Resultat 1 till 10 av 10

titel.asp?23341 -> namnet_på_titeln?

  1. #1
    Stosss avatar
    Stoss Stoss är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    3
    Hej!

    Jag har tänkt att byta ut filnamnet på samtliga sidor för att få högre placeringar i sökmotorerna.

    Från www.domän.se/titel.asp?ID=23341 till www.domän.se/namnet_på_titeln

    Långsiktigt är det självklart en bra "investering", men problemet är att www.domän.se/titel.asp?ID=23341 har funnits i fyra-fem år och jag faktiskt har ganska höga placeringar.

    Kan en sådan ändring påverka mig negativt? Dvs. att den nya adressen kommer börja långt ner?

    Tack på förhand!

    Stoss

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag har funderat på att göra samma sak. Som jag tänkte göra är att ta en sida som inte är särskilt viktig men som rankar högt och börja med den för att se vad som händer.

    Och sedan bit för bit byta. Det känns ju ändå lite små vådligt att byta alla sidor på en gång även om det naturligtvis är enklare.

  3. #3
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Ändra det med mod-rewrite. Låt de gamla länkarna ligga kvar fungerande. Så det funkar med bägge alltså. Ändra den interna strukturen så de länkarna går mot den omskrivna urlen.

  4. #4
    Stosss avatar
    Stoss Stoss är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    3
    Tjena!

    Björn:

    Du menar alltså att jag i titel.asp?ID=xxxx lägger:
    <SCRIPT language="JavaScript">
    <!--
    window.location="http://www.domän.se/namnet_på_titeln";
    //-->
    </SCRIPT>


    Gör det att sökmotorerna förstår att det är samma sida fast med ny adress?

  5. #5
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Gör en 301 från den gamla till den nya.

    Då förs länkkraften över till den "nya" sidan. Jag har inte koll på mod rewrite eller php så det får någon annan göra.

    Är det ASP så har Bernt en bra lösning på problemet. Den går även att bygga på med en 301 funktion.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo det är ju så man ska göra. Men frågan är ju ändå om man verkligen vågar att köra ut det i bredd när man redan rankar bra på många termer.

    Det känns ju tryggare att ta en eller några sidor i taget.

  7. #7
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Ibland kan det vara svårt att ta en eller några sidor i taget beroende på hur sajten är uppbyggd. Ibland när du kör mod_rewrite så kan det ju påverka hela din funktion hur du plockar ut content från databasen.

    Jag gjorde exakt det du är ute efter på en hel sajt samtidigt för några månader sedan, alltså på alla produktsidor (cirkus 150 st). Nu låg dessa produktsidor var för sig inte inom någon topp-10-placering på sökmotorerna (de låg allt mellan plats 20 till 100 på vissa sökord), men efter ändringen, som tog några veckor att slå igenom på Google och Live.com, lite längre på Yahoo!/AltaVista och nästan inte alls slagit igenom på Sesam.se, så dippade några av produktsidorna en aning i sökmotorernas listor... men nu efter snart tre månader så kan jag säga att de flesta av produktsidorna ligger högre upp nu än tidigare plus att många fler produktsidor har kommit in i SERPsen, t o m ganska "högt" upp.

    Bör kanske tilläggas att sajten var cirka ett år gammal när jag genomförde förändringen.

    Viktigt i detta fall är att sidorna inte bara har unika beskrivande url:er, utan att title, meta description och keywords är unika för varje sida. Sistnämnda är kanske inte så viktig, men när man ändå håller på så är det lika bra att ta keywordsen också

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Nu rankar vi mycket högt på mer än 100 sökord och högt på många andra. Jag tar hellre att sätta av tid för vår systemutvecklare att lägga tid för att utveckla IT-stöd för att kunna omvandla varje artikel för sig för att inte riskera något.

  9. #9
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    Jag har kollat lite på dessa funktioner och hört med programmeraren för PHP hur man ska göra för att det ska bli vettigt med SEF i Url'n.

    Jag förstod inte riktigt vad han blev så rasande över och snackar om att serverna kan rasa om man modifierar dessa moduler... hmmm nu förstår jag att man inte alls ska ändra i någon server eller databas men det var den infon jag hittade på nätet helt enkelt.

    Jag ska testa detta javascript för att göra om url till det jag vill för SEF.

    Tackar för tipsen

  10. #10
    Christian Bolstads avatar
    Christian Bolstad Christian Bolstad är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    133
    Citat Ursprungligen postat av spagetti
    Jag ska testa detta javascript för att göra om url till det jag vill för SEF.
    Nej, använd absolut inte javascript, då kommer sökmotorerna att se det som två helt olika sidor varav en är helt ny och en bara har ett javascript. Inte bra alls!

    Läs igenom tråden ovan och följ tipsen: använd mod_rewrite (för apache) eller motsvarande för att peka om den gamla urlen med en 301 redirect. Då kommer sökmotorerna att förstå att sidan bytt url och så flytta över länkkraften till den nya adressen

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)