Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Exempel på hög trust

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Kolla in allsitecafe.com

    Kan du tänka dig att den sidan får ca tusen besökare dagligen från sökmotorer?

    Ligger #1 på Google på fun web sites och #5 på cool sites och en hel lista med andra sökord.

    Därför att den är 10 år gammal.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    jons avatar
    jon jon är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    51
    Min första sida är över tio år gammal. Tror ni man kan göra något kul med den? Har någon ett bra förslag på ett test man kan göra så lånar jag mer än gärna ut sidan. Tyvärr verkar den dock inte finnas i googles index =(

    "Last uppdate 96-06-03"

    http://student.educ.umu.se/~ingand/snow/index2.html

    Gäller bara att hitta loginuppgifterna...

  3. #3
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Nja. Ålder är ingen mirakelmetod i sig. Jag har en domän som är stört omöjlig att få in något vettigt på - den fyller tio om någon månad.

    Creation Date: 06-may-1997

  4. #4
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Google är besatt av åldern på siter, tyvärr... Det ger ofta dåliga resultat i serpen och gör det löjligt svårt för folk som bygger bra siter att komma ut med dem.
    Åldern borde vägas mer mot hur ofta sidan uppdateras och när inlänkarna lades.

  5. #5
    webguides avatar
    webguide webguide är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    888
    Citat Ursprungligen postat av kers
    Nja. Ålder är ingen mirakelmetod i sig. Jag har en domän som är stört omöjlig att få in något vettigt på - den fyller tio om någon månad.

    Creation Date: 06-may-1997
    Hej PMa gärna urlen!

  6. #6
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    En sida som uppdateras oftare och mer samt har mer kvalitativa inlänkar går snabbt om en gammal sida.

    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Google är besatt av åldern på siter, tyvärr... Det ger ofta dåliga resultat i serpen och gör det löjligt svårt för folk som bygger bra siter att komma ut med dem.
    Åldern borde vägas mer mot hur ofta sidan uppdateras och när inlänkarna lades.

  7. #7
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Sök ex. SEO på google ...

    Seo-forum gick om seo.se för inte så länge sedan? Ett bevis på att ålder inte är allt. Många faktorer är viktigare än ålder. Dock kan ålder vara ett otroligt kraftfullt vapen , beroende på hur man "skött" sajten under de åren som gått. Google ex. värdesätter detta. Har du hållt den uppdaterad i 10 år? Eller har den varit tom i 10 år? Ja, det är en stor skillnad detta.

    Citat Ursprungligen postat av webdoc
    En sida som uppdateras oftare och mer samt har mer kvalitativa inlänkar går snabbt om en gammal sida.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av webdoc
    En sida som uppdateras oftare och mer samt har mer kvalitativa inlänkar går snabbt om en gammal sida.
    Fast helt nya domäner har det ju tufft ett tag.

  9. #9
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Fast helt nya domäner har det ju tufft ett tag.
    Ja. Det stämmer. Men kör man hårt under det första året, utifrån den nisch man verkar i och följer googles riktlinjer så går det bra till slut.

  10. #10
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Jag kan ta ett ex. från en egen ny domän. La ut content på den för 2 veckor sedan. Det populäraste sökordet jag satt fokus på har 300 000 resultat Google och är ett välkänt svensk ord som används i folkmun.
    Sidan indexerades nyligen, och min sida har hamnat 6:a redan.
    Personligen tror jag, att om jag sköter sidan, så behåller jag inte bara positionen, utan kan även avancera ytterligare.
    Wikipedia ligger 1:a ... en tuff match.

  11. #11
    elofssons avatar
    elofsson elofsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    76
    Är det någon idé att registrera en domän på nytt som har varit registrerad för 5-10 år sedan men som nu ligger ledig? Kan det finnas något värde i en sådan vad gäller ålder?

