Resultat 1 till 6 av 6

Ranking dalar efter länkar från sidor på engelska

  1. #1
    jonas32s avatar
    jonas32 jonas32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    7
    Hej.
    Har köpt lite artiklar med länkar på Fiverr. Engelska sajter med engelsk text. 30 länkar med olika ankartext. Började publicera en om dagen i början av februari och slutade 30 dagar senare. En om dagen. Alla sajter är DR 30-60. Nu dalar min sida dagligen, sakta men säkert. Min sida är på svenska, flera år gammal, iaf hundra länkar från svenska sidor redan.
    Så här har det sett ut dom senaste veckorna på google när jag söker på mitt sökord.

    Klick
    3
    -62%

    Exponeringar
    150
    -27%

    Gen. position
    15,1
    +2.9

    Alltså är det verkligen så negativt att köpa länkar från engelska sidor ? Har inte gjort några andra förändringar.

  2. #2
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Det är inte negativt att köpa enstaka länkar från engelska ontopic-sidor. Det är negativt att köpa massvis med random länkar från Fiverr. Google ser direkt att det där är köpta "spamlänkar".

  3. #3
    Kackalorums avatar
    Kackalorum Kackalorum är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    aug 2018
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    https://www.youtube.com/watch?v=HVkEcTRngsY

    Relevansen är mycket viktigare än DR

  4. #4
    jonas32s avatar
    jonas32 jonas32 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    7
    Som sagt, är 30 artiklar massvis ? Jag vet inte. Min kunskap om SEO är väldigt bristfällig.
    Att det skulle vara negativt tycker jag är märkligt. Då kan jag bara spendera 50 000 kr och sänka alla mina konkurrenter. Verkar också konstigt.

  5. #5
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ungefär 30% av länkarna kommer från engelska sidor och det kan man kalla massvis. Kvaliteten på det man kan köpa på Fiverr är mycket skiftande ofta av det lägre standarden.
    Pratar vi här om engelsk text med länktext på svenska, om så verkligen ingen lyckad lösning. Har du sett från vilken typ av sidor du från länkarna ifrån, där kan det vara riktigt skitsidor, och om det är originaltexter eller kopierade, eller spunna texter.
    Så känns som ingen lyckad lösning det du gjort.

    Och vill det sig riktigt illa så får du börja om från början med en ny domän. Behöver inte gå så illa men hade en förfrågan för länge sedan från en som köpte bulklänkar från Asien, de fick skaffa ett nytt domännamn kom aldrig ur Googlesfilter.

  6. #6
    massestudiowds avatar
    massestudiowd massestudiowd är inte uppkopplad Väntar på att admin ska godkänna min titel
    Reg.datum
    mar 2021
    Ort
    SE Site manager
    Inlägg
    4
    Det är inte alls illa att ha en varierande länkstruktur. Här kan du ha en variation av ett par utländska länkar, vissa av de svenska kan vara nofollow, vilket många gånger kan bidra till att Google ser detta som en naturlig länkprofil och lägger ett större värde på denna.

    Vad du inte kan göra, är att köpa länkar regelbundet från utländska sajter, vilket är vad Google anser att du har gjort i detta fall. Hur illa det hela kommer att utvecklas till är ingen som vet. Vad du kan försöka göra för att rädda din situation är att avvisa de länkar som kommer från de minst värdefulla sidorna. (https://support.google.com/webmaster.../2648487?hl=sv)

    Efter det kontrollerar du din länkprofil och ser till att alltid ha kontroll över vilka sidor som länkar till dig innan du får eller köper dem. Det du ska satsa på är att ha runt 95 - 97,5% länkar från relevanta sajter/artiklar på samma språk din sida bygger på. Cirka 2.5 - 5% av dina länkar kan komma från respekterade utländska sajter, som har en klar och tydlig anknytning till din sajt och de ämnen du behandlar.

    Ser du sedan till fördelningen av follow respektive nofollow bör detta ligga på allt mellan 80% till 90% follow.

    Om du inte vet var du kontrollerar en sidas värde och rykte, är allt domainstats.com ett mycket bra verktyg vid sidan av ett bra SEO-verktyg.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köper länkar från engelska sajter (industri/logistik)
    Av perfekt i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-11-05, 10:22
  2. Köper länkar från engelska sajter inom skönhet och hälsa
    Av Nandor i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-06-18, 16:41
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 11:39
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 15:52
  5. Köper länkar - engelska starka sidor
    Av Magnus i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-23, 10:47