Resultat 1 till 28 av 28

Branscher som betalar bra per klick (adsense)

  1. #1
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Jag har främst jagat keywords med många sökningar och liten konkurrens i SERPsen, men har nu kommit till insikten om att det är betydligt mer profitabelt att gå på keywords som betalar bra per klick.

    Jobbar man på keywords som ger 1$ istället för 0,05$ per klick så kan man gå på ord med 20 ggr mindre sökningar och ändå få samma intäkt. Smalare nischer ger enklare bra resultat i SERPsen.

    Måhända är detta självklarheter för er alla...

    När jag sett de i stort sett försumbara intäkterna för mitt senaste projekt, trots bra trafik och klickfrekvens, så bestämde jag mig för att bara satsa på keywords som ger en rimlig ersättning per klick, annat är det i stort sett meningslöst att hålla på och skriva artiklar och bygga sajter.

    Det cirkulerar ju massa listor över vilka ord som betalar bra på den amerikanska marknaden, finns det något liknande för sverige?

    Har använt AdWords en del för att kolla branscher som betalar bra.. resor, försäkringar, lån, bland annat. Generellt verkar det vara att branscher som erbjuder tjänster ligger högre än branscher som erbjuder produkter, är det en korrekt iaktagelse?

    Finns det några bra metoder för att hittat högt betalande adwords? Generellt sett, vilka nischer betalar bra? Är detta information som man delar med sig av?
    Senast redigerat av Niklas den 2006-03-09 klockan 21:06.

  2. #2
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Om det skulle finnas någon lista så är jag också intresserad av den.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    De listor som finns lär vara ganska hårt pressade ....

    Man får helt enkelt gå den "hårda vägen" och bygga egna listor, jämföra med de listor som finns och då plocka bort de orden/fraserna, de "hårt pressade".

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att satsa på keywords som ger bra intäkt är ett något man bör fundera rätt så ordentligt på, åtminstone om det bara är intäkterna som hägrar. Innehållet på själva sidan är trots allt det avgörande för besökare. Besökare som, om sidan är intressant, ser till att länktillväxten ökar. Visst går det att skapa en totalt meningslös och ointressant sida som innehåller de bäst betalda nyckelorden och lita på att de som besöker sidan klickar på reklamen bara för att slippa se eländet som finns på sidan.
    Men den tekniken kan straffa sig.

  5. #5
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Saken är ju den att de listor som finns ute är relativt pressade och det är väldigt lätt hänt att man gärna provar på orden som ger $30 osv..

    Mitt tips för mer erfarenhet och generellt även mer pengar är att gå hårda vägen som mrwize skrev. Inte bara hittar du ord som ger relativt bra, utan du får ju även upp fler sidor med inkomster på.

    Hittade här om veckan ett svenskt ord som jag ligger okey på och får $1.x per klick

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Det man kan använda listorna till är att se vilka ord man INTE ska gå på och lägga ned energi på

    Det absolut bästa är att hitta sin(a) nisch(er) man har kunskap om, hitta ovanliga sökord folk använder och sedan optimera för dessa.

    Själv har jag en nisch, som inte ger bra betalt per click, men har många besökare och en hel del click. Har ju naturligtvis börjat köra mer SEO, kolla vilka keywords som är hårtpressade och döm om min förvåning. Har hittat ett par st som verkar riktigt lovande och som jag kan använda för att förhoppningsvis klättra. Och sedan hittade jag sökord som listar den siten som #1 vilket jag vart riktigt chockad över då siten inte varit SEO överhuvudtaget förrän jag hittade hit och har "läst på mig" lite mer om ämnet.

    Så .. hitta nischen, hitta de sökfraser (kolla statprogrammet för webbplatsen) och kör på dem

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Fungerar det ens att jobba på det här sättet längre? Har inte smart pricing satt "p" för det? Jag ser inga större skillnader mellan vitt skilda branscher på sidorna i mitt nät. Dvs, det rör sig mellan ett tiotal cent till upp mot en halv dollar, men det varierar med dagsformen. Klick med de priser som cirkulerar på de där listorna har jag aldrig varit i närheten av och då har jag trots allt sidor som ligger inom både juridik och medicin.

