Resultat 1 till 28 av 28

Bannerbyten

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tänkte att det kunde vara praktiskt med en tråd för att lista tjänster för bannerbyten. Jag tror att det nog bäst passar i länkbyteskategorin. Genom att det är en form av utbyte.

    Begränsar till svenska.

    Bannerbyte: 1 - 1
    Två sajter visar varandras banner. Typiskt inga särskilda villkor mer än att respektive sajt förväntas ha ett givet antal besökare.

    Bannerbyte: Via tjänst
    Du får visningar motsvarande vad du själv har visat. Ibland tar tjänsten ut en viss "skatt" på antalet visar. "Skatten" säljs sedan till sajter som vill visa banners men saknar egen trafik eller inte vill visa banners.

    Om "skattkvoten" (kvoten) är 1/2 får du 1 visning för varje 2 visningar som du själv gjort. Är kvoten 1 får du en visning för varje visning som du själv gör. Är kvoten 9/10 får du nio visningar för varje tio visningar.

    Flera av tjänsterna ger gratisvisningar i början. Några av dem kan tillverka en enkel banner om man saknar själv.

    PR-läckor
    Potentiellt kanske annonsvisningskod läcker PR. Jag har inte kontrollerat det än.

    Tjänster för bannerbyte
    Jag har inte provat någon av dessa än men det kommer. Har börjat titta på dem för egen del.

    http://utbytet.com
    500 gratisvisningar
    Ingen skatt.
    Tillverka banner: 250 kr
    PR-läckage: ?

    http://www.stoppet.com
    0 gratisvisningar
    1/2 skattkvot.
    Tillverka banner: Nej
    PR-läckage: ?

    http://www.bannerbyte.nu
    1000 visningar när du gjort 100 visningar.
    1/2 skattkvot.
    Tillverka banner: Nej
    PR-läckage: ?

    httpx://www.bannerbyte.se/
    100 fria visningar "i varje kategori"
    9/10 skattkvot.
    Tillverka banner: Nej
    PR-läckage: Nej javaskript.
    Visade banners tillhörande bl.a. erotik trots att inställningar skett på andra kategorier. Ingen kontaktinformation hittades.

    http://bannerbyte.infart.se/
    800
    1/2
    Tillverka banner: Nej
    PR-läckage: ?

    http://www.adswap.se/
    Inga uppgifter än.

    Stämmer uppgifterna kan man med andra ord som ny medlem totalt få minst 2400 fria bannervisningar.

    Byte av textannonser
    Normalt icke sökmotorvänliga länkar som byts istället för banners. Syftet är utbyte av trafik.

    Skattekvoten är troligen felaktigt nedan genom att de visar olika antal textlänkar per "visning". Vi får följa upp bättre på det när någon av oss har testat dem.

    www.snabbreklam.se
    0
    1/2
    PR-läckage: ?

    www.sidbyte.se
    0
    1
    PR-läckage: ?

    www.linkexchange.se
    0
    1 (?)
    PR-läckage: ?

    www.txtad.se
    300
    1/1
    PR-läckage: ?

  2. #2
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Mycket bra info, den tackar jag för!

    Ser med spänning fram emot PR-läckade testet...

    Har några sajter inom samma område, du får säga till om de platsar;

    httpx://www.snabbreklam.se/

    httpx://www.linkexchange.se/

    httpx://www.trafficjam.se/

    httpx://www.sidbyte.se/

    httpx://www.mer-trafik.se/

    H/ Anders

    P.S.
    Har inte kollat in den ngt ännu.
    D.S.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag hoppas att de flesta är seriösa. Tänkte försöka samla in en bunt poäng och översätta det till trafik till en ny undersida som jag vill marknadsföra extra kontinuerligt per vecka utan någon kostnad.

    Tog inte med trafficjam.se som verkar vara på engelska. Men finns det svenska sajter i nätverket och det hanteras så lägger jag till den också.

    Tog inte med mer-trafik.se som var autosurfning.

  4. #4
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Jo, jag hoppas också att de är seriösa...ska testa några själv...

