Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 32

Blog med herptil/reptilinriktning..

  1. #1
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Hallå,

    Jag funderar på att starta en blog med inriktning mot herptiler (samlingsbegrepp för reptiler och amfibier..), och eventuellt musik.. Bör jag ha 2 olika bloggar då, eller bara en?

    Har försökt att hitta sådana "herpbloggar" utan att lyckas särskilt bra. Hur gör jag för att hitta dessa eventuella bloggar? Vettiga sökord/fraser? Vad?

    Nu är det ju så dessutom, att jag inte har kört en blog förut, så tips om detta vore vänligt.

    Frågar här, eftersom jag inte riktigt vet vart jag skall vända mej..

    Miqe

  2. #2
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Jag har en följdfråga..

    Var lägger jag en blog? Som en separat sida, eller som en länk från min sida?
    Lite taktiska idéer önskas..

  3. #3
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag skulle lägga den som en katalog.

    domän.tld/blog

    Då drar bloggen in länkar till din domän.

    På startsidan skulle jag ha en funktion som visar rubrik och 200 -300 tecken ur senaste bloggpost. På det sättet får du en uppdaterad huvudsida. Länken till bloggen från din sida ligger alltid vid relevant information.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  4. #4
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Tack Mattias..

    Menar du med katalog samma sak som en undersida? (Är inte med i terminologin..)

    Så att bloggen ser ut så här: www. terrariummorbidum.se/blog ??

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Precis så menar jag.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Tackar för det..

    Lite rykte pålagt till dej..

  7. #7
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Det finns ju en massa olika bloggar. Vilken är att rekommendera? Wordpress o liknande.
    De jag har att tillgå genom Cpanel är: b2evolution, Nucleus, pMachine Free och WordPress..

  8. #8
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Jag kan tyvärr inte uttala med om de olika verktygen då jag bara har tittat på Wordpress. Är nöjd med Wordpress men kan inte jämföra med de andra.

    Bloggproffsen får ta över här.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  9. #9
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Jag kan tyvärr inte uttala med om de olika verktygen då jag bara har tittat på Wordpress. Är nöjd med Wordpress men kan inte jämföra med de andra.

    Bloggproffsen får ta över här.
    Ok..

    Om jag nu vill ha en blog som tar upp herptil och musik, är det lämpligt? Eller borde jag i så fall ha två olika?

  10. #10
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Det beror på hur mycket du kan skriva om respektive ämne.

    Om du på din reptilsida har en blogg som du lägger in ett inlägg om dan i och det handlar enbart om reptiler så stärker det ju sidans uppdateringsfrekvens och du kommer att ha mycket information om reptiler.

    Med en nischad blogg får du antagligen fler relevanta inlänkar. MEN de denderar ju att bli färre.

    Jag skulle chansa på två bloggar och vara flitig med båda. Det gör ju att du dessutom äger två sidor som kan länka till varandra om du gör det på ett snyggt sätt.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Håller med talaren ovan.

    Men jag skulle också rekommendera dig att lägga bloggarna på gratisportaler för det snarare än att initialt köra dem på egna domäner.

    Det är ett svårt att få Google att lita på nya domäner. Bloggar på Wordpress.com och Blogspot har man inte det problemet med och de är ju båda enkla att flytta över till egna domäner senare via redirect.

    Satsa på en på Wordpress och en på Blogger. På Wordpress får du ju deras tämligen generösa taggningssystem och de rankar lätt. Bloggar på Blogger rankar också lätt och lite lättare faktiskt.

    När det kommer till Blogger upplever jag att man får en PR5 inlänk gratis av Blogger som jag tror fungerar men den anger dock inget relevant i ankartexten.

    Domänen Wordpress.com är PR9 och Blogger PR 10 och det har betydelse.

    Eftersom båda är dina bloggar är det ju knappast fel att du marknadsför respektive blogg från den andra vilket ger lite extra kraft.

  12. #12
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av MattiasN
    Det beror på hur mycket du kan skriva om respektive ämne.

    Om du på din reptilsida har en blogg som du lägger in ett inlägg om dan i och det handlar enbart om reptiler så stärker det ju sidans uppdateringsfrekvens och du kommer att ha mycket information om reptiler.

    Med en nischad blogg får du antagligen fler relevanta inlänkar. MEN de denderar ju att bli färre.

    Jag skulle chansa på två bloggar och vara flitig med båda. Det gör ju att du dessutom äger två sidor som kan länka till varandra om du gör det på ett snyggt sätt.
    Aha. Ok..

    Hmm.. Eftersom jag har lite begränsat med tid, så känns det nog bäst för mej att köra på en "herpblog"..
    Musiken får kanske komme senare.. Vad vet man, jag kanske kör igång en helt ny site..