    För att ge ett konkret tips till Niklas; satsa på branscher där du kan utnyttja både affiliate och adsense. Dvs skicka de riktigt köpsugna till sales och slösurfarna till adsense, då blir fort dubbelt så mycket pengar som med bara adsense.

  8. #8
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Hjalmar
    Klick med de priser som cirkulerar på de där listorna har jag aldrig varit i närheten av och då har jag trots allt sidor som ligger inom både juridik och medicin.

    För att ge ett konkret tips till Niklas; satsa på branscher där du kan utnyttja både affiliate och adsense. Dvs skicka de riktigt köpsugna till sales och slösurfarna till adsense, då blir fort dubbelt så mycket pengar som med bara adsense.
    Som högst har jag fått $2 per klick och jag tror nog att det inte är hur enkelt som helst att får just den adsense-visningen, säkert få som har de där. Känns nästan som om det vore värt för adsense-personalen att gå igenom de där sidorna som de vill godkänna, eftersom det ändå handlar om $30 och dylikt.

    Mycket bra tips, fungerar susen för mig, istället för 200kr så blir det 300-400kr mer den dagen, när någon väl köper.

  9. #9
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med .. AdSense i kombination med Affiliate (TD i mitt fall, endast ett program) är perfekt. Lika stora inkomster från båda.

    Mina klick i AS ligger på allt från 0.01 - 0.45 dollar ... doch är det inom "hunderiet", och det är "svårt" att få de där högt betalda annonserna. Men, många besökare/pageviews gör att det kommer in en liten slant vilket är bättre än ingenting och Affiliate-programmet är MYCKET riktad mot målgruppen.

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    j0hans avatar
    j0han j0han är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    78
    Så det är alltså ok att använda AdSense och TradeDoubler på samma sida? Undrar vart jag har fått för mig att det inte var tillåtet. :S

  11. #11
    Mattiass avatar
    Mattias Mattias är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    46
    Det är okey, adsense syftar mer på liknande ppc som de har.
    Precis som nedan skrivet och inget annat menat.
    Senast redigerat av Mattias den 2006-04-25 klockan 13:30.

  12. #12
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Nejnejnej.

    Det du inte får köra på samma sida som adsense samtidigt är andra konceptuella annonsprogram, dvs textbaserade annonser som automatiskt känner av sidans innehåll. Det här har ältats fram och tillbaka i all evighet men du får till och med köra adbrite-annonser på samma sida som du har adsense (även om det kanske är att pusha det hela lite ).

    Jag har själv kört adbrite som alternative annonser till adsense utan problem. Det ger dock extremt lite eftersom adbrite baseras till stor del på CPM.

    Med adsense kan du köra td, cj, double, alla typer av affiliateprogram. Det du inte kan köra är tex AzoogleAds (?), Chikita och liknande program som automatiskt anpassar sina annonser.

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    de får inte ligga "på samma ställe", eller "kant i kant" som jag förstått det ... men, djävulen kan ha varit framme och läst AS TOS :P

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    va för snabb att svara innan jag läst alla svaren

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2006-04-25 klockan 16:20.

  15. #15
    dr phils avatar
    dr phil dr phil är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Inlägg
    50
    Chitika kan anpassas till att bli statisk och funkar då med adsense.

  16. #16
    Macckes avatar
    Maccke Maccke är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för Köp, sälj eller byt
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    London, England
    Inlägg
    445
    Det är absolut en väg att gå att använda statcounter och liknande för att se hur folk kommer till sidan, men man måste ju försöka hitta "nya" besökare också, inte bara tugga vidare på alla gamla besökare. Dem har man ju redan, och ligger antagligen bra för de orden. Det svåra är att hitta de nya orden..

    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Det man kan använda listorna till är att se vilka ord man INTE ska gå på och lägga ned energi på

    Det absolut bästa är att hitta sin(a) nisch(er) man har kunskap om, hitta ovanliga sökord folk använder och sedan optimera för dessa.

    Själv har jag en nisch, som inte ger bra betalt per click, men har många besökare och en hel del click. Har ju naturligtvis börjat köra mer SEO, kolla vilka keywords som är hårtpressade och döm om min förvåning. Har hittat ett par st som verkar riktigt lovande och som jag kan använda för att förhoppningsvis klättra. Och sedan hittade jag sökord som listar den siten som #1 vilket jag vart riktigt chockad över då siten inte varit SEO överhuvudtaget förrän jag hittade hit och har "läst på mig" lite mer om ämnet.

