Resultat 1 till 2 av 2

6 % eller 25 % moms på SEO-texter för affiliatesidor?

  1. #1
    linkjuices avatar
    linkjuice linkjuice är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    28
    Hejsan!

    Jag har precis tagit emot en faktura på 6 % av en frilansare jag beställt content av, fast jag har alltid tidigare betalat 25 %. Jag är därför lite osäker på om detta är rätt eller fel.

    JAG VET att för mig som köpare spelare det ingen roll om momsen på fakturan är rätt eller fel, det är säljaren som är ytterst ansvarig. Däremot ligger det i mitt intresse att betala så låg moms som möjligt, så att mitt företags likviditet blir högre.

    Jag har försökt att läsa på om detta, både genom att prata med skattehandläggare på telefon och ge exempel på texten samt att läsa själv (t.ex. här: https://www.sjf.se/frilans/driva-foretag/moms).

    Det kokar ner till om:
    • Det är ett upphovsrättsskyddat literärt verk som lämnas över, eller om texterna inte uppfyller verkshöjd för att ha just upphovsrätt.


    Det här är ju i mångt och mycket en tolkningsfråga, och på skatteupplysningen kan de inte ge några direkta svar. Det enda sättet att få ett direkt svar är att säljaren (writern) gör en notering i sin momsdeklaration så att en handläggare på SKV får TA ETT BESLUT (notera: Inte ge vägledning som deras kundservice gör).

    Tänkte därför fråga er alla: Är det någon som utvärderat exakt samma sak som mig och kommit fram till någon slutsats?

    Texterna i fråga är precis det ni kan tänka er: SEO-texter som levereras utifrån instruktioner om Keywords/Internlänkar. Texterna publiceras sedan av mig själv (ej av writern) UTAN bilder på en affiliatehemsida.

    Med vänlig hälsning,

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    När jag skrev artiklar i tidningar så fakturerade jag 6% moms på de fackartikar jag hade kvar upphovsrätten på, och 25% på de där upphovsrätten övergick till tidiningen. Om det var rätt eller fel vet jag inte, men det var vad tidningarna sa till mig att göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Affiliatesidor säljes!
    Av Guggex i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-09-25, 17:55
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-14, 21:23
  3. K: Affiliatesidor/Adsensesidor
    Av mavraj i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-05-30, 19:04
  4. Opencart - inkl.moms
    Av Fillkott i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-01-08, 12:30
  5. Optimering av affiliatesidor. Skillnad eller?
    Av Urban G i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 17:15