Resultat 1 till 3 av 3

Dra upp priserna

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har en ganska komplext åsikt kring länkförsäljning som jag redovisat tidigare. Ungefär att det är ok så länge som en redaktionell kontroll sker och som är tydligt beskriven i riktlinjer. Jämför med Yahoos katalog som Google rekommenderar.

    Eller som vi vill göra med Nyfiken vital. D.v.s. företag vars produkter har testats kan få även en sökmotorvänlig länk men man får bidra med pengar för den kontinuerliga kontrollen av sajten. Och den kontinuerliga kontrollen är nödvändig för det förekommer mycket tämligen tveksamt i branschen och vad en webbutik säljer kan förändra sig snabbt.

    Än så länge har vi dock valt att inte sälja någon länk. Otydligt hur Google ser på det.

    Men vad jag vill ha sagt är att de priser jag ser på forumet är för låga. Dra upp priserna. För sajter som bara dragit in en massa låg kvalitetslänkar är kanske priserna rimliga. Men har du en seriös sajt är priserna löjligt låga.

    PR i sig är inte särskilt avgörande för SERP-resultatet. Trust har betydelse. Har din sajt hög PR inlänkar från bra domäner så kan din länk ensam vara värd mer än flera länkar med samma PR som har icke betrodda inlänkar. I det fallet multiplicera priserna som florerar här med 5 - 10 ggr.

    Och för er som köper. Titta på inlänkarna. Är det en massa länkfarmar och länkspam. Pruta på riset.

  2. #2
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag förstår helt ditt resonemang, men måste propagera lite från andra sidan också.

    Det där är komplext även ur vår synvinkel. Jag anser givetvis att vår butik är seriös. Problemet ligger då i att när man väl rankar bättre har man fler besökare=fler kunder och då har man råd att betala mer för länkar. Som ny är man osynlig och enda sättet att få inlänkar är registreringar i kataloger samt att köpa. Men om alla värdefulla inlänkar skulle kosta mycket mer skulle man inte ha råd att köpa så många som man behöver, och således inte få lika många besökare=kunder. Lite moment 22.

    Idealet ur vår synvinkel vore då istället billigt första tiden - sen högre pris för att få ligga kvar. Länkarna blir ju efter vad jag läst här dessutom mer värda när de bli äldre. Var det inte så?

    I övrigt instämmer jag helt med att det vore skönt om länkar kontrollerades bättre.

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag förstår precis vad du menar. Får du effekt så köp om det känns rätt för dig. Det är ju säljaren som tar risken. Din sajt är ju smal, och gissar jag är inriktat på få sökord ( <20 ) , den trust som du får från KTH lär väl räcka långt.

    Fyll på med PR från länkkataloger, tipsa bloggare och tipsa relevanta sajter. Att ta några fasta länkar med högre PR lär nog gynna dig oavsett kontext även om du pyntar en slant för det.

    Syftet med min postning om jag ska vara helt är ärlig en dåligt formulerar varning till de av oss som har trust med Google att inte sälja i väg det till företag som arbetar med oseriösa metoder. PR är PR och trust är trust. PR tappar du inte med mindre än att du blir bannad. Trust tappar du mycket lätt.

    Och om man säljer trust bör man ta väldigt bra betalt för det. Därför att det kostar att länka till otrevligheter och de länkarna sätter fart på stora nätverk av länkfarmar som drar in stora pengar. Efter en tid dör dock din trust liksom länkfarmarna och spammarna köper in ny trust. Men din trust är borta.

    Din länk med trust sätter en ok stämpel på länkfarmar. Då ska du ha en verkligt ordentlig andel....

    PR 5 länk med trust till otrevligt företag == 5 000 kr / månad.

    Personligen skulle jag överhuvudtaget inte länka från en sajt med trust till något företag som har länkfarmar eller någon av deras kunder.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)