Resultat 1 till 13 av 13

Vad avgör om en sida alls rankar?

  1. #1
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Hej!

    Byggt en sida under en dryg månad, med vad jag tycker är riktigt bra innehåll. Google har snappat upp varenda url på hela sidan, men enligt ahrefs har sidan inte börjat ranka på ett enda sökord. Samtliga sökord jag valt har haft 0 eller 1 i "KD", samt 0-150 sök i månaden. Har alltså riktat in mig på de enklaste orden möjligt.

    Har enligt search console fått ett besök på sidan från Googles serp, vilket är ett sökord som inte ens är nämnt på sidan en enda gång i form av "dubbeltröskel löpning".

    Tidigare har de allra flesta sidor jag byggt börjat synas på åtminstone 50+ på enklare sökord inom ett par veckor. Nu är alltså alla 25 sökord utanför topp 100 efter en hel månad.

    Sidan det gäller är "löpning punkt nu".

    Har någon möjligen lust att titta om jag missat något väldigt fundamentalt, eller är domänen på något vis straffad sedan tidigare? Kan man ta reda på sånt? Är relativ noob gällande SEO specifikt, även om webben vart min arbetsplats senaste 10 åren.

    Stort tack på förhand!
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Dina sex inlänkar till sajten är alla från olika forum, med exakt samma ankartexter, i exakt samma inlägg på alla de sex olika forum. Det är väldigt stor möjlighet att Google skulle se det där som spam (jag skulle se det så).

  3. #3
    linkjuices avatar
    linkjuice linkjuice är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2020
    Inlägg
    28
    Du har i princip inga länkar av värde. Det är det absolut viktigaste när det kommer till SEO.

    Med vänlig hälsning,

  4. #4
    MastodontMedias avatar
    MastodontMedia MastodontMedia är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    jan 2021
    Inlägg
    1
    Det avgörs ju av så himla många olika faktorer.
    För det första, är de texter du skrivit "bra" eller bara spammiga?
    Har du relevanta inlänkar eller bara inlänkar från en massa random domäner utan relevans?
    Svaret är lite som "hur långt är ett snöre?"

  5. #5
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av Kackalorum Visa inlägg
    Dina sex inlänkar till sajten är alla från olika forum, med exakt samma ankartexter, i exakt samma inlägg på alla de sex olika forum. Det är väldigt stor möjlighet att Google skulle se det där som spam (jag skulle se det så).
    Hej!

    Har jag sex st inlänkar? De enda jag ser i ahrefs är den från min signatur här och nån random sida som listar domännamn som börjar på bokstaven "L". Vad använder du för verktyg för att se detta?
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  6. #6
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av linkjuice Visa inlägg
    Du har i princip inga länkar av värde. Det är det absolut viktigaste när det kommer till SEO.

    Med vänlig hälsning,
    Nej, men det borde väl ses som naturligt för en nystartad sida?

    Citat Ursprungligen postat av MastodontMedia Visa inlägg
    Det avgörs ju av så himla många olika faktorer.
    För det första, är de texter du skrivit "bra" eller bara spammiga?
    Har du relevanta inlänkar eller bara inlänkar från en massa random domäner utan relevans?
    Svaret är lite som "hur långt är ett snöre?"
    Jag skulle säga att de är bra, definitivt. Ser de spammiga ut enligt dig? De är skrivna med mig själv som utgångspunkt i gällande vad jag skulle velat veta om min "löparkarriär" börjat idag.

    Inga inlänkar då det känns onaturligt för en ny hemsida. Men det kanske är där man får börja(?), hur ologiskt det än verkar för en nystartad sida att få länkar direkt?
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  7. #7
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Jimmit Visa inlägg
    Hej!

    Har jag sex st inlänkar? De enda jag ser i ahrefs är den från min signatur här och nån random sida som listar domännamn som börjar på bokstaven "L". Vad använder du för verktyg för att se detta?
    Ahrefs:
    https://jogg.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263
    https://svettig.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263
    https://www.skid.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263
    https://www.cykl.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263&sida=1
    https://tri.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263
    https://www.simm.se/Forum/Trad.aspx?subid=50263

  8. #8
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Ojdå, gammalt affeprojekt jag hade på IDN-domänen. Nuvarande sidan ligger inte på IDN-domänen. Rekommenderar du att jag tar bort de länkarna helt? Visste inte att de körde sitt forum på så många olika domäner, använder bara jogg .se själv. Förövrigt ett inlägg som innehåller en fråga undertecknad var uppriktigt intresserad av vid tillfället, så inte spam på något vis.

