Resultat 1 till 22 av 22

Bärbar dator- vad?

  1. #1
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Okej... jag borde kunna välja en dator själv men det är så många olika fabrikat och leverantörer som finns där ute så jag skulle gärna vilja få lite kommentarer från er. Det är alltså dags att skaffa sig en bärbar dator (pc, ej mac) och frågan är vilken?
    Jag kommer använda den till att surfa, skriva, photoshoppa (vill gärna kunna använda mitt Wacom-bord), webbutveckling. Är däremot ingen kille som spelar dataspel så det mest kraftfulla lär inte krävas på grund av det.
    Vad tycker ni jag ska tänka på i valet av bärbar dator? Vad har ni för erfarenheter och vad skulle ni rekomendera mig att titta närmare på?

    Tacksam för alla råd och tips.

  2. #2
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Känner mig tvingad att svara eftersom jag kränger laptops på nätet. Jag skulle satsa på en IBM Thinkpad eller en slimmad Toshiba. De är bra märken och min personliga favorit är Thinkpad som jag haft många exemplar av. Sony Vaio har blivit en favorit bland förstagångsköpare med.

    Sedan vilken modell och prestanda. hmm, det är svårt att svara på eftersom det är en avvägning mellan prestanda, minne, utrymme osv, och det känner du nog bäst själv.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  3. #3
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Jag är väldigt nöjd med min zepto (www.zepto.se). Använder den på samma sätt som du önskar.

  4. #4
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Tack för era goda råd! jon, vilken modell har du? Har sneglat lite på Zepto maskinerna.
    Är nog inne på att köpa en ny maskin men i annat fall hade jag kanske handlat av dig Paul

  5. #5
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Min är så gammal att den inte finns längre.. Znote 4200 heter den.

  6. #6
    berraåsnobbens avatar
    berraåsnobben berraåsnobben är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Fristad
    Inlägg
    138
    Köper du en ny så kolla även på Dell där kan du skräddarsy en dator precis så som du vill ha den. Jag har själv en Latitude D 520 som jag är helnöjd med

  7. #7
    ThomasAs avatar
    ThomasA ThomasA är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    109
    Jag frågade i ett annat forum och fick ett tips på HP´s business modeller som skall vara mycket robustare och bättre än de "vanliga" från HP. Sedan verkar IBM´s Thinkpad vara en höjdare.

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Sitter på en HP nx8220 finns antagligen inte längre men 9xxx och 8xxx är mycket bra.

    9xxx serien har dessutom ett fullstort tangentbord och något jag skulle välja idag om jag skulle köpa en ny. Vikten är inga problem för mig i det fallet. Det är inte så att jag reser varje dag.

    Har även lång erfarenhet av IBM bärbara och de är inte heller fel.

    Se bara till att mycket minne. Jag kör med 2 GB. PS äter minne.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag har ju min genom skolan, en hp, och den duger fint. Åtminstone till slösurfning

    Satsa på en dell annars. De är rätt grymma. Se till att få med Windows Vista nu också så att du inte behöver köpa till det/olagligt tanka det.

    Själv funderar jag starkt på en mac nu.. Är sjukt sugen. Fast blir nog pc i slutändan ändå...

  10. #10
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Bacbook är den mest prisvärda bärbara på marknaden imo. Speciellt som det går att boota på windows. Kolla saker som pris vs: vikt, storlek, batterikapacitet, skärmkvalitet, sladdkopplingar, samt generell känsla.. samt inte minst utseende, så ja..

    Den mest prisvärda är 2mhz vita varianten.

    Köpte en för ett par månader sen, och kan inte säga att jag gjort så mkt bättre köp ever typ. Allt funkar sjukt bra.