    Så .. hitta nischen, hitta de sökfraser (kolla statprogrammet för webbplatsen) och kör på dem

    cya,
    /PatrikB

  17. #17
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Visst är det så. Men, om man kan sin "nisch" så vet man oftast vilka tänkbara sökord som finns.

    Då jag insåg hur hårt pressade orden "hund" och "hundar" är fick jag "vidga vyerna" och tänka utanför ramarna vad gäller KW ... vad kan relateras till detta UTAN att innehålla "hund" eller "hundar" (jo, har fortfarande fraser med de orden) ... då hitta jag ett par riktiga guldkorn, inte via någon keywordlista, utan genom "hårt arbete"

    Ordern/Fraserna måste ju ändå vara kopplade till nischen, annars vänder ju bara besökaren. Man vill ju få in besökaren, få besökaren intresserad, och sedan så pass intresserad av siten att den återvänder. Annars måste man ju hela tiden skaffa nya besökare vilket kostar både tid och pengar.

    cya,
    /PatrikB

  18. #18
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Man ska ju naturligtvis inte satsa på de "ofta förekommande" sökorden som ger trafik. Man ska kolla "långt ned i listan" för de som bara något fåtal kommer in. De orden kan man "boosta upp" i sökmotorerna, om man upptäcker att många söker med orden/fraserna ... annars är det ju inte lönt :P

    cya,
    /PatrikB

  19. #19
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    Haha, vilken bottom-feeder du låter som MrWize.

    Du verkar i alla fall vara inne på rätt spår med aktivhund.se, jag antar att det är din primära sysselsättning du optimerar för?

    Usch vad tråkigt det är att hålla på sådär egentligen, det kräver mycket jobb, energi osv att bevaka rankings, ordlistor, adwords, adsense osv. Nästan enklare att göra något kvalitativt och sedan luta sig tillbaka med kunskapen att det man producerat kommer stå sig i konkurrensen oavsett hur google mår just den dagen.

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Jepp, det är det. Optimerar inte för AdSense eller liknande, har det som en "kompletterande inkomstkälla" vad gäller siten. AdSense totalt ger inte mer än 10% - 15% av sitens totala inkomster.

    Det jag optimerar för är att försöka komma högt i SERPsen (ligger mycket lågt) då siten tidigare har varit "helt fel enligt alla konstens SEO regler" , byte av domän-namn osv ... och därför man behöver leta KW att gå "in på" då just orden "hund" och "hundar" är MYCKET PRESSADE!

    Men, det är kul att man kan, i hundbranschen, hitta fina kw/kw fraser, som inte är pressade, och inbringar lite mer pengar per click. Men, inte letar jag KW för att få mer "inkomster i AdSense", har jag inte tid med, utan för att få fler "ingångs sidor" till siten .... vill bara att siten ska växa, få fler medlemmar, så jag letar efter sökord/fraser i hundbranschen som det söks mycket på, varje månad/dag ... ju populärare siten är, desto attraktivare blir min andra annonsering som ger mångdubbelt mer än AdSense eller något annat Affiliate program jag provat.

    En annan sak. För att få bra betalt vad gäller AdSense, och liknande, så behöver man hela tiden få in nya besökare som inte är "annonsblinda" till siten. Det jag märkt på min site är att så fort jag ändrar position på AdSense (annonser) boostas inkomsterna/klicken upp med mellan 100 - 150% , dvs, de märker att något nytt "hänt" och ser något intressant. Detta gäller all annonsering på siter, tyvärr ...

    Affiliate (TD i mitt fall) ger klart mer än AdSense då mitt TD program (använder endast ett TD program) är MYCKET riktad till målgruppen.

    Så, kontentan. Satsa på innehåll, försök få besökare, då kommer inkomsterna "per automagi" ... visst, det går att skapa content allena för AdSense och dra in pengar den vägen, men det tar mycket,mycket tid, tid som de allra flesta som sköter en/ett par siter på sin fritid inte har

    cya,
    /PatrikB

  21. #21
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Min erfarenhet säger att man skall utforma Affiliatelänkarna mer detaljerat så att man får en så hög conversionrate som möjligt och sedan skickar "skräpbesökarna" och de som hoppar mellan sidor till Adsense. Den kombinationen är i särklass den mest lönsamma.
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  22. #22
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hur då mer "detaljerat"?

