Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 33

KTHNOCs webbkatalog, börjar de bli oseriösa?!

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Startade ju en länkkatalog för en dryg månad sedan på spaceboys.com och tänkte att den ska jag anmäla till KTHNOCs webbkatalog i kategorin länkkataloger (eller vad den nu heter) där flera andra länkkataloger finns listade.

    Gjorde det för några veckor sedan och idag fick jag svar från KTHNOCs webbkatalog via mail som lyder som följer:

    Er anmälan har raderats från vår inkommande-kö utan ytterligare
    åtgärder. Samma, liknande eller annan webbsida från er finns
    redan registrerad i SUNET:s katalog. Om anmälan gäller en ändring
    av befintlig registrering, skall ni använda formuläret för
    ändringsanmälan, vilket ni finner via webbadressen
    Under denna text står det vilken sajt de tycker är "samma, liknande eller annan webbsida" som jag har registrerat i KTHNOCs webbkatalog för flera år sedan.

    Den sajt de tycker är "samma, liknande eller annan webbsida" är min företagssajt! Men hallå? Detta är ju en helt annan sajt med syfte att vara en länkkatalog för andra att kunna lägga till sina länkar i. De har inte med varandra att göra förutom att min länkkatalog länkar till min företagssajt eftersom det är jag som har nischat och byggt skalet!

    Är det någon annan som har varit med om såna här tokigheter från KTHNOCs webbkatalog/SUNETs webbkatalog tidigare?

    Nu är ju inte detta livsviktigt, men ska man "överklaga" det hela genom att skicka in ett mail till dem? Är det lönt?

    Kan ju jämföra en kund till mig som hade en sajt jag byggde om totalt. De ville dock plocka ut vissa av produkterna från sajten och publicera dessa under en annan domän, men sajten är en ren kopia av den första, bara färgen skiljer åt (ja, och domänen). Då borde det vara lika motiverat att avslå deras andra nya länk i KTHNOCs webbkatalog, men det gjorde de inte, utan godkände denna länken. Tycker det hela kanske luktar lite DMOZ-fasoner!

    Kan det kanske vara så att de försöker plötsligt motverka att de "utnyttjas" av SEO-konsulter/firmor?

  2. #2
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Ok dom börjar bli som DMOZ. Inte så oväntat att det skulle bli pannkaka när man överlåter tidigare seriöst Sunet-projekt till ett gäng oskulder med makt över knappar på Internet. Bara på den fejkat byråkratiska tonen i meddelandet ser man ju att projektet blivit gravt KTHifierat redan.

    I all sin präktighet kan ju de kungliga tekniska redaktörerna få sitta där uppe på Valhallavägen och trycka *deny* och jävlas med användare och utvecklare, som om det vore det livet går ut på.

    Tack och lov bryr vi oss inte. För till skillnad från DMOZ så är ett inlägg i KTHs katalog inte värt mer än vilken annan länk som helst.

    Dags för oss helt enkelt att aldrig mer använda KTHs webbkatalog.

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Dags för oss helt enkelt att aldrig mer använda KTHs webbkatalog.
    Egentligen borde vi gå efter den devisen!

    Men faktiskt verkar det vara många som använder KTHNOCs webbkatalog för att finna leverantörer, tillverkare, säljare etc av olika slag. För väldigt många av mina kunders sajter har faktiskt förvånansvärt många klick till sin sajt från KTHNOCs webbkatalog.

    Håller med dig... tonen i meddelandet i mailet jag fick är verkligen väldigt stelt, men det lär vara samma meddelande som alltid förr. De skriver ju t o m "SUNET:s katalog" fortfarande, vilket visar hur usel övergången från SUNET till KTHNOC är. Mailutskicken borde ju vara bland det första de ändrar. Enkelt att ändra borde det också vara.

  4. #4
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jepp, så även det DMOZ-fasoner. "Vi ska återställa vår site från backupen. Återkom om ett halvår" och "Vi har mottagit din anmälan. Återkom om några år för att se om vi lagt till dig, vi skickar inget meddelande när så skett" eller favoriten "Du har blivit avstängd som redaktör. Det kan bero på någon av följande 44 anledningar. Vilken säger vi inte". Rättssäkerheten och oförmågan att arbeta seriöst känns igen mer än väl.

    Huruvida folk använder KTHs katalog för att leta efter leverantörer ställer jag mig högst frågande till (satt just och greppade loggar på mina egna kunder och hittade bara ett tiotal UBs på mångra hundra tusen tot). Inte ens DMOZ ger ju någon trafik. Då skulle jag hellre registrera mig i Kompass/Europages eller (om jag har råd) Eniros katalog, för där får man ju i alla fall lite trafik (även om det såklart inte kan jämföras med bra utförd SEO).

