Resultat 1 till 12 av 12

Diskussion om TrustRank

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Viktigt att tänka igenom vad man vill länka till numera. Nu har vi TR för Google.se och för oss som fick trust ranking kan det inte bli vackrare.

    Inlänkar börjar fungera direkt. Utlänkar tar direkt för dem som får dem. Länkar vi till någon som är i sandlådan åker de direkt ut ur den. Nya sidor propageras snabbt till alla datacenter och inget Google dansande. Nyckelord på inlänkar vi får verkar inte längre ha betydelse utan Google köper vad sidan verkar handla om direkt och mappar inlänkens PR till det.

    Vi har varit mycket försiktiga att länka till något som har tveksamma inlänkar eller länkar till företag som har tveksamma inlänkar. Det har lönat sig. Satsa på att länka seriöst.

  2. #2
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Viktigt att tänka igenom vad man vill länka till numera. Nu har vi TR för Google.se och för oss som fick trust ranking kan det inte bli vackrare.
    Hans: Vad menar du med nu har vi TR??
    Vad är det?

  3. #3
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Obbe
    Hans: Vad menar du med nu har vi TR??
    Vad är det?
    Google trust ranking. Visst har de rullat ut det nu för Google.se? Det är väl vad de gjort de senaste månaderna? Jag kan inte se någon annan vettig förklaring.

    TR:

    Du har nivå I trust sajter som kan fördela trust vidare. Den trusten i sig kan fördelas vidare utifrån ett regelsystem som styrs av ett antal parametrar.

    Den trust du får kan straffas ner av ett regelsystem. Hur din trust fördelas vidare via utlänkar styrs också av ett regelsystem.

    För ett begrepp ungefär hur Google tänkt med nivåerna läs RFC 2704. För att se regelverket läs Googles patentansökan för TR.

    En faktor som storligen påverkar din trust är vad du länkar till.

  4. #4
    Obbes avatar
    Obbe Obbe är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Helsingborg (sundets pärla)
    Inlägg
    176
    Tack Hans!
    Förstod lite mer.
    Men andra ord.
    Smartare läkning till sidor som är bra och gärna har trust och lite pr är att rekommendera då.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag märker bara skillnaden än och TR lär vara en komplex faktor för alla er som arbetar med SEO. Ännu mer komplext för mig att få en bild av även om jag höll på med trust management en del 1999. Implementerade bl.a. RFC 2704 i Java.

    Men jag tror den viktigaste principen precis som tidigare är att inte ha dåliga grannar men att man nu belönas om man kontrollerar djupare vad man länkar till. Och belöningen är ett förtroende både för in- och utlänkar.

    Men jag har varit naturligt hög ända sen dansandet slutade. Men det är väl fler än jag som märkt skillnaden?

    Ett tag fick jag förmig att vår länkningspolicy kontrollerades manuellt. Fick en del frågor kring det som jag inte associerar med våra vanliga läsare, bl.a. från en docent i kemi. Men det var helt säkert ren inbillning.

  6. #6
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Det finns skillnad mellan trust (förtroende) och TrustRank (TR).

    Trust är vad jag har förstått en faktor med domäner där till exempel ålder spelar in.

    TrustRank är enligt teorier jag läst något som har att göra med PageRank likt något filter som dämpar PR-flöde eller något.

    Detta är ett ämne jag inte har fördjupat mig så mycket i. Det finns massor att läsa om detta men om jag ska vara ärlig lägger jag hellre tiden på att utveckla sajter.

    Kanske finns andra som vet mer?

    Att man inte ska länka ut till vem som helst är bra att känna till.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  7. #7
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Den bästa läsningen är RFC 2704 för att förstå konceptet. Allt som är känt kring TR går nämligen att uttrycka med Keynote och det är därför troligt att de använt just Keynote för att implementera TR.

    Det mesta som är skrivit på SEO-bloggarna är egentligen ganska ytligt. Googles patentansökan och RFC 2704 är den bästa läsningen.

    Arbetar man med länkkataloger som koncept tror jag att det här är ytterst viktigt att känna till.

    Lika så om du har många sajter. Hela konceptet med sandlåda är ju borta för dem som har trust.

    Ålder på domän m.fl. äldre regler som använts tror ju numera bara är en inparameter till sajtens Keynote assertion.

    Men Google är så abnormt komplex så man gissar fel och inbillar sig saker regelbundet.

  9. #9
    LaoWangs avatar
    LaoWang LaoWang är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    GBG
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Du har nivå I trust sajter som kan fördela trust vidare. Den trusten i sig kan fördelas vidare utifrån ett regelsystem som styrs av ett antal parametrar.

    Den trust du får kan straffas ner av ett regelsystem. Hur din trust fördelas vidare via utlänkar styrs också av ett regelsystem.
    Vet du något om fördelningen av trust (och därmed positioneringen i serpen) via länkar från sidor/siter med högt förtroende.
    Det är ju uppenbart att länkar från gamla fina siter kan ge ordetnliga boostar för sidor som dessa länkar till, men min fråga är: om jag lägger två länkar från en sida, kommer då effekten bli något mindre för varje enskild sida som länkas till?

  10. #10
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det är för nytt för jag eller någon annan ska veta och jag tycker generellt att det är abnormt svårt att se vad som påverkar SERP:ar.

    Men jag gissar att det inte påverkar negativt att göra det du beskrev.

    Jag tror förövrigt att Google inte har rullat ut TR för Google.com än. Jag tror de har gjort det för Finland, Sverige och troligen några till mindre länder och tänker ta Google.com senare i år.

  11. #11
    webdocs avatar
    webdoc webdoc är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    64
    http://www.weblinkseo.com/seo-guides...-trustrank.jsp

    Info på denna länk, förklarar det mesta om vad Trustrank är.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vad som finns på sidan är en lista av "parametrar" (eller hur man vill uttrycka det) som kan tänkas påverka ett potentiellt trust ranking system. Patenansökan ger också en lista på sådana.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. allmänn diskussion runt en sida
    Av vafan30 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 17:21
  2. Svar: 32
    Senaste inlägg: 2006-11-20, 23:25