mer. Ingen vill sitta och skriva en målsida per nyckelord eller annons.

    Med en dynamisk målsida kan man använda EN annons och EN målsida. Genom att använda sig av "dynamic keyword insertion" verktyget {keyword} som även fungerar att använda i länkar, kan man skicka med nyckelordet till sin målsida för att sedan använda det i sin text.

    Ett exempel på destinationsadress i Adwords skulle då vara: www.mindomän.se/min-malsida.php?keyword={keyword}

    min-malsida.php består då av en målsida där man skrivit generell text som avser produkten ifråga. Och fångar upp keyword= parametern med hjälp av php eller asp. T ex. "echo $_GET['keyword']".

    Tricket är att skriva texter som kan användas med flera nyckelord. Ett dåligt exempel:

    "Min mamma heter [namn]", om någon söker på Ulla eller Berta, kommer målsidan byta ut [namn] till det namn som angavs vid sökningen som gav ett klick. Detta går så klart att göra på flertal ställen i själva texten och inte bara i rubriken!

    Google ser då att målsidan är relevant med rätt nyckelord, du klättrar i annonslistan utan att behöva höja dina bud, och besökaren ser direkt att målsidan har precis den produkt de sökte. Vilket gör att de förhoppningsvis stannar mer än 10 sekunder och hinner fånga deras intresse.

    På detta sätt kan du använda 1000 nyckelord som fungerar med den generella texten. Vill man vara mer avancerad och inkludera dynamiska bilder kan man döpa om sina filnamn till just de nyckelord och bilden byts automatiskt.

    Ni kan ju prova och rapportera med era resultat om det ökat försäljning eller bättre placering!
    Senast redigerat av Johan W den 2007-02-10 klockan 19:31.

  2. #2
    Den Därs avatar
    Den Där Den Där är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    2
    Kan du förklara lite mer :P jag e helt ny inom seo...

  3. #3
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Intressant. Du nämnde något verktyg, var hittar man det?

  4. #4
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Den Där: Detta är inte SEO utan PPC om man skall vara politiskt korrekt. Vilken del är det du inte förstår? Jag råder dig att lära dig grunderna i Adwords innan du ger dig in på detta. Då det ses som lite mer avancerad teknik.

    "Verktyget" är frasen "{keyword}" som byts ut mot det nyckelord besökare sökt på. Vilket man anger i slutet av sin destinationsadress som sedan fångas upp på din egna server.

    Exempel blir när någon söker på "Morotskaka" och klickar på din annons. Din desturl är följande i Adwords gränssnittet:
    www.mindomän.se/min-malsida.php?keyword={keyword}

    Som sedan omförvandlas till:
    http://www.mindomän.se/min-malsida.p...ord=Morotskaka

    Du fångar upp ?keyword= parametern på din server genom PHP $_GET['keyword'] eller något respektive för ASP.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  5. #5
    Den Därs avatar
    Den Där Den Där är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    2
    okej :P php kan jag... läste lite slarvigt och såg inte att det bara är för adwords... jag ska nog börja med adwords... måste bara läsa lite mer om det :P

  6. #6
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Bra ide, men känns lite som att gå över ån för vatten såvida man inte sysslar med preselling åt andra via affiliateprogram?

    Normalt sett så har man ju en produktsida för produkten man marknadsför ändå..?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  7. #7
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Det är faktiskt ett väldigt användbart arbetssätt. I alla fall om man jobbar med +500 sökord i sina kampanjer. Det sparar en hel del tid, iom att man kan samla många fler sökord på en och samma kampanj, istället för att skapa en annons per sökord.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Skitbra, detta måste jag testa någongång.

    Har själv använt många tusentals ord och landningssidor i generella kampanjer med extremt bra resultat. Med dynamiska målsidor tror jag det blir ännu bättre.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    mrhandleys avatar
    mrhandley mrhandley är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Finns det inte risk att man blir straffad av Stora G för att man använder dynamiska landningssidor? Eller är det bara om man klantar sig och gör dem riktigt dåliga?

    Dessutom: "echo $_GET['keyword']". öppnar väl för cross scripting?

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Tror inte att stora G kommer att straffa dig så länge som man ser till att de olika versionerna av landningssidorna är tillräckligt olika.

    Vad gäller cross site scripting, så bör man nog ta emot $_GET['keyword'] först och göra de vanliga säkerhetskontrollerna, innan man skriver ut eller på anant sätt agerar.

  12. #12
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av mrhandley
    Finns det inte risk att man blir straffad av Stora G för att man använder dynamiska landningssidor? Eller är det bara om man klantar sig och gör dem riktigt dåliga?

    Dessutom: "echo $_GET['keyword']". öppnar väl för cross scripting?
    Man behöver ju inte låta Google hitta landingssidorna, de är ju bara avsedda för Addwordsannonser så.

    Vill man vara riktigt avancerad kan man bygga in lite semantik i funktionaliteten så att man har olika texter beroende på keyword, så blir sidorna ännu bättre.

  13. #13
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Med för att få en bättre "quality score" är det bra om Google indexerar landningssidan.

    Och bättre quality score innebär lägre klickpris..

    Citat Ursprungligen postat av webguide
    Man behöver ju inte låta Google hitta landingssidorna, de är ju bara avsedda för Addwordsannonser så.

    Vill man vara riktigt avancerad kan man bygga in lite semantik i funktionaliteten så att man har olika texter beroende på keyword, så blir sidorna ännu bättre.

  14. #14
    Johan Schölds avatar
    Johan Schöld Guest
    Lämpligt för shopar är då antagligen att skicka besökaren till ett sökresultat på sökordet.

  15. #15
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av mrhandley
    Dessutom: "echo $_GET['keyword']". öppnar väl för cross scripting?
    Tanken är att ge grundläggande information om hur man kan gå tillväga. Inte lägga upp ett helt PHP-script.

    Citat Ursprungligen postat av Johan Schöld
    Lämpligt för shopar är då antagligen att skicka besökaren till ett sökresultat på sökordet.
    Ja precis. Har du ett bra system som låter dig söka dynamiskt, så är det jättelätt att skapa unika målsidor med relevanta resultat. I Wordpress tex:

    www.minsajt.se/?s={keyword}

    blir

    www.minsajt.se/?s=sökord+sökord

    Retunerar då resultat från Adwords-annonsen automatiskt.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

  16. #16
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Ser botten också nyckelordet? Det är ju inte samma bot som kollar relevansen som kollar serpen. Jag minns att någon undrat över detta även tidigare på utländska forum.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips eller råd
    Av Alfons74 i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 10:11
  2. Optimera mot vilka ord? Tips!
    Av Daniel_K i forum Sökordsanalys
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 06:54
  3. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07
  4. Hett tips - "Hairy pussy"
    Av latehorn i forum Sökordsanalys
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-17, 17:34
  5. Dynamiska metataggar
    Av moriax i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-08, 02:48