    EDIT: Fixade åtminstone till så användaren inte hamnar in the middle of nowhere cyberspace nu.
    Senast redigerat av Jimmit den 2021-01-13 klockan 19:31.
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  9. #9
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Tänkte bara uppdatera. Bytte under förra veckan domän från icke-idn .nu till idn .se, vilket Google verkar uppskattat. Istället för 3 fraser i topp 100 gick det i princip över en natt till 51 fraser topp 100 varav 26st topp 50.
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  10. #10
    richardahlins avatar
    richardahlin richardahlin är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Förmodligen ingenting som kommer att boosta din ranking supermycket, men flera av dina bilder saknar alt-text. Kan vara något att kika på.

    Jag skulle även öka antalet bilder per sida/artikel - Google brukar uppskatta det enligt min erfarenhet. Sidorna är rätt text-tunga i dagsläget.

    Skulle också rekommendera att du implementerade breadcrumbs för ökad användarvänlighet/förtydliga sajtstrukturen samt lägga till en innehållsförteckning/table of content på fler av dina längre inlägg.

    Kan tycka att du överanvänder H2r på vissa sidor.

    Många bäckar små...

    Lycka till med projektet!

  11. #11
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Förlåt helt missat ditt svar

    Bilder ska jag öka allt eftersom vädret blir rimligt att plåta löparbilder i. Hela startsidan är ett skämt just nu, då inte en enda teaser har fått bild

    Men det kan väl inte vara dåligt med text så länge den är informativ? Det är inga "blablabla" texter som man ser på väldigt många sajter, här fyller ändå varje mening ett syfte.

    Har du tips på bra pluggar för breadcrumbs?

    Hur rekommenderar du att man använder rubrikerna? Jag har detta som min plan:
    H1
    H2 - underrubrik
    H3 - underrubrik av underrubriken

    H2 - ytterligare underrubrik / huvudämne
    H3 - underrubrik av underrubriken
    H4 - underrubrik för underrubrikens underrubrik

    Stort tack för ditt svar!
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

  12. #12
    richardahlins avatar
    richardahlin richardahlin är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    aug 2020
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    Nej, menar inte att det är dåligt med text - tvärtom tycker jag att dina texter är grymma och, precis som du säger, väldigt informativa. Med "text-tunga sidor" menar jag snarare att det är bra att "bryta av texten" med bilder och kanske även använda lite fler paragrafer för att förbättra läsbarheten. Tycker absolut inte att du ska korta ner själva texterna. Hoppas du förstår vad jag menar då.

    T.ex. Rank Math har bra funktioner för breadcrumbs inbyggt i sitt plugin för WordPress.

    Du tänker helt rätt gällande rubrikstrukturen, men jag anser att du på vissa sidor sätter vad jag uppfattar som underrubriker av underrubriker som H2or snarare än H3or. Kanske är jag som är petig...

    En annan grej som jag hade gjort annorlunda är förmodligen URL-strukturen, inte minst om tanken är att sajten ska växa och få ännu fler sidor.

    Istället för t.ex...

    https://löpning.se/löpteknik/ och https://löpning.se/ont-i-höften/

    Hade jag använt...

    https://löpning.se/träning/löpteknik/ och https://löpning.se/skador/ont-i-höften/

    Detta av samma anledning som jag rekommenderar att använda breadcrumbs - för att förtydliga sajtens struktur och hierarki, dvs. de olika sidornas förhållande till varandra för Google. (Finns dock säkert de som inte håller med mig om denna punkt och hävdar att man alltid ska försöka hålla URLerna så korta som möjligt)

  13. #13
    Jimmits avatar
    Jimmit Jimmit är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    25
    Tack Richard!

    Använder f.n. Yoast. Hittar ingen bra information om det är möjligt att använda delar av Rank Math samtidigt som det. Rädd de skriver över varandra?

    Gällande url:erna har det vart min idé, att hålla de så korta som möjligt. Då jag inte tror att sajtens struktur kommer se ut såhär när den växt till sig, känns det dumt att "låsa" sig vid en viss hierarki just nu.
    Jimmie Johansson som driver Löpning.se

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 10:43
  2. No-follow, ger ingenting alls?
    Av Gakesson i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-06, 13:33
  3. .html, .php eller inget alls?
    Av bergteam i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 00:13
  4. Vad avgör om man får hög PageRank?
    Av wahlman i forum PageRank
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-12-11, 21:33
  5. Sämre sida rankar bättre. Varför?
    Av NNN i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 18:21