Resultat 1 till 4 av 4

När använder google meta-description?

  1. #1
    vajperos avatar
    vajpero vajpero är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    19
    Efter att ha gjort några meta keywords och description till en norsk sida såg jag till min förvåning att google använde meta-descriptionen. Nu innehåller sidan ingen text vilket antagligen gör det naturligt för google att ta den taggen.

    Utöver detta såg jag att google även gjorde det på en annan sida. Har google med flit börjat gå tillbaka till att skriva ut descriptiontaggen eller finns det något system för hur de brukar den?

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Meta description är värdefull för att den ibland visas i sökresultaten, det är det den är till för.

    Om du söker på ett ord eller fras som stämmer bra överrens med titeltaggen på sidan så brukar Google använda meta description eller DMOZ-beskrivningen (om man är listad där).

    Om sökningen däremot ger en träff för något i texten så brukar ett utdrag ur det visas.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  3. #3
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Om du söker på ett ord eller fras som stämmer bra överrens med titeltaggen på sidan så brukar Google använda meta description eller DMOZ-beskrivningen (om man är listad där).
    Enligt mina erfarenheter så visas description taggen i de fall som den stämmer väl överens med den sökfras som angivits. Själv har jag ingen erfarenhet av att TITLE taggen påverkar ifall description taggen visas eller ej.
    Kanske Jim kan förklara mer ingående?

    Själv tycker jag att meta description är väldigt viktig. Hur ofta ser man inte beskrivningar i SERPEN som ser helt befängda ut?

    När man har bestämt sig för den viktigaste sökfrasen för en sida så bör man skapa en så beskrivande description tagg så att det är denna som visas när någon gör en sökning på den valda frasen.

    Detta kan ju vara väldigt viktigt för att attrahera fler klick om man ligger och strider om säg 3:e - 4:e plats i SERPEN. Att då kunna ha en säljande beskrivning kan vara skillnaden mellan att sökaren klickar på din länk eller på konkurrentens.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Enligt mina erfarenheter så visas description taggen i de fall som den stämmer väl överens med den sökfras som angivits.
    Ja precis.

    Själv har jag ingen erfarenhet av att TITLE taggen påverkar ifall description taggen visas eller ej. Kanske Jim kan förklara mer ingående?
    Det var i alla fall hur jag uppfattade det, men jag har inte tittat så ingående på det. Jag tittade på lite andra av mina webbplatser och jag tycker det stämmer. Om sökqueryn är samma eller en del av den samma som titeln så visas meta description istället för utdrag på sidan. Jag tror det stämmer.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 20:41
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-08, 10:51
  5. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03