  13. #13
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Håller med talaren ovan.

    Men jag skulle också rekommendera dig att lägga bloggarna på gratisportaler för det snarare än att initialt köra dem på egna domäner.

    Det är ett svårt att få Google att lita på nya domäner. Bloggar på Wordpress.com och Blogspot har man inte det problemet med och de är ju båda enkla att flytta över till egna domäner senare via redirect.

    Satsa på en på Wordpress och en på Blogger. På Wordpress får du ju deras tämligen generösa taggningssystem och de rankar lätt. Bloggar på Blogger rankar också lätt och lite lättare faktiskt.

    När det kommer till Blogger upplever jag att man får en PR5 inlänk gratis av Blogger som jag tror fungerar men den anger dock inget relevant i ankartexten.

    Domänen Wordpress.com är PR9 och Blogger PR 10 och det har betydelse.

    Eftersom båda är dina bloggar är det ju knappast fel att du marknadsför respektive blogg från den andra vilket ger lite extra kraft.
    Jag visste inte att man kunde skapa en blog på wordpress.com..
    Skall genast kolla upp det.. Tack för tipset!

    Rykte pålagt.

  14. #14
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Jahapp.. Då var man bloggare..

    Det är en del jag inte riktigt förstår ännu, men det löser sej säkert med tiden.. Annars får jag väl fråga någon som kan.

    http:// terrariummorbidum.wordpress.com/

  15. #15
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Någon som vill titta lite snabbt, och kommentera? Vet inte om jag gjort "rätt"..

  16. #16
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Ser att du skrivit ett inlägg på svenska mitt bland alla engelska inlägg.

    Du bör nog hålla dig till enbart engelska för att inte förvirra en stor skara läsare, plus att ur SEO-synpunkt så tror jag det kan skada lite också. Men det kan nog andra kommentera bättre.

  17. #17
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Jo.. Det har jag gjort. Men jag har angivit i presentationen att vissa inlägg kommer att vara på svenska.. Jag kanske ska ändra det till engelska, fast behålla den svenska länken. Kanske också tala om för de engelskspråkiga att det är en svenskspråkig länk..

  18. #18
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Morbid
    Jo.. Det har jag gjort. Men jag har angivit i presentationen att vissa inlägg kommer att vara på svenska.. Jag kanske ska ändra det till engelska, fast behålla den svenska länken. Kanske också tala om för de engelskspråkiga att det är en svenskspråkig länk..
    Jo, så hade jag gjort, för att inte förvirra engelskspråkiga läsare.

  19. #19
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Tackar för svaret.. Jag har kirrat det nu. Inget annat du noterade?

  20. #20
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Jahapp..

    Nu har jag varit bloggare i ca 3 månader och har än så länge ca:2100 träffar. Eftersom jag ligger i ett "specialämne" och inte har en aning om det är bra eller dåligt. Så vore jag tacksam om någon ville upplysa mej. Flest träffar jag har haft på en dag är 110..

    Får väl lov att erkänna att jag har varit mer aktiv vissa tider, och lite mindre aktiv andra..

    En del "pingbacks" finns. Vad är det egentligen..

  21. #21
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Pingback är folk som har länkat till dig. Normalt bloggpostningar.

    Ett tips som jag tror är bra, utan att veta om du redan gjort, är att göra en faktasida om varje djurart:
    1. Djur - Ormar
    1.2. Faktasida om Boaorm.
    ...
    1.n Faktasida om den sista ormen.

    Alla ormarna, eller kanske inte ens enda, är nog inte ett bra sökord per dag. Men det är ord som alltid kommer vara aktuella. Djur och särskilt husdjur kommer alltid vara något folk söker på.

  22. #22
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Hoppsan.. Snabbt svarat..

    Tack, då vet jag att jag har förstått pingbacks rätt i alla fall..

    Hmm.. Eftersom jag har med i princip alla arter av reptiler och amfibier i blogen, så blir det knivigt.. Bara ormar finns det ca: 3000 arter av, underarter borträknade.

    Blogen handlar inte om mina egna djur egentligen. Men för dessa kan det ju vara en idé. Kanske med länkar som pekar på olika ställen på min sida.

  23. #23
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Miqe
    Hoppsan.. Snabbt svarat..

    Tack, då vet jag att jag har förstått pingbacks rätt i alla fall..

    Hmm.. Eftersom jag har med i princip alla arter av reptiler och amfibier i blogen, så blir det knivigt.. Bara ormar finns det ca: 3000 arter av, underarter borträknade.

