Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 52

Twingly på engelska

  1. #1
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Nån som känner till ett verktyg som liknar Twingly på den internationella senen?

  2. #2
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hur mkt trafik ger en twingly länk från svd i dagsläget ungefär?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  3. #3
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Testade på en ganska stor artikel.

    Gav ungefär 500 besökare.

  4. #4
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Kan ju svara direkt eftersom jag jobbar på Primelabs med Twingly:

    Technorati har en liknande funktion, bland annat på Washington Post. Och likaså Twingly, snart. Vi har en del internationella kunder på gång och fler vill vi ha

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Kan ju svara direkt eftersom jag jobbar på Primelabs med Twingly:

    Technorati har en liknande funktion, bland annat på Washington Post. Och likaså Twingly, snart. Vi har en del internationella kunder på gång och fler vill vi ha

    det tackar vi för, när du pratar kunder. Menar du tidningar/media eller?

  6. #6
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, mediesajter. Vi har ett väldigt stort index av internationella bloggar från världens alla hörn, så varför inte utnyttja möjligheterna

  7. #7
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Låter mycket intressant!

  8. #8
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Jobbar du PÅ primelabs eller MED primelabs? Jag trodde du jobbade på Eastpoint?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  9. #9
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag jobbar PÅ Primelabs som professionell bloggare och PÅ Eastpoint/Getupdated som länkbyggare .

    Dessutom går jag fortfarande på gymnasiet :P

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Jag jobbar PÅ Primelabs som professionell bloggare och PÅ Eastpoint/Getupdated som länkbyggare .

    Dessutom går jag fortfarande på gymnasiet :P
    Några tips kanske kring hur vi kan utnyttja Twingly för trafik och/eller länkokraft.

  11. #11
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    1. Trafik är helt enkelt att länka till dn/svd-artiklar från era bloggar istället för att länka till kvällsblaskorna. Är det viktiga nyheter/artiklar finns de normalt på alla större tidningar- och då kan man lika gärna länka till svd/dn som någon annan tidning.

    2. Pinga Twingly (automatpinga eller vanligt, välja själva: http://www.twingly.se/Ping.aspx).

    Så enkelt är det. Dessutom kommer man även upp (när man uppdaterat) i världens coolaste skärmsläckare.. Twingly Screensaver.
    Som släpptes idag

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vilka av webbplatserna länkar tillbaka sökmotorvänligt?

  13. #13
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Båda länkar med vanliga länkar men båda med nofollow. Var faktiskt jag som tyckte det var viktigt. Annars skulle väl många här på forumet (kan jag tänka mig) börja länka dn/svd för att få en kraftig länk tillbaka.

    Besökare ska dock inte underskattas.. Ger ju det man egentligen vill ha - besökare.. Direkt

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Båda länkar med vanliga länkar men båda med nofollow. Var faktiskt jag som tyckte det var viktigt. Annars skulle väl många här på forumet (kan jag tänka mig) börja länka dn/svd för att få en kraftig länk tillbaka.

    Besökare ska dock inte underskattas.. Ger ju det man egentligen vill ha - besökare.. Direkt
    Men jag kan länka dem med rel=nofollow? Jag menar så att inte en massa tidningar börjar använd tjänsten för att få länkkraft?

  15. #15
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag tror faktiskt att du tjänar på att länka till dessa sajter.

    Deras grundtanke var inte seo över huvud taget. Är ju dock ännu en bra grej varför de ska använda Twingly...

    Marcus har gått så långt att han kallar det årets länkbete

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag är väldigt skeptisk till att djupinlänkning till DN och SVD påverkar ranking positivt och likaledes Aftonbladet. Så det ska vara för trafik. Frågan är vad det ger där.

    När det kommer till värdet av blogginlägg i volym bottnar du ut det ganska snart. Så poängen för DN och SVD blir knappast något mer än trafik och frågan är vad det ger där.

  17. #17
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Jag tror faktiskt att du tjänar på att länka till dessa sajter.

    Deras grundtanke var inte seo över huvud taget. Är ju dock ännu en bra grej varför de ska använda Twingly...

