Resultat 1 till 18 av 18

Tips på arga kunder?

  1. #1
    Åsas avatar
    Åsa Åsa är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1
    Jag jobbar som journalist på tidningen Internetworld och håller på och jobbar med en artikel som handlar om SEO-etik. Nu är jag på jakt efter en kund som känner att den blivit oetiskt behandlad av sin SEO-konsult. Jag vet ju att sådant förekommer, men behöver komma i kontakt med en kund som nyligen varit med om något skumt. Därför undrar jag om någon av er känner till någon sådan kund som kan tänka sig att prata i artikeln. Hör isåfall av er till mig på [email protected].

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tycker du ska fråga på:
    www.webmasternetwork.se
    Också även om du behöver vara observant på att kompetensnivån där generellt är mycket låg när det kommer till sökmotoroptimering.

    Jag känner till flera som jag pratat med när jag träffat på dem i sökresultat med olämplig men ingen som jag kan tänka mig vill diskutera det IDG (jag varken köper eller säljer SEO själv utan optimerar för våra egna projekt).

    Annars kunde det vara en intressant i artikeln att höra med Google Sverige vad de tycker t.ex. om automatiskt länkbyte via sitemaps. Det är ju en metod som används av ett fåtal SEO-leverantörer och som jag har svårt att tro är accepterad genom att kunderna (de jag pratat) inte känner till att länkarna placeras ut på deras sitemap och genom att ingen redaktionell kontroll sker av länkarna.

    Grunden för seriös måste ändå vara att den som äger webbplatsen som länkar gör en redaktionell kontroll och länkar till saker som han eller hon tycker är lämpligt eller bra.

  3. #3
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Hej åsa.

    Jag tycker inte du skall prata med EN kund, och sedan göra en höna av en fjader. Mycket dålig journalistik. Prata med en 10 -15 olika seo-kunder och nogra seo-företag, sa vet du vad du skriver om, och inte en massa bajs som nogon "missnöjd" kund har rapat upp som trodde att han skulle komma po 1 plats po Google po 2 veckor.

    Gör riktig journalistik, du vinner po det.

    // Lennart

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Tja SEO-etik + Internetworld betyder förhoppningsvis att hon fått 20 000 tecken även om hon kanske troligen fått 10 000.

    Så det ska ju finnas utrymme med ett litet reportage både med kund, Google och leverantör förutom en seriös diskussion om olika metoder. En kund ger färg till artikeln.

    Sedan verkar det ju inte otroligt att Åsa är frilansare som får väldigt lite betalt för artikeln och i så fall måste hon givetvis sätta en begränsning på hur många hon kan prata med.

    För sitemap delen har hon allt som behövs för en bra artikel:
    1) Irriterade kunder kan hittas.
    2) Google kan gissningsvis säga något intressant om det.
    3) Enkelt att göra en etisk diskussion.
    4) Och vi har hela Lindkvist historien som lägger färg på det hela:
    http://www.lindqvist.com/b/hot-om-st...an-mediaanalys

    Kan bli en kanon artikel på 10 000, 15 000 och 20 000 tecken!

  5. #5
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag har pratat med henne på telefon nu...det kändes viktigt att andra webnybörjare ska slippa skiten. Först ville jag inte eftersom det är lite pinsamt att ha gått på det. Mitt resonemang var då som sagt att även om de är dåliga är det nog bättre än ingenting. Men det var ju helt fel...

    Gav credit till er som finns här på SEO-forum. Hon frågade ju vilka tips jag hade till andra "nybörjare".

    Edit: Jag sa alltså inte att alla nybörjare skulle ränna här och spamma med dumma frågor, utan menade att SEO-forum hade hjälpt mig mycket, och att många företag som finns representerade här verkade kompetenta och "moraliska".

  6. #6
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Tack till er som gett mig stöd i frågan via PM och liknande. Om ni är intresserade så finns det en utförligare beskrivning om vad som hänt (Med Altus, huh - vill inte ens nämna det) på Webmaster Network.

    http://www.webmasternetwork.se/index...19816&hl=&s=wn

    Edit: länk efterfrågades
    Senast redigerat av Elvis den 2007-03-08 klockan 12:08.

  7. #7
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Alltid lika spännande när det återigen råder lynchstämning borta i Birkastan.

    Sist drog man ju ned Jajjas omsättning med några tiotal miljoner pga en artikel om cloaking. Undrar vem som har turen att bli IDGdottad den här gången

  8. #8
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hon skulle skicka artikeln till mig innan publicering för kontroll. Framställs det på något sätt som att hela seobanschen är oseriös eller liknande så kommer jag omedelbart ta tillbaka min medverkan.

    Jag hoppas att hon istället belyser skillnaden mellan "fulingarna" och er som är seriösa. Samt att de som ska köpa seo inser vikten av att anlita bra företag.

