Resultat 1 till 15 av 15

Kostnaden per klick i AdWords?

  1. #1
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Hej,

    hur bestäms kostnaden per klick i AdWords?

    Om man gör denna sökning i Google.se så ser man EN annonsör, dvs det torde vara billigt att annonsera för det sökordet, men icke. Minsta bud ligger på HELA 35 kr!!!!! Vad är det som gör det såååå dyrt?

    Nu när jag kikar in min nästa webbplats, som använder "samma sökord" så är kostnaden för den webbplatsen 2.10 kr/klick ...

    Uppdaterat:
    Den siten som får kostnaden 35 kr är en stor konkurrent till siten som listas först och har sitelinks på sökningen ovan ... är det det som avgör kostnaden, eller är en parameter till kostnaden per klick?

    Gör de skillnad på webbplats och webbplats som annonserar? Större kostnad för en site som ligger bra till i SERP:en totalt sett, än en som ligger sämre till?

    cya,
    /PatrikB
    Senast redigerat av Patrik Berggren den 2007-03-04 klockan 14:04.

  2. #2
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Hur vet du att de betalar 35 kr?

    Hur som helst så jag viss erfarenhet av att google tar extra betalt för vissa sökord. Tror det beror på hur relevant de uppfattar att hemsidan är. Jag köpte vissa sökord som var lika med konkurrenters företagsnamn samt ord som egentligen inte var relevanta för min hemsida. Då krävde google att minsta kostnaden per klick skulle vara ett par kronor fastän att det var väldigt få eller ingen som köpte de sökorden.
    Innebär förmodligen att google försöker ha så relevanta annonser som möjligt och om de inte finner webplatsen relevant så kräver de mer betalt.

    Ps. Jag kanske har fel men så har jag uppfattat det.

  3. #3
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Prova att lägg ett betydligt lägre bud. Vänta några dagar och se vad som händer.
    Har haft liknande på några ord. Sedan efter några dagar gick de igång på det lägre budet.
    Men visst ligger det en del i det Nisse skriver.

  4. #4
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Vasastan, STHLM
    Inlägg
    231
    Det har nog även med Google Adwords Quality Score att göra.

    Definition: "the basis for measuring the quality of your keyword and determining your minimum bid. Quality Score is determined by your keyword's clickthrough rate (CTR), relevance of your ad text, historical keyword performance, the quality of your ad's landing page, and other relevancy factors."


    Quality Score = (nyckelordets CTR, relevansen på annonsens text, Nyckelordets relevans, landningssidans relevans)

    Det sägs även att de kan mäta hur bra du konverterar till sales och leads, för de element som mäts i konverteringsspårning ( om du själv säljer något med konverteringsspårning eller om du är affiliate och genererar en lead/sale åt det säljande företaget och de har konverteringsspårning genom google)

    Sätt att höja QS är helt enkelt att göra relevanta och bra annonser på nyckelord som är relaterade till landningsidan. Andra tips är att försöka ha med nyckelordet i domänen eller url:n på målsidan samt om sidan är indexerad av google så är det viktigt att den är "inom ämnet" för annonserna.

    Faktorer som kan dra ned QS är kända affiliatelänkar. (deras kod och utformning) detta kan man givetvis dölja på många sätt genom att plocka bort "impression spårningen" en databas + link.php?979870987077-lösning
    Webmoney.se (ny blogg) | MarketingLab (Consulting)

  5. #5
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Behöver inte ha med ctr att göra. Det högre priset kan komma upp innan annonserna börjat visas.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Behöver inte ha med ctr att göra. Det högre priset kan komma upp innan annonserna börjat visas.
    Kan det helt enkelt inte vara så att Google sätter ett högt pris initialt lite per default för att se om någon är d*m nog att betala det priset? Urban skrev ju något om att lägre bud kunde fungera om lade det istället?

    Men jag kan ingenting om Adwords. Bara en allmän spekulation. Google lever ju mer eller mindre av Adwords och Adsense som jag förstår.

  7. #7
    Nisses avatar
    Nisse Nisse är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    198
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Kan det helt enkelt inte vara så att Google sätter ett högt pris initialt lite per default för att se om någon är d*m nog att betala det priset? Urban skrev ju något om att lägre bud kunde fungera om lade det istället?