    Jag bojkottar iaf den där katalogen nu. Sån där barnslig KTH/DMOZ-attityd ska inte premieras.

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Hahaha... "Du har blivit avstängd som redaktör. Det kan bero på någon av följande 44 anledningar. Vilken säger vi inte"... den är ju bara helt sjuk!

    Angående om folk använder webbkatalogen eller inte, tittar man på domänen som vi pratade om i pm:et så ligger antal besök som kommer från webbkatalogen på 6-7% vilket jag tycker verkar väldigt högt! Sajten har upp mot ett par tusen besökare i månaden, vilket ökar hela tiden. 6-7% är inte dåligt i mina ögon, men det beror kanske i vilket kategori man är listad.

    Har några kundsajter som har ungefär samma fina statistik, medan min egna företagssajt kanske har knappt 1% besökare från webbkatalogen. Visst, det är klart fler sajter som har 1% än 6-7% verkar det som, det kan jag skriva under på

  6. #6
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Sajten har upp mot ett par tusen besökare i månaden, vilket ökar hela tiden. 6-7% är inte dåligt i mina ögon, men det beror kanske i vilket kategori man är listad.
    Och det är min kund som ligger etta på sökordet du försöker synas på. Han får några tusen besökare om dagen på det ordet och finns också i SUNET katalogen.

    Jag ser bara 44 klick från Sunet/KTH sedan vi började optimera den här kunden i slutet av december. Alltså är det försumbart för honom.

    Du kanske listas högre hos dem eller liknande. Som du ser ligger min kund en bit ner.

  7. #7
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Ingen aning vad det beror på, men positivt är det för vår del i det här fallet iaf

    Ja, det är lite skillnader på sajter helt klart. Har ju inte lagt ner så där jättemycket tid på sajten i övrigt, alltså bortsett från själva utvecklingen, men det börjar arta sig ändå... tar lite pö om pö vad gäller just denna domänen

  8. #8
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Skicka från en annan mail och i annat namn. Själv fick jag min första sajt utslängd (reggad för 3 år sen) när jag skulle regga en annan sajt, denna länkade till de den andra sajten och det gick inte för sig.

    Hursomhelst, kör från jobbdatorn nu och på annan mail och då löste sig problemet.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  9. #9
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Vad det gäller KTHNOC så tittar de numera på vem som står bakom sajten, det verkar alltså inte spela någon roll vad innehållet är.

    Vi fick med vår domäntjänst i katalogen men när vi sedan submittade ett helt annat projekt fick vi samma avslag som du nämner - och orsaken är att ett och samma företag inte får ha fler webbplatser med i kataglogen.

    Tekniken Per skriver om verkar inte fungera för mig i alla fall, jag blev krävd på mer information om företagsuppgifter när jag submittade en sajt som inte hade fullständiga uppgifter utskrivna.

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Jag bojkottar iaf den där katalogen nu. Sån där barnslig KTH/DMOZ-attityd ska inte premieras.
    Hur kommer den här bojkotten fungera? Avanmäler du sajter som du är associerad med som finns i katalogen?

    Jag tror förresten inte att det är något särskilt med DMOZ längre. Något med hur de hanteras av Google har förändrats.

  11. #11
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Vad det gäller KTHNOC så tittar de numera på vem som står bakom sajten, det verkar alltså inte spela någon roll vad innehållet är.

    Vi fick med vår domäntjänst i katalogen men när vi sedan submittade ett helt annat projekt fick vi samma avslag som du nämner - och orsaken är att ett och samma företag inte får ha fler webbplatser med i kataglogen.

    Tekniken Per skriver om verkar inte fungera för mig i alla fall, jag blev krävd på mer information om företagsuppgifter när jag submittade en sajt som inte hade fullständiga uppgifter utskrivna.
    Företag måste alltid ha kontaktuppgifter på sajten, så har det alltid varit. Tror ej de minns de olika uppgifterna mellan registreringarna så det är nog lugnt om du skickar in i olika namn, och har samma uppgifter på sajten. Om inte, byt företagsnamn lite snabbt
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  12. #12
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    Tror ej de minns de olika uppgifterna mellan registreringarna så det är nog lugnt om du skickar in i olika namn, och har samma uppgifter på sajten.
    Om de inte lite snabbt gör en sökning i sin egen katalog.. I svaret efterfrågades dessutom org.nr...