    Blogen handlar inte om mina egna djur egentligen. Men för dessa kan det ju vara en idé. Kanske med länkar som pekar på olika ställen på min sida.
    Ta de djurarter som folk har som husdjur i Sverige. Kanske du tar med följande på varje faktasida:

    1. Namn o.s.v.
    2. Kort sammanfattning av arter.
    3. Länkar till relaterade bloggpostningar.
    4. Länkar till andra sidor om just det djuret.

    Du kan göra huvudsidorna som bloggpostningar också. Det är nästan bäst. Men du ger dem en fast internlänkning så att de inte faller tillbaka. T.ex. från huvudsida som är länkad från hela bloggen.

  24. #24
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Ta de djurarter som folk har som husdjur i Sverige. Kanske du tar med följande på varje faktasida:

    1. Namn o.s.v.
    2. Kort sammanfattning av arter.
    3. Länkar till relaterade bloggpostningar.
    4. Länkar till andra sidor om just det djuret.

    Du kan göra huvudsidorna som bloggpostningar också. Det är nästan bäst. Men du ger dem en fast internlänkning så att de inte faller tillbaka. T.ex. från huvudsida som är länkad från hela bloggen.
    Oj,oj.. Då har jag att göra.. Titta bara på köp/sälj anonnserna på den här sidan. www. repti. net
    Den sidan är ju dessutom "bara" i Sverige.. Jag hänger en del på forum i England och Tyskland också. Det lite festliga i det hela är att det är lite olika trender i olika länder. Man har olika djur i olika länder..

  25. #25
    Mattias As avatar
    Mattias A Mattias A är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    22
    Jag tycker du skall använda wordpress det är enkelt och det finns många plugins/teman, det går även att få väldigt SEOvänligt

  26. #26
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Mattias A
    Jag tycker du skall använda wordpress det är enkelt och det finns många plugins/teman, det går även att få väldigt SEOvänligt
    Det gör jag ju, fast på Wordpress.com.

  27. #27
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Miqe
    Det gör jag ju, fast på Wordpress.com.
    Då har du också en styrka genom att du kan tagga bloggpostningar med deras taggningssystem. I detta fall vill jag emellertid korrigera vad jag tidigare skrev.

    Du bör inte göra huvudsidorna/expertsidorna som bloggpostningar utan hellre som "page". Alternativt att du är noga med att du inte taggar just expertsidorna. I det fallet länkar du ju en subdomän där nya bloggpostningar hamnar. Din bloggpostningen åker ju med tiden bakåt och du ger bort kraft till andra. Samtidigt ger du expertsidorna fast länkning från bloggen.

    Tagga hellre nya bloggningar med de beskrivande nyckelorden och länka också expertsidan från bloggpostningen.

  28. #28
    Miqes avatar
    Miqe Miqe är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Knutby, Uppland
    Inlägg
    70
    Ahaa..

    Nu börjar fatta lite mer av taggsen också. Jag har ju sett att folk har kommit till min blog genom tags, men inte begripit hur..

    Tror i så fall att jag gör dom som "page"..

    Många tack för hjälpen.

    Är antalet träffar/besökare stort eller lågt?

  29. #29
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Miqe
    Är antalet träffar/besökare stort eller lågt?
    Menar du från taggarna? I så fall tror jag de i allmänhet är lågt genom att få svenskar använder Wordpress.com. Blogg.se är det som verkar stort i Sverige vilket ser ut att vara ett levande väldigt socialt samhälle. De läser varandras bloggar och kommenterar varandra.

    Däremot rankar ju bloggar på Blogg.se regelmässigt riktigt ordentligt dåligt vilket kan tänkas ha att göra med att de fortfarande har sökmotorvänliga kommentarslänkar. De stör mig verkligen därför att på Blogg.se finns några riktigt fina bloggar som man vill ha kontakt med. Men du måste alltid tänka att du kan råka gå in i kvalitetsfilter hos Google därför att du kommenterar.

    Sedan ger ju taggarna på Wordpress just nu lite PR men det försvinner väldigt snart.

  30. #30
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag kan också lägga till att vi har algoritmförändringar avseende kvalitetsfiltrering.

    Det här kan tyckas väldigt udda men för just en expertsida är det tydligt bättre, här motsvarande för Wordpress, att det är en "page" såvida den inte säkert får djupinlänkar och givet att den kommer att länkas från flera bloggpostningar. Och givet att du publicerar i bredd. Var konstanten ligger där vet jag inte men den ligger givet antal nyckelord topp tio inte större än 340.

    Så verkligen två steg bakåt från vad jag skrev först.

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 3 st Länkar Thailand i blog med 200 ord plus bilder $20
    Av the-million-dollar-man i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 11:29
  2. Blog feed byten!
    Av Marcus Westberg i forum Länkbyten
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 09:01
  3. Skryt: Matt Cutts läste och kommenterade min blog
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-25, 09:11