Resultat 1 till 8 av 8

Flytta till en annan server (IP inkl C-class)

  1. #1
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Har några sajter som ligger på samma server. Funderar på att sprida dem. Är detta vettigt?

  2. #2
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Men vad jag har förstått är det bra att sprida ut sidor på olika ställen.
    Gör du bra optimeringen. Samt gör snygga länkar mellan dom. Ger det väldigt bra länkkraft. Men det kostar ju att ha flera webbhotell. S
    Så allt handlar om pengar som vanligt.


    Hoppar in och ställer en tilläggs fråga.

    Om man sprider dom skall det vara på helt olika domäner?

    Har en kompis som ligger på samma webbhotell som jag fast på annan server.
    Är det lönt att lägga några sidor där?
    Ipnr är inte samma i slutet men några siffro i början.

    Hoppas det är ok att jag går in och lånar din tråd lite? Om inte ber jag om ursäkt.

  3. #3
    Habils avatar
    Habil Habil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Huskvarna
    Inlägg
    24
    Som Obbe sa så är det mycket bättre att lägga sin domäner på olika C-nät (läs olika webbhotell även om detta inte altid heller är sant)

    Med andra ord så bör inte sajter som länkar till varandra ligga på samma webbhotell. Om det bara skiljer i ip-numret på de sista sifforna så betyder det att domänerna ändå ligger på samma C-nät.
    Lasik | submit-links-directory.com

  4. #4
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Återigen måste jag få kräva lite bevis på att det gäller för ett mindre antal sajter (<50). Många postar att det inte är bra men kan inte uppvisa bevis.

    Själv kör jag samma ip i princip, och det funkar mycket bra (vem vet, jag kanske blir tappar vikt, men inget jag lider av). När man blandar egna sajter med kataloger och naturliga länkar så kan jag inte förstå varför det här med ip skulle ha någon effekt. Men någon får gärna bevisa den stora nackdelen.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  5. #5
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Som jag ser det finns det ingen direkt nackdel av att ligga med flera sajter på samma server så länge som det inte uppgår till några tusen sajter.

    Däremot kan det, i längden finnas en fördel av att ha sajterna utbredda över så många olika nät som möjligt. Men det fördelen uppträder inte förrän man har flera sajter som anses auktoritära (authorit) inom ett och samma område.

    Denna semantiska felkoppling görs så ofta. Att en metod har fördelar innebär inte per automatik att motsatsen innebär nackdelar.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja en länk från Wordpress till Blogger känns mer värd en än länk från Wordpress till Wordpress.

  7. #7
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Tja en länk från Wordpress till Blogger känns mer värd en än länk från Wordpress till Wordpress.
    Men det jag tror att vi pratade om var en länk från nissesenasajt.se till nissesandrasajt.se som båda ligger på samma server på ett webbhotell.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Men det jag tror att vi pratade om var en länk från nissesenasajt.se till nissesandrasajt.se som båda ligger på samma server på ett webbhotell.
    Nej du har säkert rätt i frågan och det kan ha varit en irrelevant kommentar. Men värt att tänka på är ju också att Google.se kan ligga efter Google.com.

    Rent generellt verkar det dock udda för mig att flytta sajter för att kringgå kvalitetsfilter så det hela känns som en icke fråga för mig. Men jag har i alla fall relevant eller inte relevant fått bättre effekt av länkar från bloggar på Blogger jämfört Wordpress, till Wordpress bloggar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Påverkas ranking av flytt till annan server?
    Av Thomas Sjöberg i forum Domänen
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 20:46
  2. Förklaring till vad COOP Ad Network är
    Av Marcus Westberg i forum Länkbygge
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-12-12, 19:43
  3. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  4. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58
  5. Flytta .com till .se
    Av 2cool4school i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 23:29