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    En helt annan fråga är ju att bannernätverken måste kunna orka att ge en visningar i lämplig takt. Det känns ju inte särskilt motiverat om man drar in en massa poäng per dag och sedan får tillbaka det under flera månader. Då är det ju bättre att man väljer ut några artiklar/undersidor som ungefär ger den visningstakt som de klarar.

    Jag ska ta och e-posta och kolla med dem i morgon hur många visningar de klarar per dag.

  6. #6
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Hänger inte riktigt, läcker de länkkraft eller inte? Annars är ju nätverken helt värdelösa Höll på med sånt -99 och det gav inget då heller.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men du är inte testat det efter 1999?

    Läcker de PR är de givetvis helt oseriösa och bryter mot Googles riktlinjer genom att det är artificiellt länkbyte.

  8. #8
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Om de ska "läcka länkkraft" krävs det ju att länken blir "permanent", dvs INTE ligger i en "loop" och snurrar och kanske får en visning här och där. Då jag har annonser på min egen site, vilket då skulle kunna motsvara en "mini länkbytare", som snurrar/delar plats (2 st, varannan sidvisning) och där läcker det ingen länkkraft alls. Sökmotorerna har inte tagit upp dessa som inlänkar i "link:"-sökningar.

    M a o, så bör det vara liknande system som Linkvault har där länkarna blir "permanenta" med hjälp av serverscript.

    cya,
    /PatrikB

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Länken kan ju vara permanent t.ex. till ett CGI med en parameter för den specifika sajten som inte ändras. I det fallet kommer PR att läcka.

    Men vi får se när jag testat dem eller om någon annan tittat på dem. Är ju lätt att korrigera om PR-läckor finns men det är ju bra att ha det dokumenterat så ingen missar det.

    Bad de som hade tjänsterna att komma hit till tråden och komplettera uppgifterna med lite andra frågor som jag hade.

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Ser alla exempel på textbyten ut som Google annonser?

    Rena råkopior som istället för att ge dig betalt utnyttjar din sajt.

    Har man dessa utbyten kan man inte heller ha Google Adsense på sin sida pga av Googles regler.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Har man dessa utbyten kan man inte heller ha Google Adsense på sin sida pga av Googles regler.
    Menar du att man inte får göra bannerbyten om man kör Google Adsense? Eller menar du att de specifikt utesluter annan länkannonsering?

    Jag ser inte det någonstans:
    https://www.google.com/adsense/localized-terms?hl=sv

    Vilken punkt menar du är aktuell?

  12. #12
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Menar du att man inte får göra bannerbyten om man kör Google Adsense? Eller menar du att de specifikt utesluter annan länkannonsering?

    Jag ser inte det någonstans:
    https://www.google.com/adsense/localized-terms?hl=sv

    Vilken punkt menar du är aktuell?
    Allmänt . Du godkänner att inte visa någon annons på samma webbsida i samband med att en annonsenhet, annons, länk, sökruta eller hänvisningsknapp visas (en "Tjänstesida") som en slutanvändare av din(a) webbplats(er) skulle kunna förväxla med en Google-annons eller på något sätt förknippa med Google. Om du har valt att ta emot innehålls- eller webbplatsbaserade annonser godkänner du dessutom att du inte får visa några innehållsbaserade annonser som inte kommer från Google på några tjänstesidor. Om du har valt att ta emot sökresultat på en webbplats godkänner du att Google är den enda leverantören av söktjänster på Internet på den webbplatsen. Vissa Google-tjänster som är tillgängliga som en del av programmet kan innehålla filtreringsfunktioner, t.ex. SafeSearch eller AdSafe, som du kan få tillgång till via ditt konto. Om du väljer att aktivera sådana filter är du dock medveten om och godkänner att: (i) det ligger på ditt ansvar att aktivera sådana funktioner enligt specifikationer som Google tillhandahåller och (ii) Google inte garanterar och inte kan garantera att alla resultat (inklusive annonser, länkar och sökresultat) begränsas till resultat som valts genom att aktivera sådana filter. Google kan även inkludera vissa tjänster som inte stöds av Googles nuvarande tekniska dokumentation. Sådana funktioner tillhandahålls "i befintligt skick" och din användning av dem sker enbart på din egen risk.