  12. #12
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  13. #13
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Åldern är av värde. Dock är det viktigt domänen varit aktiv hela tiden. Samt har den flera inlänkar redan till sig är det ju jätte bra också. Finns det med hos sökmotorena också är det även ++

  14. #14
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Åldern är av värde. Dock är det viktigt domänen varit aktiv hela tiden. Samt har den flera inlänkar redan till sig är det ju jätte bra också. Finns det med hos sökmotorena också är det även ++
    Om den inte funnits med i något index känns det som allt annat kvittar för då har sökmotorerna ändå ingen aning om ifall den varit aktiv eller vad som hänt på den?

  15. #15
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Om en gammal domän aldrig har funnits med i indexet, ja då har den ett mycket begränsat värde. Men har den funnits med och utgått under en tid pga av att namnet avregisterats men har kvar exempelvis en del inlänkar så har den styrka, trust. Obruten följd av aktivitet är naturligtvis bäst, men ålder ger företräde, skall finnas någon gammal tråd i forumet om det också.

  16. #16
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    Hmm då kanske det är dags att ge sig ut och leta evigt gamla domäner

  17. #17
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Feldon
    Hmm då kanske det är dags att ge sig ut och leta evigt gamla domäner

    Som sagt ... det viktigaste och mest slagkraftiga är unikt content, långsiktighet och domännamn som är relaterat till innehållet...detta slår gamla domäner ...
    gamla domäner enligt mig har inget värde om de inte under "åren" haft innehåll som uppdaterats frekvent samt fått under "rimliga tider" mer länkkraft.

    Googles algoritmer har de "matematiska formler" att de ger mer "rank" till det som växer naturligt och inte systematiskt. Svårt att trixa med Google nuförtiden.

    Jag säger dock INTE att ålder är värdelöst ... utan att ålder utan "aktivitet" näst intill är värdelöst...

  18. #18
    Feldons avatar
    Feldon Feldon är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    458
    webdoc saken är väl den att jag då självklart skulle skaffa mig en gammal domän och lägga bra unik content på där adressen relaterar till innehåll etc.

    Som motsats till nu när jagar domännamn efter bara eget smak för namn och vad som inte är reggat. Så bör man alltså istället vara noggrannare och skaffa sig en uppfattning om vilka namn som finns totalt och vilka som varit igång tidigare.

  19. #19
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    En gammal domän kan ligga utan aktivitet i flera år. Börjar du uppdatera den så hämtar den sig mycket snabbt.
    En gammal avregistrerad domän kommer igång mycket snabbt om man aktiverar den. (Lite beroende på hur länge den varit avreggad. samt kvarvarande inlänkar.)
    Så ålder har betydelse, detta oavsett om det har varit aktivitet eller inte.
    Som Feldon säger, det optimala är att skaffa/köra igång en gammal domän. I konkurrensen med en ny så vinner den gamla. Under förutsättning att åtgärderna är lika för de två domänerna.
    Det enklaste sättet är att prova sig fram. Gör man det så kommer man se att det stämmer med att ålder ger företräde. Det är delvis det som är Trust.

  20. #20
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    Jag håller till 90% med dig.

    Möjligtvis svårt att "diskutera" detta över forumet då man kanske inte får med alla aspekter.

    - En domän som är 10 år men aldrig varit indexerad betyder inget.
    - En domän som är 10 år och någon gång har haft innehåll och blivit indexerad är mer intressant.

    Men låt oss säga att man vill optimera "blabla" på google. Du har en domän relaterat till blabla, som är 10 år gammal, dock har den aldrig haft aktivitet. Den avreggades, hamnade ex. i karantän. Ägarebyte etc. Du får tag på domänen och satsar på den med blabla innehåll.

    Sen har en annan kille en helt ny domän som heter alltomblabla.se eller blabla.se. Han använder sig av samma optimeringsmetoder som ovan. Kanske till och med lägger lite mer tid på uppdatering av innehåll för att öka sina chanser som en helt nyreggad domän.

    Personligen tror jag, lite av erfarenhet också, att sistnämnda kommer ha MINST lika goda chanser som förstnämnda. Kanske till och med lite bättre pga att sökordet finns i domänen + att den fick upp unikt content snabbt efter registreringstillfället.