    Edit: skrivfel

  9. #9
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Verkar som att det är Eastpoint/Mediaanalys som ska bli IDG-mördade den här gången alltså?

  10. #10
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Nja, jag kritiserade ju ett företag som inte längre finns. Man kan ju inte mörda någon som redan är död. Vilka slutsatser hon drar själv återstår ju att se.

    Jag vet absolut ingenting om Eastpoint och Medieanalys, förutom sådant jag läst här. Hon fick ju visserligen en länk av någon annan till en intressant blogg, vi får väl se om hon har läst det.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Vi har företag A som arbetar på ett olämpligt sätt och på grund av det lägger ner verksamheten. Att IDG eller någon annan för kundernas uppmärksamhet till det påskyndar det men IDG:s roll är givetvis både att representera kunder, leverantörer och övriga läsare.

    Ett nytt företag B startas upp med samma personalstruktur. Snart framkommer det att man arbetar med samma metoder som tidigare.

    Hur förvånande är det att samma tidning skriver om det igen?

  12. #12
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Hans, jag är helt enig om det är samma metoder. Men det behöver ju inte vara tok bara för att personalen är densamma. Fast det finns ju uppenbarligen saker som antyder att så kan vara fallet...

    Som anställd med en omoralisk/oetisk chef så är det svårt att göra något. Mitt första jobb i IT-branschen var på ett sådant jobb med en sådan chef. Jag gjorde mitt bästa för att hjälpa kunderna, hade de inte redan betalat kunde jag ofta ordna upp saker för dem. HADE de däremot redan betalt hade jag ingen befogenhet att kreditera pengar. I några solklara fall bråkade jag med chefen om detta, men han vägrade. Det kunde handla om typ 500kr. Det hände till och med i enstaka fall att jag var så extremt mycket på kundens sida att jag bara inte kunde med att vägra hjälpa dem, utan sa att "visst, det ordnar vi" och sen betalade jag kundens räkningar ur egen ficka...

    Jag stod ut i 3.5 månad - sen blev jag som tur var kontaktad och erbjuden jobb på ett bra företag.

    Min poäng: bara för att företaget har tvivelaktiga sätt att arbeta på så behöver det inte vara personalens fel. Och det är heller inte alltid att hitta nytt jobb. Och arbetslös är inte kul att vara, a-kassan blir ju dessutom lidande om man säger upp sig själv.

    Ledningen är däremot en helt annan sak - det är ju de som bestämmer riktlinjerna. Flyttar de med personalen till det nya företaget så känns det ju givetvis...oroväckande...

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det var vad jag syftade på med personalstruktur.

  14. #14
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Oh-oh...nu har Altus/Notabene kollat upp saker ser jag i min statistik. Bör jag oroa mig för något...?

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Oh-oh...nu har Altus/Notabene kollat upp saker ser jag i min statistik. Bör jag oroa mig för något...?
    Hur då kollat upp?

    Men jag kan inte se att du har något att oroa dig för. Men du får gärna gömma dig hemma hos mig om det krisar.

    Snart är det Boston Legal. Det ska bli roligt. Äntligen en serie där en allvarlig man får hjälterollen.

  16. #16
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Vet inte, ser bara att de gått in hit via sin altuscrm . notabene.net / showFollowupOrder . php. De har uppenbarligen (föga förvånande) läst tråden, eller den på WN. Tänk om de slår mig! Det har känts ganska utlämnande att ensam ha spytt all denna galla på dem...

    Älskar Boston Legal!

  17. #17
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Elvis!
    Jag har hållit tyst här i ämnet för en gångs skull, men tro mig... det är inte så farligt att stå i skottlinjen som man kan tro.

    Det ska bli verkligt roligt att läsa den där artikeln. Åsa har varit rätt idog i sitt bakgrundsarbete.

  18. #18
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Tack, Nikke!

    Nu har jag läst vad hon skrivit...men jag fick bara den delen som handlade om det negativa jag sagt om Altus (och det är skrivet i ganska enkla drag, antagligen för att vara lättsmält för alla läsare)...så det är otroligt svårt att avgöra tonen i hela artikeln. Hon nämner "företag 2" jag anlitade också, fast utan att namnge dem - precis som jag önskade.

    Däremot vet jag ju nu också att hon talat med er höjdare här på SEO-forum, så jag hoppas att det där framgår att inte allt seo-arbete är gold-digging...

    Så jag ger mitt godkännande till henne, och hoppas på det bästa...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Tips för nylanserade sidor
    Av Jim Westergren i forum Sökordsanalys
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 14:46
  2. Bra länk trix och tips för kataloger.
    Av Sundream Estate i forum Länkbygge
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 15:54
  3. Tips från Aaron Wall för länkbete
    Av Jim Westergren i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 01:07
  4. Vad vill SEO kunder ha?
    Av Maccke i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 17:21