Resultat 1 till 23 av 23

Katalogprojekt

  1. #1
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Har några funderingar kring det här med webb-kataloger. Eftersom det nästan känns som ett måste att ha en egen för länkarnas skull, så tänkte jag starta igång ett eget projekt Tänkte på samma gång försöka lära mig PHP och MySQL på en gång. Iden går ut på följande.

    Att på en statisk förstasida länka till underliggande statiska sidor, där varje sida motsvarar en kategori. Kategorisidorna ska innehålla en kortare redaktionell text formaterad med H1, H2, p, osv. som beskriver kategorin. Nedanför denna text ska sajterna komma som hämtas ifrån en MySQL-databas. Och här tänkte jag lägga Premiumsajter (såna som länkar tillbaka) överst, dessa ska förutom sajtnamnet även få ha en beskrivande text. Ifrån den beskrivande texten ska dessa kunna djuplänka två valfria ord. (utöver länken från sajtnamnet). Under dessa premiumsajter så ska de vanliga komma, de som inte länkar tillbaka eller de jag själv har lagt in för att få mer substans till databasen.

    Sajtens förstasida ska också visa två framslumpade premiumsajter under devicen "Vi rekomenderar".

    Nu till min frågeställning
    1. Vad bör jag tänka på när det gäller indexeringen och arbetar med databaser
    2. Finns det någon funktion som man kan försöka implementera i ett sådant här projekt som är trafikdrivande?
    3. Hur enkelt är det att få motpresterande inlänkningar till ett sådant här projekt, någon som vet?

    /Robban

  2. #2
    2cool4schools avatar
    2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sälen
    Inlägg
    52
    När du har tröttnat; http://www.phplinkdirectory.com/
    Jobbar med följande projekt: LCHF-recept.se & Frilla.se.

  3. #3
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Spontant tror jag det är en nackdel att köra på "standardlösningarna". Tror att det på sikt är bättre att sitta med "specialutvecklade versioner" av programvara för att verkligen "sticka ut". Alla som vill ranka använder "samma typer av system", det enda man då kan konkurrera med är inlänkar, bättre skrivna texter osv. Har du ett egetutvecklat system tror jag det kan "ta effekt" i positiv riktning ....

    Så, keep up working med ditt katalogprojekt ...

    Just my €0.02

    cya,
    /PatrikB

  4. #4
    2cool4schools avatar
    2cool4school 2cool4school är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sälen
    Inlägg
    52
    Well, eftersom en katalog inte är intressant förns den har bra pagerank. Folk är ju inte ute efter ett häftigt system med massa "specialutvecklade versioner", de vill ju bara ha sin inlänk.

    Sedan är det en annan sak om man har mycket trafik till sajten, vilket kan vara en fördel med "specialutvecklade versioner".
    Jobbar med följande projekt: LCHF-recept.se & Frilla.se.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker liknande som gjort:
    katalogen.nyfikenvital.org
    smposition.com
    allaboutlinks.com

    D.v.s. enskilda temasidor för varje sajt. Jag upplever att de tar lite bättre. Mer text med länkar bättre effekt av länkarna. Mer text == Fler besökare.

  6. #6
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Citat Ursprungligen postat av 2cool4school
    Well, eftersom en katalog inte är intressant förns den har bra pagerank. Folk är ju inte ute efter ett häftigt system med massa "specialutvecklade versioner", de vill ju bara ha sin inlänk.

    Sedan är det en annan sak om man har mycket trafik till sajten, vilket kan vara en fördel med "specialutvecklade versioner".
    Visst är det så, att katalogen inte är speciellt intressant förrän den börjar förtjäna PR, men det är ju oavsett av vilket system du använder. Det är lika för alla. Det jag menar är att för att få bra PR, få in besökare etc så krävs det lite mer ansträngning om man har lika som alla andra, än ett egenutvecklat system.

    Håller med hans99. Gillar hans katalogtänk, dvs i "artikelform" om siten/siterna som läggs upp i den, har inte samma "struktur" som phpLD, dvs sticker ut rejält för sökrobotorna gentemot gamla hederliga phpLD.

    cya,
    /PatrikB

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi tänkte låta sajterna djupinlänka sina viktigaste undersidor också. Genom att varje sajt ligger på en enskild sida så kan man ju låta dem få fördela PR som de vill. Det ger ju också ett mervärde.

