Resultat 1 till 13 av 13

Wiki-del på kommersiell sajt?

  1. #1
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Vad är era tankar om en icke-kommersiell wiki-del på en kommersiell sajt?

    Tanken är att arbetet med wikin trots allt ska ge något tillbaka i form av trafik/inlänkar (och/eller synlighet) till domänen.

    Tittar man runt lite hittar man t.ex wiki.fz.se, seriewikin.serieframjandet.se, m.fl.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Eller kanske på en egen URL och verkligen försöka bygga ett värde som besökarna har nytta av? Så att det ger naturliga inlänkar.

    Eller på samma sätt på en subdomän? Finns ett riktigt värde kan det ju länkar och det sägs ju vara bra

  3. #3
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Eller kanske på en egen URL och verkligen försöka bygga ett värde som besökarna har nytta av? Så att det ger naturliga inlänkar.
    Alternativet är ju att göra så. Men idén var ju att få naturliga inlänkar till en wikidel (t.ex domän.se/wiki) som därmed ger trust till domän.se.

    Att sätta upp wiki.domän.se är också ett alternativ, men då är vi tillbaka i debatten huruvida Google ser det som en egen sajt eller inte. Detta alternativ ger ändå synlighet för namnet domän.se även om inte länkarna till wiki.domän.se ger någon trust till domän.se.

    Startar man en wikidomän.se är man helt på noll, och man förser inte sin ursprunliga sajt med något. Däremot kanske man får en välbesökt wikidomän med många naturliga inlänkar och hög egen PR. Men då har man tappat idén med allt på något sätt.

    Alltså - hela idén handlar om att få naturliga inlänkar till en domän.se/wiki då en komersiell sida inte får det antalet naturliga länkar som man önskar. Kalla det länkstrategi, länkbete eller vad som helst. Frågan är om det lockar besökare och länkar till en domän.se/wiki, eller om det krävs en helt neutral okommersiell domän för att få det?

    Observera att det verkligen handlar om att bygga en bra wiki, med ett bra innehåll som är intressant för målgruppen. Något med bra chans att faktiskt få naturliga länkar.

  4. #4
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Google älskar nytt innehåll. Så varför inte en wiki? Har själv titta på detta som en möjlighet att få innehåll på webbplatser. Framtidens SEO-arbete blir mer och mer att bygga innehållsrika sajter. www.domän.se/wiki är den väg jag hade valt. Fast wiki.domän.se är nog det snyggaste sättet...

  5. #5
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    www.domän.se/wiki är den väg jag hade valt. Fast wiki.domän.se är nog det snyggaste sättet...
    Jag håller nog med där. Och det ger dessutom helt säkert länkkraft till domän.se.

    Knäckfrågan är dock fortfarande: Går det att locka besökare och länkar till en domän.se/wiki (där domän.se är kommersiell), eller krävs en helt neutral okommersiell domän för att få det?

  6. #6
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag tycker att en kombination fungerar bra. Alltså wikidel på en redan kommersiell sida. Detta dock under förutsättning att wikidelen är väldigt nischad. Ett bra exempel (som egentligen inte är wiki utan bara informativ): http://www. turbotan .se/pro/om_spray_tanning.asp

    Det är många som gillar de där sidorna för att de är informativa. I många fall har jag slängt in kopplingar till produkterna.

    Man ska ju komma ihåg att om det är ett kommersiellt syfte i grunden så bör man underlätta för besökarna eller ti.o.m styra dem mot de egna produkterna.

  7. #7
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Jag tycker att en kombination fungerar bra. Alltså wikidel på en redan kommersiell sida. Detta dock under förutsättning att wikidelen är väldigt nischad.
    Tack för svaret och jo, så är tanken - att det blir väldigt nischat.

    Lite skillnad är det ju dock med en info-sida, eftersom den är skriven av sajtägaren och inte ändras av besökarna. Med en Wiki är man (mer eller mindre) beroende av att folk hjälper till att lägga till och uppdatera - och om wikin ligger på en kommersiell sida kanske inte det är lika intressant som om den ligger på en helt egen domän, helt utan komersiella intressen.

  8. #8
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    121
    Ställ dig frågan: Varför vill du ha en wiki?
    Är svaret att du vill ha kraft till domänen: då är det domän.se/wiki som gäller.
    Är svaret att du är en snäll kille som vill förbättra världen så är svaret wiki.domän.se... eller naturligtvis www.minsuperidewiki.com!

    Jag följer med spänning ditt projekt. Jag är väldigt sugen på en liknande konstruktion. Fast jag siktar nog på /wiki... och gör den i ett wiki-verktyg så att den total skiljer sig utseendemässigt från resterande webbplats.

    Lycka till

  9. #9
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Tack, så blir det. Jag håller på att testa MediaWiki just nu. Jag återkommer längre fram...

  10. #10
    Mortfiless avatar
    Mortfiles Mortfiles är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    94
    Hur gick det/går det med det här projektet?
    Jag ahr kikat lite på en Wiki jag också, men det går trögt eftersom upplägget med en Wiki är så fullständigt annorlunda jämfört med hur jag är van att saker och ting fungerar

    Om du har saker och ting uppe skulle jag gärna vilja trilla in och kika lite och höra hur du lagt upp det med extensions och mallar med mera...är helt ny på Wiki, så det är många frågor

  11. #11
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Wikin finns på alltomgotland.se/wiki.

    Med en hyffsat bra domän i botten går det att ranka bra på många ord som man kanske inte annars skulle optimera efter. Det fungerar bra som länkbete till viss del, men smala nyckelord ger liten trafik.

    Dessutom är det en väldigt liten andel av trafiken som går vidare till huvudsajten från wikin. De hittar vad de letar efter och försvinner sedan.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Får inte länkas längre:

    httpx://alltomgotland.se/wiki/Gotland

  13. #13
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svensk SEO wiki
    Av David Nilsson i forum Nyheter
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 12:40
  2. Länkbyte med bil och årstid/väderrelaterad sajt
    Av Anton Johansson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 18:26
  3. Översättning av sajt, ny domän eller samma?
    Av Niklas i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:21
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 02:39
  5. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23