    Marcus har gått så långt att han kallar det årets länkbete
    Primelabs säger själv på sin sajt att en av fördelarna för tidningarna är att "Sökmotorrankingen ökar om fler bloggar länkar till en sajt, vilket ökar antalet läsare som hittar dit" = SEO. Alltså har man från Primelabs marknadsfört sig mot tidningarna med detta som ett av argumenten. Detta förutsätter, i dagsläget, att dessa länkar inte har nofollow-attribut.


    Att sedan kalla Twingly ett länkbete är helt fel. Ett länkbete är någon som har skapas med huvudsyftet att få inkommande länkar.
    Twingly är en tjänst vars huvudsyfte är att koppla samman bloggar med tidningsartiklar (samt de fördelar detta för med sig).
    Att en tjänst sedan får inkommande länkar betyder inte att det är ett länkbete.

  18. #18
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag är väldigt skeptisk till att djupinlänkning till DN och SVD påverkar ranking positivt och likaledes Aftonbladet. Så det ska vara för trafik. Frågan är vad det ger där.

    När det kommer till värdet av blogginlägg i volym bottnar du ut det ganska snart. Så poängen för DN och SVD blir knappast något mer än trafik och frågan är vad det ger där.
    >Hmm.. Förstår inte riktigt vad du menar. Jag har aldrig sagt att djuplänkning till DN och Svd är bra för rankingen. Det är däremot väldigt bra för sajtens trust att länka till relaterade sidor. Och vad kan vara mer relaterat än att länka till en artikel på DN/Svd (två sidor med grym trust) om precis samma sak?

    Trafik ger mycket. Nu vet inte jag vad du har för mål med dina bloggar och så men för de flesta bloggare är ju bloggen huvudsajt och ibland även inkomstkälla. Det är ju i princip bara i SEO-världen man kan få för sig att skapa sidor som inte är avsedda för besökarna.

    Besökare är faktiskt synonymt med succé En sajt utan besökare=ingen ork till vidareutveckling

    Whyld. Vi har inte marknadsfört oss med det speciellt mycket hittils, eftersom vi inte kan påvisa något sådant innan det faktiskt visat sig vara sant. Dessutom är media fortfarande väldigt sega med att förstå värdet i gamla artiklar. De tänker inte i de banorna... än. Men det är väl sånt både vi sökmotoroptimerare och Primelabsare får tuta i dem nu

    Twingly är dock en väldigt häftig tjänst som har skapat nya förutsättningar för media och bloggosfären.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo jo men jag är intresserad att få veta vad det ger ungefär i trafik. Du har väl testat det hela själv tänker jag.

    Att SVD och DN har trust är säkert fallet från vissa aspekter. Men de rankar dåligt.

  20. #20
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Varför de rankar dåligt? Därför att de, som sagt, inte jobbar med rubriker/titlar i det avseendet över huvud taget. Annars tror jag faktiskt de skulle ranka riktigt bra (med vissa andra aspekter inräknade också, t.ex. url:er).

    Kollar du runt i bloggosfären brukar det ge mellan 20-600 besökare som jag har sett. Beror på lite men ger nog ett hundratal besökare tror jag helt klart.

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av agaton
    Kollar du runt i bloggosfären brukar det ge mellan 20-600 besökare som jag har sett. Beror på lite men ger nog ett hundratal besökare tror jag helt klart.
    Ger länkning från DN och SvD 20 - 600 besökare per dag totalt per artikel? Har du någon bild av fördelningen mellan länken högst upp respektive längst ner?

  22. #22
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Hur hanterar ni rent spam? Är det en manuell kontroll av alla länkar eller?
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  23. #23
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Hmm.. Vilka svåra frågor

    Hans. Det varierar såklart hur många besökare det ger. Så länge nyheten är aktuell och med på Svd/Dn:s startsida så kommer det ju en del besökare. Men hur många - det beror på.