    Men jag kan ingenting om Adwords. Bara en allmän spekulation. Google lever ju mer eller mindre av Adwords och Adsense som jag förstår.
    Jag har aldrig upplevt det Urban pratade om. Får testa det nån gång. Tror inte google har satt det i system dock . Som sagt har jag bara råkat ut för det när jag försökt köpa sökord som inte är relevanta för min hemsida. Man kan ju egentligen bara maila google och fråga. Säkerligen inget som är speciellt "hemligt"

  8. #8
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Ofta är det inte jag har varit med om det. Men i de fall det har hänt har det varit nyckelord som vid första påseende kan verka vara orelevanta. Dvs texten i annonsen innehåller inte ordet. Landningsidan innehåller det inte heller. Dvs tväremot som det skall vara, som andra inkl jag har skrivet om hur en kampanj skall läggas upp i Adwords.
    Första budet från Google har då varit skyhögt, 75:- en gång. Detta trots att andra annonsörer helt saknas på ordet. Sedan efter någon dag har Google rullat ut annonsen på det belopp jag föreslog.
    En trolig orsak är att de sätter ett högt belopp direkt då relevansen verkar saknas för att de därigenom vill hindra att man försöker få in trafik i största allmänhet till en sida dvs kapa en del ord.
    Samtidigt, varför låter Hans99s teori helt fel?
    Gillar man inte budet testa att sätt ett lägre. Det är bättre för Google att få in 5:- per klick än att inte få in 35:-. Åtminstone när det gäller ord som inte är konkurrensutsatta.

    Nu är det ju inte alltid så att det högsta budet man sätter verkligen blir det som skall betalas, utan det kan bli betydligt lägre. Men det är en annan fråga.

    Så med andra ord. Ha lite is i magen när man köper ord som inte är konkurrensutsatta är mitt råd.

  9. #9
    Danielws avatar
    Danielw Danielw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    21
    Jag har tagit Google GAP. Vet att det skerbudgivning på samtliga sökord.

    Har aldrig nånsin upplevt något av nedanstående inlägg

    /Daniel

    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    Hej,

    hur bestäms kostnaden per klick i AdWords?

    Om man gör denna sökning i Google.se så ser man EN annonsör, dvs det torde vara billigt att annonsera för det sökordet, men icke. Minsta bud ligger på HELA 35 kr!!!!! Vad är det som gör det såååå dyrt?

    Nu när jag kikar in min nästa webbplats, som använder "samma sökord" så är kostnaden för den webbplatsen 2.10 kr/klick ...

    Uppdaterat:
    Den siten som får kostnaden 35 kr är en stor konkurrent till siten som listas först och har sitelinks på sökningen ovan ... är det det som avgör kostnaden, eller är en parameter till kostnaden per klick?

    Gör de skillnad på webbplats och webbplats som annonserar? Större kostnad för en site som ligger bra till i SERP:en totalt sett, än en som ligger sämre till?

    cya,
    /PatrikB

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Nisse
    Behöver inte ha med ctr att göra. Det högre priset kan komma upp innan annonserna börjat visas.
    Det är QS det beror på ändå. QS mäter dock mer saker för att bedöma hur "relevant" sidan är. Bla hänger ditt ingångspris på hur mycket du annonserat på Google innan, vilken pagerank (i princip) din domän har och så vidare.

    Kolla till exempel på alla Tradera-annonser som finns runt om på Google. De biddar mig veterligen väldigt lågt men tack vare trusten hos Tradera.com-domänen syns de ändå.

    QS har gjort lite SEO-serp av AdWords-listningarna tyvärr.

  11. #11
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    QS ... den som fick högst pris är den site med högst PR, mest relevant och hög CTR ... ca 300% bättre CTR än den som fick det lägre priset ... siterna började annonseras i AdWords samtidigt.

    Mysko, mysko. Det höll i sig ett par dagar, sedan gick utgångspriset ned till det jag ville betala.

    cya,
    /PatrikB

  12. #12
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av MrWize
    QS ... den som fick högst pris är den site med högst PR, mest relevant och hög CTR ... ca 300% bättre CTR än den som fick det lägre priset ... siterna började annonseras i AdWords samtidigt.

    Mysko, mysko. Det höll i sig ett par dagar, sedan gick utgångspriset ned till det jag ville betala.

    cya,
    /PatrikB
    Ortsnamn?

    Jag har sett detta på ortsnamn och liknande. Vet inte om det stämmer in i det här fallet.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  13. #13
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Nej, inga ortsnamn ... annonserna skulle endast visas på enstaka länder (Sverige och Finland).

    cya,
    /PatrikB

  14. #14
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    QS är inte logiskt och har flera fel, vilket google uppenbarligen försöker tackla nu

    det är inte konsekvent och snacket om landningssidans relevans är mkt BS

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det har ju testat skild design både på Adwords och Adsense av och till. Som jag sett:

    1) Gul bakgrund på adwords längst upp.
    2) Webb nyheter o.s.v. i en ruta till höger om sökrutan. Vilket flyttar ner adwords till höger så att de tydligare följer sökresultaten.
    3) Google annons skrivet med en mer elegant bild under adsense. Ingen text om annons längst upp.

    Så det är väl logiskt att de testkör andra förändringar samtidigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Se vad andra betalar per klick
    Av MattiasN i forum Google AdWords
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 15:43
  2. Tips. Gratis adwords. Google kör kampanj igen!
    Av Nisse i forum Google AdWords
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-11-06, 17:12
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 01:59
  4. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 20:47
  5. SERP-rakning och Adwords?
    Av Björn Lilja i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 03:09