Resultat 1 till 18 av 18

Blackhat?

  1. #1
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Ursäkta, sticker in med en fråga, svarthat, blackhate...vad innebär det? Har sett att folk skrivit om det på forumet, men har inte fattat vad det handlar om...

    H/ Anders

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Black hat == Du når resultat med oseriösa, omoraliska eller olagliga metoder.
    White hat == Du når resultat genom att arbeta med seriösa metoder som godtas av övriga aktörer och samhället i sin helhet.

  3. #3
    Niklass avatar
    Niklas Niklas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    50
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    White hat == Du når resultat genom att arbeta med seriösa metoder som godtas av övriga aktörer och samhället i sin helhet.
    Jag ställer mig tveksam till att samhället som helhet har några som helst synpunkter om vad som är seriösa metoder inom SEO. Jag minns att det hölls en diskussion runt vad blackhat innebar här på forumet för länge sen, och det är helt klart jäkligt luddigt och odefinierat, men rätt populärt att slänga sig med.

  4. #4
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bra att du frågar, gjorde en ny tråd.

    Uttycket kommer från gamla cowboy-filmer där skurkarna hade svarta hattar och de goda vita.

    Rent allmänt kan man nog säga att white hat följer Googles riktlinjer medans black hat inte gör det.

    Sedan har vi ett ännu mer luddigare begrepp: Etisk SEO.

    Och här finns olika saker som blandas ihopa:
    • Att lura eller inte meddela kund om vad som görs på deras sajt.
    • Att inte meddela om risker om det finns sådana.
    • Att använda kundens hemsida för att göra reklam till andra utan kundens vetskap/godkännande.
    • Brytandet av Googles kvalitetsriktlinjer.
    • Brytandet av TS riktlinjer.
    • Brytandet av svensk lag?
    • Oförtjänt "manipuliering" av Googles sökresultat
    • SEO för sajter där själva sajterna är oetiska.
    • Brytande av sunt förnuft av vad som är ok
    • Ta för mycket betalt av kunden??
    • Inte lära ut SEO till kund??
    Med mera, med mera

    Det är alltså ganska komplicerat och betyder olika för olika personer.

    Men det mest luddiga begreppet av allt är nog "100% etisk SEO".
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2007-03-01 klockan 22:11.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Han bad om en generell definition av ordet. Min beskrivning är nog ganska korrekt.

    Ska man definiera Black hat SEO så säger jag att det inkluderar:
    1) Det Google kastar ut dig för.
    2) Det som nivå 1 och nivå 2 trust sajter slutar länka till dig för.

    En praktisk definition.

    Och enormt stort tack till Google för att ni äntligen rullat ut TR till Google.se.

  6. #6
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Black hat == Du når resultat med oseriösa, omoraliska eller olagliga metoder.
    White hat == Du når resultat genom att arbeta med seriösa metoder som godtas av övriga aktörer och samhället i sin helhet.
    Whitehat och blackhat inom SEO är uttryck lånade från IT-säkerhetsbranschen och defineras som olika typer av "hackers".

    Whitehat är hackers som identifierar sårbarheter och avslöjar dem, så att programvaran kan bli patchad och fixad.

    Blackhat är hackers som identifierar sårbarheter och låter bli att avslöja dem, för att kunna använda kunskapen om dem för egna syften.

    (använder termen hacker löst här, men folk i it-säkerhetsbranschen blir ofta glada om man kallar dem hackers, så vi låter det stå så)

    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    • Brytandet av TS riktlinjer.
    Jag tycker att vi väntar lite med att låta Altus och Jajja bestämma vad som är god optimeringssed. Helt bortsett från vilka företag som är med i TS, så är problemet att de inte ens kan betraktas som vedertagen branschorganisation än så länge, då alldeles för bolag är med.

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    1) Det Google kastar ut dig för.
    Tyvärr så ska det enormt mycket till för att Google ska banna en sida, speciellt i Sverige. Jag har sett experiement där folk gjort allt för att försöka bli bannad med sin testsida men misslyckats.

    2) Det som nivå 1 och nivå 2 trust sajter slutar länka till dig för.
    Vad menar du med det?

    Jag tycker i alla fall att Googles kvalitetsriktlinjer är den bästa definitionen. Man kan inte blanda in moral etc. Är det till exempel omoraliskt att med Black hat SEO nå #1 rank med röda korsets hemsida?
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    Anders Granströms avatar
    Anders Granström Anders Granström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    202
    Ok, jag tackar för svaren.

    Trodde först att hat stod det svenska ordet, inte engelskans hatt...tyckte nästan det lät lite rasistiskt med black hat, skönt att så inte var fallet...

