Resultat 1 till 7 av 7

Automatiska url-omskrivningar ger duplicate content?

  1. #1
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Jag jobbar mycket med Joomla CMS. Där använder man en tredjepartkomponent som gör url-omskrivningar automatiskt efter vissa globalt justerbara kriterier. Detta funkar oftast bra. Största problemet är att komponenten ofta genererar olika url:er till samma sida beroende på var länken till sidan genereras i CMS:et. Om länken är en â€läs mer…†i en blogg så får sidan url1 medan om man går direkt till sidan via en meny så får sidan url2.

    Hur allvarligt är egentligen detta ur duplicate-content-perspektiv? På Joomla's forum verkar man inte bry sig ett dugg om detta, men jag kan inte se annat än att det är duplicate content. Eller fattar sökmotorn att det är samma sida ändå på något sätt?

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det är inte dåligt, men det är som man säger suboptimalt.

    Det vore naturligtvis bättre om verktyget genererade samma länk oavsett var på sajten den ligger eftersom det skulle ge fler interna länkar till sidan.

    Google kommer att välja ut en av dina sidor (för i Googles ögon är det fortfarande två sidor med samma innhåll) och visa upp den sökresultaten. Det är ju lite smådeppigt om det var den sida som har "sämst" länkar som väljs ut till detta. Sämst blir det om det är sidan (urlen) som har länkar i form av texten "Läs mer" och bättre om det blir sidan som du säkert har länkat till med det viktigaste nyckelordet.

  3. #3
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Jo visst, det förstår jag. Det jag är rädd är att sidan straffas för duplicate content. Google ser ju två sidor med samma innehåll...

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Det är inget du behöver oroa dig för när båda sidorna ligger på samma domän.

    Duplicate content ses bara som fult och fy när innehållet är publicerat på helt olika domäner. Faktiskt inte ens alltid då heller, utan det är den yngre sidan på den yngre domänen som brukar råka i trubbel (eller bara inte synas i sökresultaten).

  5. #5
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Tack. Jag hade en känsla för att det var så, men inte riktigt ändå, eftersom http://www.kundensdomän.td/sida.html och http://kundensdomän.td/sida.html kan räknas som duplicate content om båda urlerna fungerar.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Tror inte du behöver oroa dig för straff för duplicate.

    Men som Nikke säger bör detta fixas, bäst att ha all "juice" (PR etc.) på endast en URL.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Hittade denna gamla tråd och tänkte att jag kunde avrunda med att idag finns en lösning på dessa Joomlaproblem. Lösningen heter OpenSEF och möjliggör en total eliminering av de multipla URL:er till en och samma content som Joomla i sig självt skapar. Men det tar sin tid att lära sig hur man gör...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-29, 00:46
  2. Duplicate content på flera domäner
    Av MattiasN i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 16:20