    Det blir lite knepigt att ha banner om man godkänner bannerformat från Google.

    Det blir knepigt att ha textbyte om man har vanlig Adsense från Google
    Senast redigerat av MattiasN den 2007-02-21 klockan 17:00. Anledning: Ny rubrik
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ingen av tjänsterna som är listade ovan kan jag tänka mig ens kommer i närheten av det man syftar på. Det räcker inte att det är en textannons för att det där ska bli aktuellt.

    De jag tittat på:
    1) Har tydligt angivet vem som står bakom tjänsten.
    2) Är förövrigt heller inte innehållsbaserade <----------- Varning på det uttalandet. Någon av dem är nog innehållsbaserad men inte alla tror jag.
    3) Har ingen utformning som är specifik för Google, t.ex. utnyttjar ordet Adsense eller ord liknande Google eller Adsense, eller har en logotyp liknande Googles.

    Men vi får väl ta och höra med Adsense Sverige själva vad de tycker om dem. Det brukar numera faktiskt besvara frågor när jag ställer dem.

    Att man får ut annonsering istället för pengar innebär ju naturligtvis inte nödvändigtvis att du blir lurad. Faktiskt är ju risken betydligt större att du blir lurad med Adsense eftersom Google inte redovisar vilken andel de tar.

    En stor nackdel med Adsense är ju också förövrigt just att man inte kan växla in intäkterna till egen annonsering.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här kan man välja mellan sex kategorier av annonser som kan visas på ens sajt:

    Kategorier av annonser
    Allt (d.v.s. vad som helst).
    Annat (något som inte ingår i huvudkategorierna).
    Dejting
    Entertainment
    Modellfoto och mjuk erotik
    Porr

    En gissning är att det finns ett nätverk bakom tjänsten med sajter associerade med dessa kategorier.

    Påverkan av kategorier?
    Värt att tänka på är kanske vilka typer av sajter man kan få ut något att visa sin annons på. För det koncept som vi vill göra lite extra marknadsföring för framöver går nästan vad som helst med svenska besökare bra.

    En viktigare fråga är ju vad man vill visa. Jag klickade i Entertainment nu och lade en annons på vår söksida:
    http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1345
    Den har några besökare per dag men ligger något under topp 100. Så den kan vara ok för en provkörning för att se att entertainment inte visar sig vara något olämpligt.

    Statistik över bannervisningar
    Statistiken ser ut enligt nedan. Ser ut att vara ett standardprogram.


  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Bannerbyte.se verkar visa vilka banners som helst oavsett inställning och jag har heller inte hittat kontaktinformation till just dem. Så jag tog bort deras annons.

    Väldigt många av annonserna har förövrigt med telefoni att göra.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är några frågor som jag e-postade över till de av tjänsterna som hade en kontaktuppgift. En av sajterna saknade detta.

    1) Hur många poäng kan jag samla in per dag och få utdelning av per dag. D.v.s. var ligger brytgränsen för vad jag kan få ut på motsvarande tidsperiod som jag samlade in det på. Ex. Har jag 100 000 visningar per dag bottnar troligen resterande bannernätverket ut.

    2) Vad ligger ni i genomsnitt på i klickfrekvens för annonserna.

    3) En risk är ju att vissa sajter med få läsare lägger på autosurfning för att öka sina värden. Följer ni upp sajter som har en onormalt låg klickfrekvens och plockar bort dem?

    4) Kan ni ge exempel eller har en lista på sajter i nätverket?

    5) Kan man visa banner på en undersida och ta trafiken till en annan undersida?

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    1. Som det är nu så ligger "gränsen" på ca 8000 visningar per dag minst. Du kan själv se hur många visningar som visas varje dag på http://www.bannerbyte.nu/info.php.

    2. Detta kan ses på http://www.bannerbyte.nu/info.php

    3. Vi utför stickkontroller regelbundet och har en del egenutvecklade hjälpmedel för detta. Dock skyddas detta genom att vi även max registrerar 30 visningar per IP.

    4. Vi är ett nystartat nätverk har fortfarande rätt lite sajter registrerade
    men ett par finns att beskåda på http://www.bannerbyte.nu/list.php?action=top. Tilläggas skall att vi inte godkänner många sajter: så som porr, vapen & droger och andra vuxensajter eller sajter som kan uppfattas som stötande eller "opassande".

