Resultat 1 till 7 av 7

Skapa dynamisk xml-sitemap för Google

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tänkte på en av mina sajter skapa ett php-script som automatiskt genererar en xml-sitemap så fort en ny produkt eller produktkategori skapas. Är det någon som har gjort det tidigare?

    Detta borde ju inte vara så svårt. Det är väl bara att formatera xml-filen precis så som Google vill ha sitemapen?

    Men jag har ett par frågor:

    • Hur viktigt är det att ha med <lastmod></lastmod>?
    • Mellanläge/standard på prioriteten är ju 0,5, dvs <priority>0.5</priority>, men vad är korrekt prioritet på olika sidor? Var relaterar man till? Är det endast internt på sajten eller är det någon "okänd" standard man ska följa?
    • Hur skapar man en automatisk ping till Google/googlebot för att berätta att sitemapen har uppdaterats?

  2. #2
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Liknande har gjort till t ex osCommerce:
    http://www.oscommerce.com/community/...L+Sitemap+Feed

    Har för mig att det är följande version som innehåller dessa filer:
    On The Fly - Fixed problem with Categories with no products


    XML-sitemapen skapas dock så fort den besöks (alltså inte så fort en ny produkt eller produktkategori läggs till).

    1. Vad jag har erfarit så spelar <lastmod></lastmod> inte så stor roll för Googles besök av sida

    2. <priority></priority> skulle jag säga är upp till en själv att bedöma.

    3. Du behöver inte pinga för att Google ska besöka sitemapen, detta görs automatiskt med jämna mellanrum.

  3. #3
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Hej,

    Jag har skapat via asp, det borde säkert finnas färdiga script om du googlar lite. Jag har kollat runt lite och min uppfatning är att man inte behöver ha med lastmod och priority.

    På mina sajter gör jag så här att de "fasta" avdelningar typ kataloger skriver jag manuellt in i sidan och sätter prioritet, sedan använder jag en dagensdatum - x timmar för att simulera lastmod. Sedan skriver jag ut alla sidor som finns i databasen utan lastmod och priority.

  4. #4
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Kanon! Tack för era svar... då har jag lite mer kött på benen inför mitt lilla projekt. Hittade ett php-script för detta när jag googlade igårkväll, men kände att det inte var exakt som jag ville ha det... och samtidigt, det är ju inte så svårt att skapa en xml-fil med lite php och samtidigt använda Apache/.htaccess.

  5. #5
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Interna länkar till dina 5 senaste produkter från startsidan skulle annars göra susen.

    Mellanläge/standard på prioriteten är ju 0,5, dvs <priority>0.5</priority>, men vad är korrekt prioritet på olika sidor? Var relaterar man till? Är det endast internt på sajten eller är det någon "okänd" standard man ska följa?
    Endast internt på sajten. Att ha alla som 0.5 eller 1.0 är alltså samma sak vilket betyder att alla är lika viktiga. Observera att detta endast har att göra med crawling och inte alls med ranking.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  6. #6
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Citat Ursprungligen postat av Jim Westergren
    Interna länkar till dina 5 senaste produkter från startsidan skulle annars göra susen.

    Endast internt på sajten. Att ha alla som 0.5 eller 1.0 är alltså samma sak vilket betyder att alla är lika viktiga. Observera att detta endast har att göra med crawling och inte alls med ranking.
    Ja, det med interna länkar på förstasidan är ju kanon. Dock kanske det inte är klockrent i det här fallet, för oftast när det uppdateras med nya produkter så kanske det är 20-30 eller ännu fler till antalet och rent designmässigt är det inte så vackert på denna sajts förstasida. Dock har har gjort en sida för nyheter som ligger som en länk i navigationen, men det väger antagligen inte på långa vägar lika tungt.

    Perfekt, det var just det jag behövde ha svar på... dvs om priority är en generell standard globalt eller om det är internt på sajtens sidor som det endast gäller. Eftersom det är det sistnämnda så är det peace of cake nu ju
    Tack för svaren Jim!

  7. #7
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    För att generera en sitemap i XML-format för Google och även att kunna pinga Google, så använde jag denna tutorial som fungerar klockrent. Samma som används på phpLD:

    http://www.smart-it-consulting.com/a...de=133&page=37

    Nästa sida har ping-funktionen.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Jotspot + Google = Sant
    Av hans99 i forum Nyheter
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2020-06-15, 08:38
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. Försöka ta över top-tio på google?
    Av john32 i forum Övrigt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-10-13, 11:45
  4. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  5. Hur ofta går Google igenom min sida.
    Av David i forum Google
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-04-07, 23:48