    Så jag vill inte påstå att "ålder GER företräde" pga. åldern i sig i Serpen. Dock ger ålder företräde om ägaren till domänen har haft domänen "i sitt ägande" under hela perioden samt att från start "skött" webbplatsen. Då ger det utan tvekan ett mycket starkt företräde. Aktivitet + Ålder är som höger och vänsterhand.

    Sammanfattat:

    - en gammal domän som har haft aktivitet och bytt ägare, har vissa fördelar jämfört med helt nya domäner.

    - en ny sida som är välskött kan mycket väl klara sig bra. Ibland bättre än äldre domäner som inte har varit aktiva.

    - ålder har inget med placering i serpen att göra på det kortsiktiga planet

    - ålder på en domän har med trust mot google att göra. Användningsområde kan ex. vara att få ut en annan sida i index (via länk) eller få ut en sida ur filter.

    - google nollställer en domän om den legat i karantän (dock har jag inga belägg på detta)

    - lägg 85% på kvalité (med sunt förnuft) - 15% på teknik!




    Citat Ursprungligen postat av Urban G
    En gammal domän kan ligga utan aktivitet i flera år. Börjar du uppdatera den så hämtar den sig mycket snabbt.
    En gammal avregistrerad domän kommer igång mycket snabbt om man aktiverar den. (Lite beroende på hur länge den varit avreggad. samt kvarvarande inlänkar.)
    Så ålder har betydelse, detta oavsett om det har varit aktivitet eller inte.
    Som Feldon säger, det optimala är att skaffa/köra igång en gammal domän. I konkurrensen med en ny så vinner den gamla. Under förutsättning att åtgärderna är lika för de två domänerna.
    Det enklaste sättet är att prova sig fram. Gör man det så kommer man se att det stämmer med att ålder ger företräde. Det är delvis det som är Trust.

  21. #21
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    10%, det ligger inom en felmarginal. Så vi är nog rätt så överens med andra ord.
    Vi utgår ifrån lite olika utgångspunkter. En gammal domän som det inte görs något åt vinner en ny över.
    Jag utgår ifrån att den gamla domänen är/blir lika aktiv som den nya. Så där fanns det en liten felkälla i våra bedömningar.

    Håller med om din sammanfattning.
    Lite invändningar dock mot att en domän nollställs. Den får noll i PR om den avreggas men det går snabbt att ta igen vid aktivering. Men frågan är där vad du menar med karantän och nollställs. Men strunt samma, vi lägger det i de där 10%.
    Senast redigerat av Urban G den 2007-07-05 klockan 20:02.

  22. #22
    kleins avatar
    klein klein är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    31
    1000 besökare per dag från google, är väl standard?.

    Min webbutik hade igår detta från google.

    "Sökning gav 945 totalt besök via 870 sökord"



    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Kolla in allsitecafe.com

    Kan du tänka dig att den sidan får ca tusen besökare dagligen från sökmotorer?

    Ligger #1 på Google på fun web sites och #5 på cool sites och en hel lista med andra sökord.

    Därför att den är 10 år gammal.

  23. #23
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Jag kan också dela med mig av ett exempel.
    I december -07 hjälpte jag en mäklare i Sverige med en hemsida och såg till att det mesta stämde: sökmotorvänliga URL:er, relevanta sidtitlar, etc.
    Jag förvarnade henne på att det kan ta sin tid att komma med i resultaten på Google eftersom domänen var nyregistrerad.
    Två veckor efter vi publicerade sidan så hamnade hon etta på sökorden "Bostäder till salu i Sverige". Hemnet kommer på en stark 2a plats.
    Känns ju konstigt med tanke på hur konkurrensutsatt det ämnet ändå är samt att webbplatser som t.ex Hemnet ändå har ett par år på nacken.