    Själv har jag försökt, t ex lägga upp en bok om ett visst ämne, på en sida som innehåller info om det ämnet ... funkar bra, håller sig "konstant" ... + att man byter böcker vartefter ...

    Det är det som är synd, med AdSense ... återvändande besökare klickar väldigt sällan, de som klickar är de som kommer in och drar vidare ...

    Har man kanaler uppsatta, flera stycken, så kan man "tracka" AdSense (eller annat program), väldigt bra. Man ser direkt vart det funkar och vart det inte funkar.

    Kan säga att det funkar klart bäst på contentsidor. Forumsidorna funkar inte ... då det besöks mer av återvändande besökare, de trogna besökarna

    cya,
    /PatrikB

  23. #23
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Hur då mer "detaljerat"?
    Ok.

    Vi exemplifierar med Adsense och TD.
    Sidans tema är Ringsignaler till mobiltelefoner och sidan i sig säljer inget utan fungerar som en landningssida ("kassako")

    Sidan fylls med relevant innehåll i form av en artikel eller annan matnyttig information som är nyckelordsrik och optimerad. Gärna med bilder som illustrerar produkten man erbjuder.

    Exempelvis om man optimerar en sida för "Britney Spears ringsignaler" så kan man med fördel lägga upp en bild som illustrerar målet med besöket.
    Bilden/bilderna läggs i direkt anslutning till adsense annonserna för att stimulera klickfrekvensen.

    Man kombinerar detta med ett affiliatesystem (TD, Jamba) där besökaren kan signa upp för att erhålla en gratis ringsignal. (Detta görs för att bygga ut kunddatabasen)

    Nu till "Copyn". När man utformar länktexten eller bilden som skall leda till att besökaren signar upp hos affiliaten så gäller det att få bort skräpbesökarna som inte aktivt har tänkt signa upp.

    Exempel på en copytext som kommer att få många klick, men låg Conversion är

    • Klicka här för Gratis ringsignaler
    • Gratis ringsignal direkt här
    • Här får du en gratis ringsignal..


    Att utforma bildannonsen eller textlänken enligt följande är mer relevant och det ökar conversion raten markant, samtidigt som du slussar de klicksugna vidare till adsenseannonserna och därigenom optimerar ROI:n.
    Detta är särkskilt viktigt om man köper trafik genom Adwords eller andra PPC program.

    • Knappa in ditt telefonnummer och få en gratis ringsignal
    • Få en gratis ringsignal i samband med enkel registrering
    • Gratis ringsignal som bonus vid kostnadsfri registering


    Detta gör att besökaren vet att det krävs en aktiv registering och inte räcker med att klicka på "ladda ner knappen" och en ringsignal kommer nedramlandes från himelen.

    De som inte vill ägna nån minut åt registering, klickar istället vidare på adsenseannonserna och de köphungriga väljer att reigstera sig vilket gör att trafiken från sida är perfekt optimerad för högsta ROI.

    Hoppas att detta hjälpte dig/er..

    /P
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  24. #24
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra inlägg Paul! + i rykte.

    Jag har nyligen börjat testa lite landningssidor med adsense, om det går bra kan jag gå steget längre med TD/Jamba.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  25. #25
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Håller med. Kanon bra förklarat och en riktig tankeställare.

    + i rykte från mig med

    cya,
    /PatrikB

  26. #26
    latehorns avatar
    latehorn latehorn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    255
    Försök att integrera ordet gold så mycket som möjligt i innehållet. Sånna keywords kan gå på långt över en dollar.

  27. #27
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av latehorn
    Försök att integrera ordet gold så mycket som möjligt i innehållet. Sånna keywords kan gå på långt över en dollar.
    Jag trodde man ville ha relevanta annonser..

  28. #28
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    seo marknaden (sverige) ger definitivt bra betalt. Säkert mellan 0.7 och 1.5 usd... har jag sett.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Bidvertiser Adsense alternativ funkar.
    Av Marcus Westberg i forum Affiliate / AdSense
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 02:01
  2. Se vad andra betalar per klick
    Av MattiasN i forum Google AdWords
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 15:43
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-19, 09:23