Resultat 1 till 2 av 2

Reverserande inlänkning

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Skapandet av inlänkar och de olika strategier är belysta i många inlägg. Men om vi nu tar det motsatta – Att ta bort inlänkar hur blir det då?
    En kund till mig ändrade prioriteringen i verksamheten, men ville låta den webbplatsen vara kvar för den gamla verksamheten då den inte skulle vara helt nedlagd.. Men då utan optimeringsavtal.
    Webbplatsen hade tidigare on page optimerats av mig ordentligt i samband med optimeringsavtalet. Förutom länkar från mitt eget länknätverk så hade jag ordnat de ”obligatoriska” som dmoz, sunet och en del viktiga webbkataloger. Webbplatsen hade från mitt eget länknätverk djuplänkats i de fall när det var relevant.
    Tog under en tid av en månad bort mina egna länkar. Vilket gjorde att sidan tappade ungefär 75% av sina inlänkar, där i stort sätt alla var nyckelordsbaserade. Den kvardröjande effekten av länkstödet låg kvar i några månader efteråt. (Har för mig att Bernt Johansson tog upp det i något inlägg för ett tag sedan att effekten fanns kvar en bra stund efteråt.).

    Vi kan dela in sex av nyckelorden som sidan skulle synas på i två grupper med tre ord i varje; lätta och svåra.
    Lätta nyckelord är de där det finns knappt 1000 konkurrerande sidor och inga sponsrade länkar.
    Svåra är de där det finns några hundratusen konkurrerande hemsidor och de sponsrade länkarna tar upp någon eller flera sidor i serpen.

    Resultatet blev, kanske inte helt oväntat, att:
    På de lätta nyckelorden tappade sidorna i snitt 2,3 platser i Google.
    De svåra nyckelorden gav ett resultat där tappat var i snitt 16,3 platser i Google.

    Kanske inte så uppseendeväckande siffror och ett rätt så litet underlag. Men det visar två saker. On page optimering klarar en hel del men utan inlänkar når man inte ända fram på alla ord.

    Edit: Jag fick ta bort något "svårt" nyckelord från statistiken. För hur redovisar man ett tapp från plats 7 till inte ens med bland de första 1000 sidorna?
    Senast redigerat av Urban G den 2007-03-04 klockan 23:27.

  2. #2
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Den kvardröjande effekten av länkstödet låg kvar i några månader efteråt. (Har för mig att Bernt Johansson tog upp det i något inlägg för ett tag sedan att effekten fanns kvar en bra stund efteråt.).
    Kan även instämma i detta.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-19, 21:18