    Jag ska nu lägga på min vita cowboyhatt och rida mot solnedgången

    H/ Anders

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag tycker att vi väntar lite med att låta Altus och Jajja bestämma vad som är god optimeringssed. Helt bortsett från vilka företag som är med i TS, så är problemet att de inte ens kan betraktas som vedertagen branschorganisation än så länge, då alldeles för bolag är med.
    Håller helt med men det var värt att nämna eftersom det har använts av till exempel Altus för att visa att "de gör etisk SEO" och visa att det finns en viss komplikation med begreppet.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Vad menar du med det?
    Google rullade ut TR för Google.se de senaste månaderna. Nu ser det ut att vara klart.

    Men låt oss göra en särskild tråd om det i morgon så har vi det samlat. De gjorde ju förövrigt ett försök förra året innan också men då sk**t det ju sig och de rullade tillbaka.

    Jag har lite teorier om TR faktiskt. Tror de implementerade det i RFC 2704.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Är det till exempel omoraliskt att med Black hat SEO nå #1 rank med röda korsets hemsida?
    Om målet helgar medlen är en ganska svår moralisk fråga. I allmänhet gäller dock att samhällen inte accepterar det som begrepp för enskilda medborgare när medlen bryter mot regler eller den allmänna moraliska uppfattningen om medlet.

    Det skulle förövrigt inte förvåna mig det minsta om Röda korset arbetar med black hat SEO. I Sverige har ju Röda korset inte just debaterats än men följ gärna vad som frakommit i USA. Ingenting som jag skulle ge ett öre till.

  12. #12
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Jag måste nog säga att "Black hat" är det som SEO-kunniga anser vara oetiskt. Google, som är den viktigaste sökmotorn, styr mycket av det eftersom man för att kunna ranka bra i deras sökmotor behöver följa deras enkla råd över navigation och utformning.

    Men den behöver inte följa alla kriterium för att ranka bra. En populär sida rankar automatiskt bra eftersom den får inlänkar, relevanta sådana, och en publik som skriver om den lite varstanns.

    Etisk SEO är krångligt, svårt och egentligen inte särskilt viktigt att kunna som nybörjare. Då är det bättre att fokusera på det som kallas "onpage": titlar, h1 och h2-rubriker (mfl), riktig text osv. Sedan, när man blivit duktig och börjat jobba med det, då kan man börja fundera över om man inte kan göra hur som helst för att ranka bra.

    Med lite självrannsakan tror jag alla tekniskt begåvade förstår vad som är oetiskt utan att behöva fundera särskilt länge. Ganska självklara saker. Sedan kan de fortfarande funka som taktik, och då är det ju upp till var och en att använda det. Så länge sajten rankar bra har man ju lyckats.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ytterst vettigt formulerat av Agaton.

  14. #14
    tommiehansens avatar
    tommiehansen tommiehansen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1
    Man gör en sida mer relevant än vad den är. Sökmotorernas uppgift är ju att plocka fram det som är mest relevant. Om man arbetar för att göra något mer relevant än vad det är .. är ju redan det ett sätt att lura sökmotorer.

    Så i stort sett all riktigt SEO är BlackHat. Ett sätt att få något att se bättre ut än vad det faktiskt är. Det låter inte så fint att dra sig med det bara om man är ett seriöst företag och därför raljerar folk och klarar inte av att de metoder de använder är Black Hat.

    Oetisk SEO existerar inte. Det är ytterligare ett i raden påhitt från folk som vill verka vara seriösa och inte kan ta till lagen som hjälp. Ett skitord utan varken reel definition eller funktion.

  15. #15
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]
    Senast redigerat av Tina Isola den 2007-07-12 klockan 13:56.

  16. #16
    Anti Turmoils avatar
    Anti Turmoil Anti Turmoil är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    38
    Citat Ursprungligen postat av ponting
    Fader Google vår som är i WWW.
    Helgat varde din län.
    Tillkomme ditt internet.
    Ske din vilja, såsom i Google
    så ock på övriga webben.
    Vår dagliga län giv oss i dag,
    och förlåt oss våra Seo.black hat,white hat,
    såsom ock vi förlåta dem oss före i pr äro,
    och inled oss icke i Msn,yahoo,
    utan fräls oss ifrån Dmoz.
    Ty riket är Google och makten och internet
    i evighet.
    Amen.
    borde det inte vara LAN istället för Län?

  17. #17
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  18. #18
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    tommiehansen,

    Du kan väl inte mena att om man jobbar med en sajt och anpassar den till de olika riktlinjerna här (bland annat on-page optimering och införskaffning av relevanta inlänkar), så skulle det vara black hat? Nej det är det inte. Det är det som kallas white hat. Google VILL att man gör det så att de får en bra sökmotor. Sajter med till exempel nästlade ramverk, navigering i flash och utan inlänkar är däremot det Google inte förespråkat att du ska göra (och inte W3C heller för den delen).

    Ponting,

    Den var skitbra!
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)