  13. #13
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Såg samma tråd på WN för de som vill se mer info där:
    http://www.webmasternetwork.se/index...0&#entry154709
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  14. #14
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Jag har fått med sajter efter omstruktureringen. Inga företagssajter dock, använd fantasin så löser det sig.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  15. #15
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Nu när jag registrerade min länkkatalog så registrerade jag den som privatperson, dvs utan företagsnamn. Men de gick på mitt för- och efternamn, vilket de upptäckte var samma som registrerade företagssajten. Tycker de är lite småsinta eller vad man ska kalla det!

    I mitt fall hade det varit perfekt att heta Anders Johansson, då hade de inte kunnat leda mitt för- och efternamn till en annan sajt... eller jo, de hade kunnat leda mitt namn till kanske hundratals sajter... vad hade de gjort då? Nekat mig och raderat alla de andra sajterna med namnet Anders Johansson, bara för att man endast får ha en sajt?!?!? Nu har jag ju tyvärr ett unikt namn, det är ju en klar nackdel då! Svineri-fasoner anser jag.

    Det är väl så illa att de som sitter där uppe på KTHNOCs webbkatalog vill känna makt... löjlig makt.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Orsaken är snarast att några personer och företag missbrukat katalogen inabsurdum. Det finns dem som haft hundratals sajter i den som mer eller mindre är meningslöst spam.

    Flera kategorier som t.ex. resor har blivit meningsfulla för användning oavsett om man bläddrat i dem som människa eller som sökmotor för att bestämma sökresultat.

    Andra lösningar hade ev. kunnat varit möjliga men i alla fall för mig är det som gäller nu hundra gånger bättra än vad som var innan.

  17. #17
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Men är det ändå bedömningen av sajten i fråga som spelar roll, personen som gjort den är orelevant!
    Senast redigerat av Per Renemark den 2007-02-24 klockan 15:50.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Men är det ändå inte bedömningen av sajten i fråga som spelar roll, personen som gjort den är orelevant!
    Det fodrar en kontinuerlig kvalitetsuppföljning och att det typiskt kommer bli en kraftig fördröjning innan du får in en sajten i katalogen.

    Också gäller för att ta ett praktiskt exempel fanns en person som skapade ett antal små smala länkkataloger. Hade han gjort en hade den givetvis haft en rimlig "start" kvalitet med tanke på att han fortsätter bygga på den. Fortsätter han inte att bygga på den är det destruktiva värdet också begränsat genom att han inte får några andra inlänkar.

    Men det var inte vad han gjorde. Istället måste han ha skapat ungefär en per vecka och länkade dem till varandra. Resultatet var att varenda länkkatalog han gjort låg topp tio på Google.

    De enda som länkade till den här sörjan var kths katalog och DMOZ. Typiskt hade han ingen annan inlänk överhuvudtaget förutom alla hans andra små länkkataloger.

    Värt att tänka på är också att den här förändringen är mycket bättre för SEO-branschen. Några (en hel del) SEO-företag levde ju på att registrera en massa smala sajter i KTH:s katalog. Någon kompetens i övrigt kring att skaffa länkar på annat sätt eller bygga länkkataloger m.m. med ett långsiktigt värde som folk länkar till naturligt eller i länkbyte lär de knappast ha haft. Seriösa företag som kan något vinner på det här liksom SEO-kunderna.

    Den tidigare situationen med KTH:s katalog gav också en kraftig inflation på utlänkningsvärdet så för alla oss som har en seriös sajt i katalogen snarare än i värsta fall 100-tals spamsidor vinner verkligt tydligt på det här.

  19. #19
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Det jag reagerar på är det inkonsekventa bedömningar. Jag har endast haft en sajt registrerad i deras webbkatalog under x antal år, och så är det fortfarande, endast en sajt i katalogen. Nu när man ska registrera en till i en helt annan nisch så blir man nekad, medan så många andra har fått in skräpsajt efter skräpsajt. Detta ter sig i mina ögon vara inkonsekvent och taskigt.

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Det jag reagerar på är det inkonsekventa bedömningar. Jag har endast haft en sajt registrerad i deras webbkatalog under x antal år, och så är det fortfarande, endast en sajt i katalogen. Nu när man ska registrera en till i en helt annan nisch så blir man nekad, medan så många andra har fått in skräpsajt efter skräpsajt. Detta ter sig i mina ögon vara inkonsekvent och taskigt.
    Absolut. Jag skulle gärna vilja ha vår katalog registrerad också med samma motivering. Men förhoppningsvis, vilket jag tycker mig märka när jag använder katalogen, pågår en genomgång.

    De som har givit oss den här situation är ju ett antal SEO-företag och några privatpersoner som drar in bra med pengar på Adsense. Jag tror inte ett ögonblick på att KTH är särskilt intresserade att egentligen neka någon och särskilt inte oss som har någon enstaka sida i katalogen utan det är det att de försöker få det konsekvent med den nya policyn.