    5. Nej, det går bra att visa sin reklam på vilken sida man vill så länge bannern ligger max 600px från toppen av hemsidan. Vi utför regelbundet kontroller för att se till att det efterföljs. Man kan därefter ha 3st banners uppladdade som man själv pekar till valfri sida.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag lade till Bannerbyte.nu på samma sida för att se vad man i praktiken får för annonser:
    www. nyfikenvital.org/?q=node/1345

    Det ser dock ut att vara seriösare tjänster i det här nätverket. Inte en massa porr & telefoni som i den förra.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588

  20. #20
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Har hittat en till sida med bannerbyte

    httpx://www.adpool.nu

    Hur går det annars Hans? Är det någon av de som du testat något att ha?

    H/ Anders

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Hur det går kan diskuteras...

    Tävlingssidan i sig som "uppsamlingssida" suger ordentligt. Jag trodde att vi åtminstone kunde få en 500 - 1000 per dag från naturliga besökare från övriga sajten men för att uttrycka det ytterst snällt är det inte fallet.

    Bannerbyte sajterna har vi inte klarat av att hinna prova. Närmast därför att vi arbetat om designen för att försöka få in fler på tävlingssidan från organiska besökare.

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag kan offra (mörda) en get för en bra idé som faktiskt fungerar som uppsamlingssida och som är seriös (d.v.s. ingenting som diverse små tidningar kör).

  23. #23
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Vad menar du med "uppsamlingssida"?

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag kan offra (mörda) en get för en bra idé som faktiskt fungerar som uppsamlingssida och som är seriös (d.v.s. ingenting som diverse små tidningar kör).

  24. #24
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Men tänk så här som vi. Vi har en bunt besökare som kommer in på olika sidor.

    Reklam ska vara separerad från redaktionellt innehåll. Besökaren ser antingen något som intresserar honom bland annonserna eller bland relevanta interna länkar. Eller så försvinner han.

    Tänk om man kan fånga upp alla som inte klickat på en annons men tänker gå ut. Så att de klickar på en intern sida till och det är samma sida <---- Uppsamlingssidan.

    Och tänk att den sidan inte är redaktionellt innehåll utan t.ex. en tävlingssida så att man kan vara lite mer flexibel med hur man placerar annonserna.

    Säg att hälften som går ut klickar.... Boff och du får mycket mer pengar.

    Så var tävlingssidan tänkt att fungera. Men det är inte tillräckligt tilltalande.

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Mest irriterande är att jag läste en hel C-uppsats över ämnet. Borde ha gjort som vanligt och gjort min eget research.

  26. #26
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    All synpunkt på den nya designen och förändringar som kan styra in fler på uppsamlingssidan är välkommet:
    httpx://www.nyfikenvital.org

    Just nu har vi en liten banner till vänster samt gjorde om tabben längst upp och flyttade den till vänster.

    Men besökarna surfar runt bland en massa andra interna sidor istället

    Ger gärna rykte och länkar (till seriösa och relevanta sidor) för bra ideer!

  27. #27
    Magnuss avatar
    Magnus Magnus är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    770
    Har testat utbytet.com ett tag och måste säga att resultaten är helt klart dåliga. Man kan ju gissa att de flesta som använder systemet förstår att man inte behöver ha bannern särskilt synligt på sidan eftersom det är unika visningar som räknas.

    Min CTR på bannern har varit under 0.1%

    Något som var mycket irriterande är att man inte direkt leds till sidan som bannern pekar på utan hamnar på en sorts transfersida med reklam för själva utbytestjänsten. (ingen PR läcker).

    Ett system där man bytte klick snarare än visningar skulle i mina ögon vara mkt bättre (om någon behövde en ide att tjäna pengar på). Då skulle bannern inte tvunget behöva vara samma storlek och placeringen av den skulle spela roll även för den som publicerar den.
    Grundare till Brath. Min blogg: magnusbråth.se

  28. #28
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Om det finns något intresse i att hålla listan uppdaterad så kör www.txtad.se med 1:1

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)