  11. #11
    m4gnuss avatar
    m4gnus m4gnus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    47
    just nu rear de ut HP NX9420 på dustin. Den kostar 8995kr och det är väldigt prisvärt med tanke på konfigurationen. Köpte själv en sådan dator för en månad sedan för 11900kr vilket redan då var ganska prisvärt. Visst 17 tum är ganska stort men jag ångrar det inte en sekund. Upplösningen på 1680x1050 är underbar och lätt vanebildande

  12. #12
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av m4gnus
    just nu rear de ut HP NX9420 på dustin. Den kostar 8995kr och det är väldigt prisvärt med tanke på konfigurationen. Köpte själv en sådan dator för en månad sedan för 11900kr vilket redan då var ganska prisvärt. Visst 17 tum är ganska stort men jag ångrar det inte en sekund. Upplösningen på 1680x1050 är underbar och lätt vanebildande
    Ja, jag såg just det erbjudandet. Nu kliar det ordentligt i köpnerven kan jag säga

  13. #13
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Skall bara få chefen att skriva på inköpsordern

    Köp till minne säger jag bara. Särskilt om du skall köra PS på den.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  14. #14
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja minne ja.. Själv försöker jag köra indesign+photoshop+illustrator samtidigt på min bärbara hp med 512 i ramminne :S...

    Funkar lite sådär, kan jag ju meddela.

    Windows Vista kräver i princip 1 gb ram, helst två. Köp till det - det är det värt.

  15. #15
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    2GB rekommenderar jag. Då flyter det mesta.

    Denna dator har ju även 256 Grafikkort som gör en hel del för prestandan på grafikkrävande applikationer.
    Senast redigerat av MattiasN den 2007-02-13 klockan 14:09.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  16. #16
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Köpte själv denna burk (HP Pavilion DV6067) i höstas och är ruggigt nöjd.
    Visst, det är ingen av HP:s arbetsdatorer, men det är en spel/mediadator med bra prestanda och schysst innehåll plus att den är riktigt snygg att titta på.
    Kör Photoshop, Illustrator, x antal webbläsare, epostklient och massa annat samtidigt och det flyter på underbart fint.

    Jag köpte den pga prestanda plus att jag ville ha en snygg dator...

    http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=107932

  17. #17
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Nu är jag också på väg att köpa en.. Är sjukt sugen på en Macbook och egentligen lutar det åt en sådan men å andra sidan får man sjukt mycket mer rent prestandamässigt om man istället tar en PC.

    Prisgränsen för mig är 10 000 maximum. Nån som har något riktigt bra tips med minst 1 gb ram (helst mer) och inte för stor (15 tum räcker).

    Hittar förövrigt inte Bacbook som någon nämnde. Vart kan man köpa sådana?

    Förresten.. Har någon återförsäljare börjat skicka med Vista än? Vore ju soft att få med det förstås...

  18. #18
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Nu är jag också på väg att köpa en.. Är sjukt sugen på en Macbook och egentligen lutar det åt en sådan men å andra sidan får man sjukt mycket mer rent prestandamässigt om man istället tar en PC.

    Prisgränsen för mig är 10 000 maximum. Nån som har något riktigt bra tips med minst 1 gb ram (helst mer) och inte för stor (15 tum räcker).

    Hittar förövrigt inte Bacbook som någon nämnde. Vart kan man köpa sådana?

    Förresten.. Har någon återförsäljare börjat skicka med Vista än? Vore ju soft att få med det förstås...
    Dustin har Vista på ett antal av sina burkar. HP skickar med det. Dell gör det om man väljer engelskt OS vet ej med svenskt. Fujitsu-Siemens har några maskiner med Vista. Det kommer på alla håll nu.

    MEN vill man ha det "riktiga" Vista skall man köpa en dator med 64 bitars arketektur. En bärbar 32 bitars med Vista ger dig en 32 bitars Vista.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  19. #19
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Och var hittar man en 64-bitars bärbar då? Vad kostar dem?

  20. #20
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Och var hittar man en 64-bitars bärbar då? Vad kostar dem?
    Den enda mobila processorn jag vet om med 64 x2 är AMD Turion 64 x2

    Här finns 65 datorer med den processorn

    http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v595

    Snygg lösning av Prisjakt tycker jag. Man får ett litet lager med bild i när man ställer sig över varje model.

    De kommer även ganska bra till när man söker på Google.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  21. #21
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105765

    Men tyvärr skickar de inte med Vista så skall du köpa till det blir det ytterliggare pengar.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  22. #22
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Tack för svaret! Blir nog kanske att vänta nån månad och se om de skickar med Vista istället. Vore ju skönt...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)