Resultat 1 till 5 av 5

markera med strong i redan fet text

  1. #1
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    Om jag har en text i fet stil som är utformad i en extern stilmall får jag då markera vissa ord i den redan feta texten med <strong> direkt i källkoden för att på så sätt tala om för sökmotorerna vilka ord som är extra viktiga?
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-02-19 klockan 11:40.

  2. #2
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Har tänkt på just detta flera gånger men har faktiskt inte lyckats hitta något vettigt svar. Ska bli skoj att se vad proffsen säger

    Antagligen gör det ingen nytta, för i så fall skulle man ju kunna "spamma" sina nyckelord lite lättare, t ex genom att sätta strong-tagg runt viktigaste orden i texten samtidigt som strong i css-filen är satt till font-weight: normal;

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Fet text ska vara inom <strong> taggar. Har du satt tex all text i den kringvarande <p> som fet i stilmallen så är det ju där felet ligger egentligen. Men vilket som så lär knappast sökmotorerna tillmäta dina <strong> ord</strong> speciellt mkt mer värde än text utanför så.

  4. #4
    Frukts avatar
    Frukt Frukt är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    51
    OK det var bara en tanke jag hade men jag antar ni båda har rätt i att det inte gör ngn skillnad så jag hoppar över det.

    Men det där med att fet text alltid ska vara inom <strong> taggar stämmer väl inte. Det är väl inte mer rätt eller fel att skriva det i den externa stilmallen istället? Då menar jag alltså inte enstaka ord utan hela textstycken.

  5. #5
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Har tänkt på just detta flera gånger men har faktiskt inte lyckats hitta något vettigt svar. Ska bli skoj att se vad proffsen säger

    Antagligen gör det ingen nytta, för i så fall skulle man ju kunna "spamma" sina nyckelord lite lättare, t ex genom att sätta strong-tagg runt viktigaste orden i texten samtidigt som strong i css-filen är satt till font-weight: normal;
    Använder du strong för mycket kan du straffas för överoptimering. Sen kan inledande stycken vara fetstilta mha css utan att det är fel för det, ingresser brukar vara just fetstilta. Det finns också olika nivåer av fetstilt, vikter (därav font weight). På datorskärmar brukar man dock se bara en. Webläsare är dåliga på flera nivåer av vikter. Detta betyder alltså att man kan ha fetare ord i redan fetstilt text. Man kan också ha kursiva eller understrukna ord i fet text.

    Vad gäller "spamma lite lättare" så måste man ställa sig frågan om varför man inte vill visa strong som fet. Om texten har fokus så behöver det inte vara negativt att visa för läsaren. Generellt kan man säga att om det ser spammigt ut så är risken att det kommer tolkas just så.

    Om man har olika ord markerade som strong så försvinner fokus. Strong är populärt för att göra det tydligare för sökmotorer vilket fokus man har. Om man då har 5 olika ord markerade med strong så blir det inte särskilt fokuserat.

    Slutligen, strong (och andra framhävande taggar) räcker att använda en eller två gånger.

    Må låta som en kliché, men det är viktigare att fokusera på längre och bättre texter är att sätta ut 10tals strong i texten. Eller ännu bättre, lägga ner tiden på att fixa en inlänk, eller faktiskt inspirera någon till att länka till sidan för att de tycker att den är bra.

    Man ska inte glömma att alla dessa småjusteringar rätt ofta har en liten eller t.o.m försvinnande betydelse jämfört med tunga aspekter som inlänkar och title.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)