Resultat 1 till 3 av 3

Utelämna index.html

  1. #1
    kassakos avatar
    kassako kassako är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    4
    Många servar visar ju innehållet i sidan index.html, index.php, eller liknande om man utelämnar sid-adress i interna länkar. (tex: www. domän.se/mapp/ ). När man sedan länkar internt kan det ju vara praktiskt att ange filen (index.html) för att sidstrukturen skall fungera när den ligger lokalt. Men det kan väl endå inte vara bra att blanda dessa båda typer av länkar ur ett SEO-perspektiv? Hur gör ni med detta och vad är er strategi kring interna länkar?

  2. #2
    Joel Falcks avatar
    Joel Falck Joel Falck är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    47
    Det går att komma runt det här problemet genom att omdirigera index.php till /. På så sätt kommer all länkkraft bara till den ena varianten.

    Satt och letade efter en kodsnutt, men måste tyvärr rusa nu. Sök på något i stil med redirect index to root.

    Lycka till!

  3. #3
    kassakos avatar
    kassako kassako är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    4
    Jo, det var min första tanke också att göra detta med ett .htaccess-kommando, men det verkar krocka med mitt webbhotells egna skript för jag får något felmeddelande av typen "Sidan dirigeras om felaktigt". Troligtvis blir det någon slags loop när deras skript hänvisar till index.html och mitt .htaccess-script dirigerar tillbaka till /.

    Kanske det inte är ett generellt problem utan ett mer specifikt problem förknippat med mitt webbhotells hantering av .htaccess-kommandon. (Jag har känslan av att de har egna mod_rewrite´s som även filtrerar mina...)

    Det enklaste är väl egentligen att helt skippa / adresser och gå på index.html men det känns inte lika bra och lite oproffsigt på något sätt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)