  8. #8
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Tror nog att jag satsar på mitt projekt, har nu reggat svenska-sajter.se plus köpt ett par kilo litteratur om Php och MySQL, helgen är räddad

    Finns det någon risk för att sökmotorerna tycker att det är spam ifall man länkar för många ord i ett och samma dokument mot en sajt (roten)?

    /Robban

  9. #9
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Åre
    Inlägg
    1 046
    [Detta inlägg har raderats enligt krav från Tina. Läs mer.]

  10. #10
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Filhm
    Eftersom det nästan känns som ett måste att ha en egen för länkarnas skull
    Är det verkligen så bra med kataloger? Känns som det finns bättre saker att satsa sin tid på? Skapa någonting lite mer orginellt som tillför någonting. Men jag kanske är ute och cycklar.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Kataloger är inte så jobbiga att ha att göra med, och rätt styrda så har man användning för dem.

    Det är ju inte så att det tar så hemskt mycket tid att administrera ... och man har alltid en startpunkt för att driva upp nya egna siter ...

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker att alla på SEO-forum skulle ha en katalog så kan vi hjälpa varandras projekt om vi tycker att de är bra och vettiga.

  13. #13
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Att skapa något är alltid kul och som sagt mycket lärorikt. Heja Filhm!

  14. #14
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Har nu läst "Php programmering andra upplagan" och lyckats spara data och visa data ifrån en MySQL databas, så det känns som projektet börjar gå frammåt (varför var det inte lika roligt att lära sig något när man var ung och gick i plugget???)

    Men när jag tittar runt på nätet i diverse katalogtjänster så formaterar de flesta katalogtjänsterna outputen med tabeller. Det rätta borde väl vara att styra utseendet med CSS och få en så ren text som möjligt utan en massa konstiga tricks för layoutens skull, alltså bara rena HTML-taggar iform av h1, h2, p med mera?

    En annan sak som jag undrar över, hur håller man efter så att man inte får sajter som sprider trojaner etc. i sina databaser

    /Robban

  15. #15
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Trojaner är program, det sparas inte o databaser på det viset jag tror du avser. Ang tabeller så.. tabulärdata ska visas i tabeller, i övrigt så är separation av struktur och innehåll från presentation att eftersträva.

    Det finns många saker att tänka på för att säkra user-input, speciellt om det ska sparas till databas, sql injektions osv osv. Läs på/säkra dessa saker innan du lägger någonting publikt.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Björn
    Är det verkligen så bra med kataloger? Känns som det finns bättre saker att satsa sin tid på? Skapa någonting lite mer orginellt som tillför någonting. Men jag kanske är ute och cycklar.
    Du kan ju ha både och.

    Och det går ju att tillföra mervärde med en katalog också. Ett katalogprojekt som vi tänkte köra när vi blir nöjda med plattformen är en katalog där en viss grupp av webbsajter delar med sig av erfarenhet från respektive projekt som andra kan ha nytta av. Det som är bra med det:

    1) Användbart för riktiga människor.
    2) Större möjlighet till naturliga inlänkar.
    3) Text som respektive webbplats bidrar med == Trafik.

    Att privatpersoner sedan har små länkkataloger på sin webbplats är ju positivt också. Att alla visar vad de stödjer på internet och tar chansen att använda sin chans till att "rösta"..

  17. #17
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    -> Björn

    vad jag menar, hur håller man efter katalogen ifrån illasinnade sidor.

    Ponera att sajten X registreras i webbkatalogen, en helt normal sajt gällande mordet på JFK, efter ett par veckor när den har hamnat med i min och andras webbkataloger så läggs en illasinnad kodsekvens in på sajten som kanske utnyttjar stack overflow eller dylikt för att attackera besökaren. En sådan sajt vill ju jag givetvis inte länka till. Då ställs ju jag inför scenariot att jag regelbundet måste gå igenom de kataloger som min sajt länkar till. Ett annat alternativ är att ha en mailinglista för kataloginnehavare, där varningar mailas ut. och på så sätt kanske höjer kvaliten på de webbkataloger som är med i mailinglistan. En sådan varningslista kan ju också lista sajter som på ett eller annat sätt är oseriösa.

