Resultat 1 till 16 av 16

Färdigskojat med SE-domäner för SEO?

  1. #1
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    NIC-SE släpper nu delar av whois-info för .se-zonen i och med implementeringen av DNSSEC. En whois i Unix ser ut såhär numera:

    Kod:
    state:            active
    domain:           nordstuffadomän.se
    holder:           keytra0702-00003
    admin-c:          -
    tech-c:           -
    billing-c:        -
    created:          2006-11-15
    modified:         -
    expires:          2007-11-15
    nserver:          ns2.telerymd.org
    nserver:          ns1.telerymd.org
    status:           ok
    Eventuella ägarbyten är numera alltså möjliga att på automatisk väg ta fram. Alltså torde det vara färdigskojat för alla som köper upp utgångna SE-domäner och lägger upp länkar på inom kort.

    Någon som redan märkt resultat? - Posta gärna era erfarenheter.

  2. #2
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Kan du utveckla? Menar du att det märks om man länkar till egna sidor?

  3. #3
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Nej jag menar att man inte kan köpa upp andras utgångna domäner längre utan att Google ser att domänen byt ägare.

  4. #4
    Waldos avatar
    Waldo Waldo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    226
    Men kunde inte Google det redan innan? Har för mig att created-datum visades även då. Om en domän som varit registrerad och indexerad tidigare får ett nytt created date så borde ju det innebära att domänen bytt ägare. Om man däremot förlänger sin domän syns det ursprungliga datumet.

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Inte via whois vad jag vet men det är möjligt. Det bör väl i realiteten inte betyda så mycket eftersom Google kikar väldigt mycket på whois för IP-numret också, så om sajten byter IP-nummer så åkte man ju ändå ned.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Inte via whois vad jag vet men det är möjligt. Det bör väl i realiteten inte betyda så mycket eftersom Google kikar väldigt mycket på whois för IP-numret också, så om sajten byter IP-nummer så åkte man ju ändå ned.
    Skulle nog inte vilja påstå att Google "degraderar siten" för att du byter IP-nummer. Men, byter du c-nät kan jag mycket väl tänka mig att den tappar ett tag. Det med byte av ip-nummer gjorde jag i höstas, dock inom samma c-nät, inga som helst skillnader i SERP:en

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Tveksamt, det har jag aldrig upplevt, fastän jag byter webbhotell rätt ofta.

    Bra info om .se domäner. Att köpa utgångna domäner har innan varit riktigt bra, rank, pr och allt hänger med. Det kan bli problem nu, domänerna kan åka i sandlådan och pr kanske försvinner (någon som vet hur det ser ut för .com adresser?). Antagligen kommer det dröja ett tag innan google lägger in detta, men det går i den riktningen helt klart.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  8. #8
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Massor av ägarbyten är förstås helt legitima, d.v.s att en sajt byter ägare. Varför skulle Google straffa det?

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Skulle nog inte vilja påstå att Google "degraderar siten" för att du byter IP-nummer. Men, byter du c-nät
    Har nog inte med C-nät att göra utan snarare vem som står på IP-numret hos ARIN/RIPE (finns man inom samma /24 lär ju dock mkt riktigt inget hända). Att byta ägare på IP-adressen ger lägre pagerank ivf, det har jag märkt på flera projekt som bytt webbhotell. Finns nog fler som kan intyga det.

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Massor av ägarbyten är förstås helt legitima, d.v.s att en sajt byter ägare. Varför skulle Google straffa det?
    Det kan man fråga sig. Men om en sajt åker ned, är nere ett tag, och sedan kommer upp med "ungefär" samma innehåll och med ny ägare och ett gäng nya utlänkar, då åker man nog ned några rader i SERPen med.

    Som sagt är jag inte ute och gissar här, utefter nån sorts reverse-engeneerad Google-logik, utan baserar påståendet på vad som bevisligen hänt. Jag kan ta fram exempel på sajter som åkt ned när man bytt ägare på IP-adresser men haft kvar ägaren på domänen om nån är sugen.

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Efter lite läsning i ämnet så måste jag få tillägga att dnssec måste aktiveras manuellt för din domän. Detta medför att väldigt få kommer ha det aktiverat, och jag ser ingen timeframe för om eller när det blir aktivt som default.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Yes, men whois-informationen visas för alla från och med nu.

  13. #13
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Jag hängde inte riktigt med där. Kommer google kunna se vem som är ägaren till en .se nu?

  14. #14
    autosvars avatar
    autosvar autosvar är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Jag hängde inte riktigt med där. Kommer google kunna se vem som är ägaren till en .se nu?
    Hmm jag hänger inte heller med. Förut stog det väl namnet. Är det så att Google kommer att kolla kund-id och sedan agera på förändringar?

  15. #15
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Kommer och kommer. Men de _kan_ göra det, och det torde vara nog för att åtminstone vissa som har använt denna teknik och lagt upp länkfarmar på de upphandlade domänerna borde dra öronen åt sig.

    Att en sajt byter ägare är OK. Att en sajt byter server också. Att en sajt byter ägare och server är också OK, men att en sajt byter ägare, server och innehåll borde vara en signal så god som någon. Kanske är det inte så idag, men om Google tar allvarligt på spambekämandet så borde det vara nog för att åtminstone flagga sajten (eller börja om på PR-skalan).

  16. #16
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Kanske är det inte så idag, men om Google tar allvarligt på spambekämandet så borde det vara nog för att åtminstone flagga sajten (eller börja om på PR-skalan).
    Tja Nikke!

    .com/.net/.org domäner har ju blivit nollade PR-mässigt i flera år för ägarbyten nu (vid snapback dvs).

    Ser ingen anledning till att Google inte ska införa det även för .SE nu när NIC-SE inte hindrar dem. Jag skulle säga att det är ytterst sannolikt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Värdet av gamla domäner utan aktivitet
    Av Niklas i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-23, 09:29
  2. Sprida existerande domäner?
    Av Marcin i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 09:29
  3. Kinesiska domäner är det lönt?
    Av jojjewestin i forum Domänen
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 16:34
  4. Verktyg för att kontrolera utgående domäner
    Av Magnus-SEO i forum SEO-verktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-22, 16:40
  5. Nu kan man registrera .se domäner med enbart siffror
    Av Marcus Westberg i forum Övrigt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-18, 03:01