    Länk till SERP: http://www.google.se/search?hl=sv&q=...+Sverige&meta=

  24. #24
    Torremans avatar
    Torreman Torreman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    79
    Att komma etta på en sökmening bestående 5-6 ord är ganska enkelt. Det svåra är 1-2 ord. Ta bort "i Sverige" och sidan ramlar ner till sidan 5. Sök bara på "bostäder"... och sidan är långt ner i serpen. Visst kan det vara kul att exprimentera med ganska långa sökmeningar, men söker folk verkligen så? Jag använder själv sällan mer än 2-3 ord vid en sökning och dessa ord bildar sällan en gramatisk korrekt mening. Oftas hittar Google det jag letar efter med 1-3 sökord.

  25. #25
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Ja, du har ju faktiskt rätt i att det är enklare att placera sig bra på en sökterm som består av 4-5 ord.
    Jag gör precis som du, skriver nyckelorden för det jag söker och struntar i om det bildar en grammatisk mening.

    Däremot så tror jag att många av de lite mer oerfarna användarna gärna bildar meningar när dom söker. T.ex "Bostadsrätter på Östermalm" eller "Bostadsrätter till salu på Östermalm" istället för "bostadsrätt, östermalm" som jag själv skulle ha sökt på.

    Men men, det ena utsluter ju inte det andra.

    Har man lyckats ta sig in på förstasidan med sökorden "bostadsrätt" och "östermalm" så kanske man även gör det på längre meningar som innehåller de orden.

  26. #26
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    OBJX, ta bort "i" i meningen och ni syns inte på första sidan.

    Jag trodde dock faktiskt själv att Google "sållade" bort ord som i, och, men, på, etc.

  27. #27
    objxs avatar
    objx objx är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    18
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    OBJX, ta bort "i" i meningen och ni syns inte på första sidan.
    Tar jag bort "i" i meningen så ser i alla fall jag samma webbplats på 3e plats istället för 1a.

    Hursomhelst, det var ju litegrann det jag beskrev själv precis innan.

    Om Googles relevansbedömning skiljer sig så mycket bara genom att plocka bort ett "i" så kan det ju vara värt att lägga till/ta bort ett "i" en sån gång, om det innebär att man placerar sig längst upp för just den sökfrasen.
    Så här ser det ut nu:
    "Bostäder till salu i Sverige" - 1a plats.
    "Bostäder till salu Sverige" - 3e plats.
    "Bostäder till salu" - 5e sidan
    "Bostäder i Sverige" - 2a sidan.
    "Bostäder Sverige" - 2a sidan.

    Så skillnaden är ju faktiskt betydande.


    Jag skulle vilja göra en studie där man ber 500 personer söka upp svar på givna frågor.
    T.ex:
    - Ta reda på kontaktinformation till SJ's pressansvarige.
    - Ta reda på öppettiderna för en lokalbutik.
    - Kolla upp när Bruce Springsteen spelade i Stockholm senast.

    Vore riktigt intressant faktiskt!

  28. #28
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Google är besatt av åldern på siter, tyvärr...
    Räknar man innehållet på siten eller domännamnet?

  29. #29
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Pokerstjärna
    Räknar man innehållet på siten eller domännamnet?
    Både och

  30. #30
    Gabriel Ks avatar
    Gabriel K Gabriel K är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    235
    Citat Ursprungligen postat av LaoWang
    Både och
    Ok.
    När det gäller trust och designbyte & innehålls byte av text och bilder, hur ser google på det om man gör det på "rätt" sätt?
    Jag har en hobbysajt som rankas väldigt högt på sina sökord (där en konkurans finns).
    Jag ska göra design byte på den samt byta ut all text som finns då jag kommer att utveckla den.

    Vad bör jag tänka på först och främst?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ett klart exempel på sidvärde
    Av John Ivarsson i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 18:11
  2. "Kul" exempel med Googles rättstavning
    Av hans99 i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 16:32
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  4. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  5. Extremt exempel, sandlåda?
    Av Jim Westergren i forum Googles sandlåda
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 21:40