    /Robban

  18. #18
    Björns avatar
    Björn Björn är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    301
    Aha, missförstod isf lite. Men iaf.. man kan ju tänka sig andra lösninar med. Tex att användarna kan rösta ner dåliga länkar som då får en varningflagga på sig, och att du manuellt kollar dem. Eller liknande. I övrigt så är det ju helt omöjligt att kontrollera det. Ok om den är liten med ett par 100 nya länkar i månaden eller nåt. Men sen, så är det lika bra att låta användarna sköta ruljansen.

    Citat Ursprungligen postat av Filhm
    -> Björn

    vad jag menar, hur håller man efter katalogen ifrån illasinnade sidor.

    Ponera att sajten X registreras i webbkatalogen, en helt normal sajt gällande mordet på JFK, efter ett par veckor när den har hamnat med i min och andras webbkataloger så läggs en illasinnad kodsekvens in på sajten som kanske utnyttjar stack overflow eller dylikt för att attackera besökaren. En sådan sajt vill ju jag givetvis inte länka till. Då ställs ju jag inför scenariot att jag regelbundet måste gå igenom de kataloger som min sajt länkar till. Ett annat alternativ är att ha en mailinglista för kataloginnehavare, där varningar mailas ut. och på så sätt kanske höjer kvaliten på de webbkataloger som är med i mailinglistan. En sådan varningslista kan ju också lista sajter som på ett eller annat sätt är oseriösa.

    /Robban

  19. #19
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    har jag inte. Däremot så satt jag och funderade över en sak nu när jag ändå är inne på mitt webbkatalogtänkande . Skulle det vara intressant med en lista (länksamling) över länksamlingar eller sajter som inte länkar till porr, erotiskt material, eller sajter som kan ha dåligt inflytande på barn/tonåringar (utseenderelaterat t.ex) och som inte har addense/banners-annonsering för tobak, sprit etc. Dessa länksamlingar/sajter förses med en logotype och listas i en gemensam lista (tidigare nämda länksamling) som sajterna länkar tillbaka mot via logon.

    Skulle det över huvud taget kunna finnas någon vinning med att sparka igång ett dylikt projekt. Åsikter någon!

    /Robban

  20. #20
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja om du gör sajten snyggt utformad och med seriösa riktlinjer men inte om man behöver länka sajtvidd sökmotorvänligt.

  21. #21
    Filhms avatar
    Filhm Filhm är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Stockholm/Spånga
    Inlägg
    31
    Scenariot "Hem och Skola rekomenderar sajten X till er föräldrar" eller "lärarförbundet rekomderar att använd bara sajter med logon X i undervisningen" ärligt talat med tanke på mängden länksamlingar ute på internet så gäller det ju att sticka ut!

  22. #22
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Filhm
    Scenariot "Hem och Skola rekomenderar sajten X till er föräldrar" eller "lärarförbundet rekomderar att använd bara sajter med logon X i undervisningen" ärligt talat med tanke på mängden länksamlingar ute på internet så gäller det ju att sticka ut!
    Jodå konceptet är bra och jag skulle kunna tänka mig att använda det. Men man vill ju ha logon sajtvidd men att länka sajtvidd sökmotorvänligt känns inte tilltalande. Så som brultalt kraftfullt länkbete tror jag inte på det. Men lätt att jag skulle ge en sådan katalog en länk tillbaka.

  23. #23
    andgus avatar
    andgu andgu är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av Filhm
    Ponera att sajten X registreras i webbkatalogen, en helt normal sajt gällande mordet på JFK, efter ett par veckor när den har hamnat med i min och andras webbkataloger så ...
    Det här är inte bara ett problem för kataloger, har man en hyffsat stor site som varit i drift ett antal år så har man antagligen ett stort antal länkar ut från den webbplatsen.

    Att hitta trasiga länkra är ju relativt enkelt med hjälp av tex Link Sleuth, men hur hittar man länkar till sidor som har bytt innehåll? Sidan som i alla år har handlat om ett litet museum har plötsligt förvandlats till en länkkatalog, sidan med naturbilder innehåller plötsligt en helt annan typ av bilder etc.

    Finns det någon som känner till något verktyg som automatiskt varnar när länkar eventuellt går till "nytt" innehåll.

    Man vill ju inte gärna stödje de som registerar nyligen utgångna domäner för att utnyttja befintliga länkar till dem, men hur undviker man som webmaster enklast att drabbas.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)