    Att anmäla buntvis med sajter till KTH är lika oseriöst som automatiskt länkbyte. Och liksom straff-filter för automatiskt länkbyte säkert har drabbat många oskyldiga drabbar det här oskyldiga också.

  21. #21
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    ...har drabbat många oskyldiga drabbar det här oskyldiga också.
    Alldeles sant... får vi hoppas helt enkelt

  22. #22
    Da Bears avatar
    Da Bear Da Bear är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    72
    Själv höll jag på att åka ut när jag uppdaterade informationen om min sida sist.

    Men efter ett mail med förklaringen att det var ett hobbyprojekt så var det inga bekymmer.

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det blir ju mycket roligare nu för alla er som har en egen seriös länkkatalog. Er betydelse ökar och därmed chansen till inlänkar och intäkter.

  24. #24
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Men är det ändå inte bedömningen av sajten i fråga som spelar roll, personen som gjort den är orelevant!
    Så kan det gå när man inte läser sitt inlägg två gånger... ordet *inte* ska inte vara med, vilket ändrade meningen med inlägget helt .

    Hobbyprojektsförklaringen verkar funka har jag också erfarit. Antagligen är det företagssidor dom inte gillar flera utav....
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  25. #25
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Så kan det gå när man inte läser sitt inlägg två gånger... ordet *inte* ska inte vara med, vilket ändrade meningen med inlägget helt .

    Hobbyprojektsförklaringen verkar funka har jag också erfarit. Antagligen är det företagssidor dom inte gillar flera utav....
    Nej precis. Jag har mycket svårt att tro att de är ute efter att känna makt eller sätta dit någon. Jag tror helt enkelt att de har tröttnat på att göra en massa överarbete bara därför att en liten grupp stoppat in en massa spam, smala statiska sidor respektive sidor som är snarlika med enda syftet att få fler KTH inlänkar.

    Hade det varit annorlunda hade man säkert sett en förändring tidigare.

    Förövrigt, och ni som kan det här bättre får gärna korrigera mig, kan ni ju begära ut alla handlingar som är aktuella för det här eftersom det är ett universitet. I alla fall fick jag det så förklarat för mig av en IT-tekniker på fd Docs i UU som jag tog talstreck från till en artikel om e-postspam för en fyra år sedan.

  26. #26
    SEOhanss avatar
    SEOhans SEOhans är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    251
    Citat Ursprungligen postat av Peter Långfors
    Vad det gäller KTHNOC så tittar de numera på vem som står bakom sajten, det verkar alltså inte spela någon roll vad innehållet är.

    Vi fick med vår domäntjänst i katalogen men när vi sedan submittade ett helt annat projekt fick vi samma avslag som du nämner - och orsaken är att ett och samma företag inte får ha fler webbplatser med i kataglogen.

    Tekniken Per skriver om verkar inte fungera för mig i alla fall, jag blev krävd på mer information om företagsuppgifter när jag submittade en sajt som inte hade fullständiga uppgifter utskrivna.
    Här har vi en som är väldigt rätt ute, bra tänkt Peter.
    Katalogen har ytterligare ett krav sedan en tid tillbaka och det är kontaktinformation för ägaren av siten. Lägg till det så skall ni se att det löser sig.
    Det var t om krav på organisationsnummer ett tag men det har dom nog insett att det var långsökt.
    SEO Specialist på POOLGIGANTEN

  27. #27
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  28. #28
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Det Är Ingen ide´att lägga in en Länkkatalog förrån den har minst, några 100 bra länkar i den. Har den för lite då blir den inte godkänd. Det har jag märkt
    Hmmm, lustigt argument, men det är kanske som du säger Ponting.

  29. #29
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Om DMOZ är världens malligaste webbkatalog så är nog KTH Sveriges malligaste iaf. Lägger nog inte till andra länkkataloger om de inte är nyskapande på något sätt om jag får gissa. 9 av 10 länkkataloger görs ju endast i SEO-syfte nu känns det som.

  30. #30
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Nu när kthnoc var osmidiga nog att byta domän på hela katalogen försvann all PR. Undrar jag om länkjuicen är helt borta från den nu, då det är en helt annan domän och att sökmotorerna måste hitta alla de nya länkarna igen..

    Eller så får man hoppas att deras redirect kommer att ärva all PR, men det kommer ju ta sin tid då det inte ens ligger på samma domän.
    Johan Wolf <- Du vet att du vill.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. länkbyte med webbkatalog PR4
    Av John Ivarsson i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-03, 17:11