Resultat 1 till 2 av 2

Flickr för marknadsföring

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag använder Flickr många gånger per vecka. Dels naturligtvis för sådant man skriver själv men även för artiklar som externa skrivit. Flickr är ett av internets viktigaste samhällen men är inte helt enkel att använda för marknadsföring.

    Ger här några exempel på hur jag sett hur Flickr kan användas för marknadsföring. Fyll gärna på med mer.

    1. Djurrättsaktivister på Flickr
    De grupper som har mest nytta av Flickr är faktiskt djurrättsaktivister. Orsaken till det är att de är väldigt skickliga på att ta bilder av ett högt visuellt värde och som ofta är väldigt känslosamma.

    Av det kan vi lära oss att bilder som kommunicerar känslor lätt får många favoriter. Ju fler favoriter desto fler tittare kommer bilden att få.

    2. Företag
    Många företag lägger upp bilder på sina produkter. Det kan ju dels ge lite synlighet direkt på Flickr men det är ju också en möjlighet för folk att hitta bilder på produkten för den som vill skriva om den.

    Allt fler söker ju produktbilder först på Flickr snarare än företaget därför att man tenderar att hitta bättre bilder på Flickr. Att lägga in företagets bildversion av sina produkter kan därför vara bra. Dessutom kan ni ju sätta en länk till var mer information om produkten finns.

    3. "Länder"
    Flera turistorganisationer inklusive en svensk lägger upp bilder på sina länder. På så sätt hittas ju bilder som visar landet ur sin bästa dager som alternativ till mer redaktionellt oberoende bilder.

    4. Flickr & länkar
    Jag har ju noterat att flera av er som är med i Westergrens SEO-tävling har skapat länkar från Flickr. Länkar från Flickr ger 0 och ingenting med Google.se och vi vet för vi har många länkar från Flickr.

    Däremot händer det att fotograferna bloggar om att man använt deras bild och en del av dem har bloggar med riktigt högt PR.

    5. Rätt sätt på Flickr
    Rätt kultur är att sätta bilden som favorit och skriva en positiv kommentar om den om man använder den. Konsultera licensvillkoren för respektive creative commons licens som syns för sidan med bilden för hur ni kan använda bilden.

    Länka också direkt till sidan där ni använt bilden och om texten är på annat språk än engelska så beskriver ni vad texten handlar om. Fotograferna vill att andra ska kunna se att ni har använt deras bild. Det ger status på Flickr.

    Tänk på att enligt svensk lag är creative commons inte bindande. D.v.s. fotografen kan i varje enskilt fall neka dig till att använda bilden men det är knappast något problem genom att Flickr är så enormt stort idag.

    Tacka också för att de satt bilden till creative commons för att uppmuntra fler till att göra det.

    6. Hur många läsare kan man få från Flickr?
    Vi får mellan 5 - 30 per dag. D.v.s. Flickr är inte en bra källa till trafik.

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Kompletterar kring länkar...

    Länkar från bilder ger ingenting med Google. Jag tror inte att det är någon fix utan att det helt enkelt har att göra med att antalet bilder, d.v.s. undersidor växer så snabbt och är så många, däremot kan länkar från profiler värderas.

    Det gäller då profiler som har många interna länkar på Flickr d.v.s. de som har många kontakter, favoriter o.s.v. Där har jag sett att det har börjat köpas länkar och blev själv erbjuden $100 US vilket jag dock tackade nej till.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Är detta bra marknadsföring?
    Av John Melin i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:56