    Spam hanteras genom olika saker. Det är DN och Svd som ansvarar för vad som publiceras så det ligger på deras bord - men inlägg med vissa ord och liknande sorteras ut direkt. Jag har inte jättekoll på den här biten men vet att de andra jobbar på det hela tiden.

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kring bloggar generellt tror jag förövrigt att få har som ambition att göra dem välbesökta. De flesta använder dem som dagböcker för ett fåtal läsare, personliga anteckningar m.m. De som söker trafik syns ju emellertid mer naturligtvis. Det är ju bara att jämföra antalet bloggar som bryr sig om att sätta etiketter, registrera sig i Sunet o.s.v. jämfört med det totala antalet bloggar.

    Hittills har jag inte gjort några specifika åtgärder som kan ge trafik från en sajt där länken inte är sökmotorvänlig. På goda skäl bör man vara skeptisk mot det genom att trafik mycket lätt kan emuleras (även om förvisso de jag sett myglar gör det på en fullständigt trivial nivå). Men det är ju inte aktuellt här.

    Men det ligger en del annat planerat redan vilket nog täcker upp tillgänglig tid för det här året.

    Rent generellt kring tidningar och vad de kan ge i värde både avseende sökmotorvänliga länkar och trafik känner jag att det kanske var mer unikt och exklusivt förr men att det nog inte är det längre.

  25. #25
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Hur fungerar det egentligen, läser reportern till en artikel igenom alla pingar och lägger upp dem för hand/aktiverar bloggplocket eller?

  26. #26
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Det finns ju stor risk att det missbrukas om det sköts automatiskt. Det är ju enkelt att bara lägga till en länk till en (eller flera!) artikel i DN och således hamna på listan. Om detta får fart kanske det blir länkar från hundratals inlägg till enskilda artiklar. Alla de bör kanske inte hamna på listan (läsarna vill ju ha relevans). Någon måste då kolla att länkarna är relevanta. Det kan bli dyrt...

  27. #27
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ger länkning från DN och SvD 20 - 600 besökare per dag totalt per artikel? Har du någon bild av fördelningen mellan länken högst upp respektive längst ner?
    Jag har nu provat ett flertal olika artiklar med olika många tidigare bloggare listade. Den sämsta, en DN-artikel med åtm 5 andra bloggar listade gav ungefär 30 besökare. (DNs förstasida)

    Sen var det några mer specialicerade artiklar i både DN och SvD där jag haft enda blogglänken eller 1 av två, dessa låg en bit ner på sidan eller t om utanför första sidan. 50-80 besökare.

    1 länk på SvDs toppnyhet, ensam blogg. 500 besökare.

  28. #28
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Citat Ursprungligen postat av Kinaportalen
    Det finns ju stor risk att det missbrukas om det sköts automatiskt. Det är ju enkelt att bara lägga till en länk till en (eller flera!) artikel i DN och således hamna på listan. Om detta får fart kanske det blir länkar från hundratals inlägg till enskilda artiklar. Alla de bör kanske inte hamna på listan (läsarna vill ju ha relevans). Någon måste då kolla att länkarna är relevanta. Det kan bli dyrt...
    Vi har implementarat lösningar för att få relevans. Och mer är på gång.

  29. #29
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Jag tycker, både som bloggare och tidningsläsare, att det här verkar vara ett intressant. Men spam- och brusrisken är ju stor.
    Kolla in de 3 bloggar som hänvisar till den här artikeln:
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=617596

    Tillför de något?

  30. #30
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Ja, de tillför något. Man kan nog inte sätta ribban högre för att kalla ett inlägg relevant än så...

    Man kan ju dessutom se det ur två synvinklar...

    Bloggaren tjänade ju helt klart på det (räknat i antal besökare)...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Lista på engelska sökmotorvänliga kataloger
    Av Jim Westergren i forum Kataloger
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-04, 16:52
  2. Lista på engelska sociala nätverk
    Av Jim Westergren i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-25, 14:46
  3. engelska serpen
    Av LaoWang i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 11:59
  4. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  5. Bra sidor att handla domäner/sidor på (engelska)?
    Av Gustaf i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 04:22