Resultat 1 till 4 av 4

Hur får man reda på ett företags målgrupp?

  1. #1
    Lindaliciouss avatar
    Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    8
    Hej,

    Jag skulle vilja veta om det finns ett sätt att få reda på ett företags målgrupp.

    Då tänker jag mest på B2B, företag som har andra företag som målgrupp.

    Om vi tar städfirmor som ett exempel så är jag ganska säker på att deras målgrupp bör befinna sig i samma geografiska område. Att städfirmorna i Stockholm vill ha företagskunder som också befinner sig i Stockholms området.

    Städfirmor har nog dessa företag som målgrupp:
    - Hotel
    - Företag med kontor
    - Fastighetsbolag

    Dock bör man utesluta företag som inte anlitar städföretag där städningen sköts internt, dessa kan vara:
    - Tandläkare
    - Andra städfirmor
    - Restaurang / Pizzeria / Cafe / Bageri

    Finns det listor eller liknande på nätet kanske där man kan få reda på bästa målgruppen för företag i olika brancher?

    Jag förstår att man kan bara ringa olika företag och ställa frågor, men tänkte om det finns mer effektiva sätt att få reda på målgrupp som konverterar bäst för olika företag.
    Hemsida 99 - Färdig Hemsida För 99 Kr Månad.

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Varför skulle tandläkare inte använda städfirmor - jag tror snarare tvärt om.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Tandläkare är mycket olika när jag hade hoppat av skolan städade jag hos en privattandläkare annars gjorde någon tandsköterska det. Sedan hos Folktandvården ett tag innan de ordnat upphandlingen av städningen.

  4. #4
    Lindaliciouss avatar
    Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2013
    Inlägg
    8
    Har pratat med en del som driver städfirmor och arbetat inom städ.

    Vad jag förstått så rör det sig om upphandling på skolor och folktandvården.

    Privata tandläkare har för små lokaler och då utgår jag från att de antingen städar själva eller låter assistenterna städa. Ungefär som med restaurang/cafe verksamhet där de städar själva.

    Är enbart ute efter målgrupper som går att konvertera till kunder utan upphandling genom direkt kontakt med företagen.

    Nu var städ bara ett exempel rent logiskt tänker jag att det borde finnas listor på nätet där det står vilket målgrupp olika slags företag har, men tyvär hittar jag inget.

    Jag optimerar och förbättrar marknadsföringstjänsten jag driver på Reklamkampanj.se där vi kontaktar företagskunder och vill att det konverterar ännu bättre för kunderna.

    Vi kan inrikta oss geografiskt och/eller efter branch, till exempel alla tandläkare i Uppsala. Eller alla tandläkare i Sverige om det inte behöver vara lokalt.

    Nu kan många deras målgrupp själva, men jag vill ha listor på målgruppen redo ifall kunderna inte kan sina egna målgrupp så bra.
    Senast redigerat av Urban G den 2020-12-30 klockan 00:55.
    Hemsida 99 - Färdig Hemsida För 99 Kr Månad.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domän med annat företags namn
    Av Trym i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-06-14, 13:22
  2. Mitt företags hemsida hittas inte
    Av Mystica Städservice i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-11, 05:15
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-20, 15:55
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 14:57
  5. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 16:19