Resultat 1 till 5 av 5

SMF - bra eller dåligt ur SEO hänseende?

  1. #1
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Har kikat lite på forumlösningen Simple Machines Forum men funderar över hur den står sig ur SEO-hänseende. Har ni några tankar om detta?
    mvh / Håkan

  2. #2
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Jag har tittat på SMF och en hel del andra. Jag tycker att de flesta forum är mer eller mindre dåliga ur seo-synpunkt. Utom det forum som seo-forum använder, men vbulletin är inte fritt.

    Det finns en del SEO-tillägg til SMF, men om du tittar på hur dessa ligger till i Google så tror jag att du liksom jag börjar fundera på om det är tekniskt skevt nånstans.

    Jag tyckte drupals forum (med pathauto) såg seo-vänligt ut, men det saknade en hel del annat. Som kanske finns att plocka på? Jag vet inte. Frågan är nog egentligen vilka forum som är dåliga, okej resp lysande ur SEO synpunkt.

  3. #3
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Dessvärre är det som du säger. PunBB lär ha en del förbättringar på denna front till kommande version men så länge orkar jag inte vänta.
    Ska man lägga pengar på vBulletin då kanske trots allt? Betalar det dig på längre sikt? Hur skulle ni resonera kring detta?

  4. #4
    Masterminds avatar
    Mastermind Mastermind är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    92
    Det är svårt att få ekonomi i forum över huvud taget.

    Vana användare klickar t.ex. sällan eller aldrig på reklam. Det måste vara något annat som driver... Ändå har vi forum, som detta seo-forum, som faktiskt existerar och det beror nog på att det ändå är värt besväret. Det är en sorts communitybygge som forumägaren upplever sig ha nytta av.

    En annan variant är att försöka kombinera sitt trafiksäkra forum med annat innehåll, och det tror jag är den vettigaste vägen att gå. Då betalar sig en forumdel som kanske inte ger pengar i sig.

    Ja, det här lät kanske som svammel... men så resonerar jag. Och nej, jag har ännu inte köpt vBulletin. Jag har sett ännu bättre seo i forummjukvara på gång från en av medlemmarna här på seo-forum men jag tror inte han släpper sin mjukvara.

  5. #5
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Mastermind
    En annan variant är att försöka kombinera sitt trafiksäkra forum med annat innehåll, och det tror jag är den vettigaste vägen att gå. Då betalar sig en forumdel som kanske inte ger pengar i sig.
    Det tror jag också på ... bra och aktiva forum drar besökare till en site, som sedan, inte alltid men ofta, upptäcker andra delar av siten. Det kan även vara det omvända. En riktigt bra "content site" som sätter upp ett forum, av en eller annan orsak. Det tror jag är koncepten för att driva forum framgångsrikt.

    Enbart ett forum är väldigt svårt att få ekonomi i, om det är det man är ute efter. Generellt sett, om man snackar mellan forumägare, så är det väldigt dålig CTR på just själva forumen

    cya,
    /PatrikB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Till Maccke och andra ang köp, sälj eller byt
    Av Jim Westergren i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 09:21
  2. Sitemaps eller inte?
    Av Travoni i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 09:17
  3. Sitewide länkar - Spam eller toppen?
    Av Gustav i forum Länkbygge
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-11-27, 15:56
  4. Sex och samlevnad eller mjuk erotik
    Av Gustav i forum Länkbyten
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 11:06
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:08